Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

Umowa wieloletnia zostawi wolną rękę PLK?

| Jakub Madrjas źródło: Rynek Kolejowy 27.08.2015

 

Umowa wieloletnia zostawi wolną rękę PLK?
fot. PKP PLK

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przewoźnicy Kolejowi zwracają uwagę, że projektowany program wsparcia remontów infrastruktury na najbliższe osiem lat nie obejmuje wskaźników jakości utrzymania. Rodzi to obawy, że PKP PLK nie zostanie zdopingowana do zapewnienia odpowiedniej jakości utrzymania.
Wkrótce Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podpisze z PKP PLK umowę wieloletnią na utrzymanie infrastruktury. Dokument nie będzie opiewał na 10, lecz na 8 lat. MIR uzasadnia to okresem trwania najbliższej perspektywy unijnego dofinansowania. MIR opracowało projekt programu „Pomoc państwa w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2015–2023”, który zagwarantuje wieloletnie finansowanie ze środków publicznych zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów.

– Zakłada się, iż umowa wieloletnia zostanie zawarta bezpośrednio po przyjęciu programu wieloletniego przez Radę Ministrów – informuje Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Nie zmniejszać kwoty programu!

– Uwagi do projektu umowy ma Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych. - Kwota 38 mld zł (do 2023 roku) oznacza istotny wzrost poziomu nakładów państwa na utrzymanie infrastruktury kolejowej. Należy jednak pamiętać, że w obliczu konieczności nadrobienia wieloletnich (szacowanych na 50 mld zł) zaniedbań nawet tak znaczne środki mogą okazać się niewystarczające. Stanowczo sprzeciwiamy się również ewentualnym próbom zmniejszania wartości Programu, o czym ostatnio się wspomina - pisze ZNPK.

– Niestety projekt Programu nie mówi wprost jakie parametry mają obowiązywać na poszczególnych odcinkach. W naszej opinii jest to kluczowy aspekt: angażując tak znaczne środki należy wprost wskazać, na co konkretnie publiczne środki zostaną wydatkowane. Użytkownicy torów chcą wiedzieć, jakie parametry (prędkości, naciski osiowe, długości składów) będą obowiązywały na poszczególnych odcinkach.

Proponowane w projekcie rządowej uchwały wskaźniki procentowe nie informują użytkowników kolei i opinii publicznej do jakich parametrów mają być wyremontowane poszczególne linie. Stanowczo domagamy się podania tego do publicznej wiadomości.

Nie ma mechanizmu motywacji

– Zdaniem ZNPK, zasadnym będzie wprowadzenie do Programu (oraz Umowy zawartej na jego podstawie) mechanizmu motywującego zarządcę do optymalnego wydatkowania środków alokowanych w ramach Programu. Proponujemy zatem, by corocznie poddawać ewaluacji wykonanie Programu na poszczególnych liniach i od tego uzależnić wypłatę premii dla pracowników PKP PLK wszystkich szczebli, a także umożliwić różnicowanie poziomu premiowania w zależności od osiągnięć w ramach poszczególnych regionów. Ewaluacja musi się odbyć przy aktywnym udziale przewoźników – użytkowników infrastruktury zarządzanej przez PKP PLK – proponuje związek przewoźników.

– Odpowiednio skonstruowany system premii ma szansę wesprzeć wdrażane przez zarządcę procesy restrukturyzacyjne i jego transformację w kierunku w pełni nowoczesnego i efektywnego przedsiębiorstwa. Warto nadmienić, że mechanizm taki będzie oznaczał wypełnienie zobowiązania Państwa Członkowskiego w zakresie systemu zachęt dla zarządców infrastruktury, a więc obowiązku wynikającego wprost z Dyrektywy 34/2012/WE. Powiązanie jakości oferowanych tras kolejowych z poziomem nagród finansowych dla kadry PKP PLK (każdego poziomu) będzie oznaczało włączenie bardzo silnego mechanizmu napędzającego realizację Programu – podsumowuje ZNPK.
style="font-size: 15px; font-weight: normal; line-height: 1.5;" /> 

Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ
 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5