Co prawda trwają jeszcze ostatnie odbiory w tunelu pod Martwą Wisłą, jednak wszystkie prace zostały już zakończone, a 23 kwietnia br., pierwszy tego rodzaju obiekt w kraju, zostanie otwarty dla zwiedzających. Po zakończeniu ostatnich procedur i uzyskaniu pozytywnych opinii jednostek kontrolujących, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gdańsku wyda pozwolenie na użytkowanie dla Tunelu pod Martwą Wisłą. Oznacza to, że pojedziemy nim już niedługo.
Tunel jest ognioodporny
Jednym z ważniejszych testów dla tunelu było sprawdzenie zarówno systemu wentylacji jak i powiązane z nim elementy automatyki pożarowej. Z wynikiem pozytywnym zakończyły się próby z wykorzystaniem metody gorącego dymu prowadzone przez Instytut techniki Budowlanej z Warszawy. Po ich przeprowadzeniu Zakład Badań Ogniowych ITB stwierdził, że wszystkie te systemy działają odpowiednio.
System zapewnia możliwość bezpiecznej i automatycznej zmiany kierunku działania wentylatorów przez operatora systemu lub Kierującego Działaniami Ratowniczymi. Dostęp do funkcjonalności zmiany kierunku działania systemu zapewniono z pomieszczenia budynku Centrum Zarządzania Tunelem jak i portali wjazdowych tunelu.
Ostatnie próbyObecnie trwa kontrola obiektu przez Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku. Inne testy jakie przechodzi tunel są prowadzone przez przedstawicieli Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, w zakresie przestrzegania przepisów i decyzji administracyjnych z zakresu ochrony środowiska. Obiekt zgłoszony został również do Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Gdańsku. Przedstawiciele PPIS skontrolowali zgodność realizacji inwestycji z zatwierdzona dokumentacją projektową pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych.
Dwie nitki
Tunel, a właściwie dwa tunele, leżący w ciągu Trasy Słowackiego liczy 1,4 km długości i przebiega pod Martwą Wisłą na głębokości w swym najniższym miejscu prawie 35 m. Jest to pierwszy podwodny tunel drogowy w Polsce wykonany za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine).
Cała inwestycja mogła dość do skutku dzięki wykonanej w Niemczech maszynie do drążenia. Pochodziła ona od naszych zachodnich sąsiadów, z miejscowości Schwanau. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska.
Od strony zachodniej wlot do tunelu znajduje się w okolicy ul. Wielopole, od wschodniej w okolicy ul. Kujawskiej. Tunel nie tylko łączy gdańską Letnicę z rejonem Westerplatte i Portem Północnym. Jest też najważniejszym elementem Trasy Słowackiego, która wraz z Trasą Sucharskiego stanowi tzw. „ramę komunikacyjną” Gdańska.
Ogromna inwestycja 23 kwietnia ujrzy światło dzienne
Była to jedna z największych i najdroższych inwestycji drogowych w historii miasta. Jej koszt wyniósł 885 mln zł. – Z tunelu zapewne skorzystają mieszkańcy Gdańska jadący w kierunku Elbląga i Warszawy. Pozwoli on też odciążyć nieco drogi w centrum miasta i wpłynie na rozwój funkcji portowych i logistycznych w okolicach Portu Północnego – powiedział prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Oficjalnej daty otwarcia jeszcze nie ma. Jednak jeśli wszystkie odbiory przebiegną pomyślnie, będzie to kwestia dni. Na dzień otarty Gdańskie Inwestycje Komunalne zapraszają 23 kwietnia. Będzie można przejść, przebiec lub przejechać na rowerze przez nowo wybudowany tunel.
Obejrzeć galerię z prowadzonych jeszcze w marcu prac możecie obejrzeć pod tym linkiem:
Gdańsk: Tunel pod Martwą Wisłą na finiszu