Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Zagranica - USA

USA: Jak Rochester pozbywa się autostrady w centrum miasta

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 06.09.2016

PARTNER DZIAŁU


 

USA: Jak Rochester pozbywa się autostrady w centrum miasta
fot. cityofrochester.gov

Więcej z regionu:

USA

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wielki plan budowy autostrad międzystanowych prezydenta Dwighta D. Eisenhowera w Stanach Zjednoczonych spowodował m.in. budowę pętli drogowych wokół miast lub ich części. Podobnie było w Rochester w stanie Nowy Jork. Wybudowana trasa jest już jednak przestarzała. Teraz władze i mieszkańcy postanowili wziąć sprawy w swoje ręce. Zobaczcie jak ta miejscowość leżąca na wschodnim wybrzeżu USA pozbyła się części autostrady.
Wielka zmiana

Centralna pętla (Inner Loop) powstała w Rochester w stanie Nowy Jork w latach 1952-1972. Przez ten czas centrum miasta zmieniło się nie do poznania. Duża część budynków musiała zostać zrównana z ziemią, a część mieszkańców została zmuszona do przeniesienia się na obrzeża. Najlepiej różnicę widać na zdjęciach lotniczych. Po lewej stronie widzimy centrum Rochester z 1951 roku, a po prawej z 1969 roku.
 
Przez lata jednak miejscowość znacznie się rozrosłą. Już pod koniec XX wieku władze i mieszkańcy uznali, że tak duża droga w centrum jest im niepotrzebna. Pomysł pozbycia się jej po raz pierwszy pojawił się w dokumencie zatytułowanym „ Vision 2000, a Plan for Downtown”. Jego autorem był Roger Brown z Rochester Community Design Center.

Droga do usunięcia drogi

W 2001 roku miasto, dzięki dotacji, zaczęło sprawdzać jak wygląda dokładnie ruch na centralnej pętli. W 2005 roku kongresmenka Louise Slaughter podarowała miastu dotację wysokości 2,4 mln dolarów, która została wykorzystana na wstępny projekt pozbycia się autostrady. Przewidywał on, przede wszystkim, zasypanie części trasy.

Ostatecznie, po ponad dwudziestu latach, Rochester otrzymało dotację TIGER o wysokości ponad 17 mln dolarów z Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych. Za te pieniądze usunięty zostaje ponad półmilowy odcinek centralnej pętli. Całkowity koszt inwestycji to 22 mln dolarów.

Wyświetl większą mapę

Łopaty zostały wbite 14 listopada 2014 roku. Wtedy odbyła się ceremonia nazwana „First Fill”. Nazwa pochodzi od wspomnianego zasypania jednej z arterii miasta. Tu możecie znaleźć zdjęcia z prowadzonej inwestycji. Prace prowadzone są nadal, a na tej stronie możecie zobaczyć je krok po kroku.

Po co była autostrada?

Co stanie się z pozyskanym fragmentem ziemi? Według planów mają powstać tam tereny zielone oraz nowe osiedla. Władze chcą aby centrum miasta, które przez budowę drogi opustoszało, ożyło na nowo.

Pozostaje pytanie: po co w ogóle była ta część wewnętrznej pętli? Odcinek, o którym mowa, miał 2/3 mili, a wspomniane badania nad ruchem ulicznym wykazały, że natężenie ruchu na nim jest takie, że pojazdy jadące tą trasa można spokojnie wpuścić do mniejszych arterii miasta. Wybudowanie autostrady w centrum Rochester mogło być dobre w latach sześćdziesiątych czy siedemdziesiątych. Jednak zabrakło myślenia długofalowego i odpowiedniego podejścia urbanistycznego. Miasto rozrosło się i teraz ma już zewnętrzną pętlę autostradową, znacznie szerszą, która skutecznie wyprowadza tranzyt z centrum. Większa pętla także była przewidziana już w latach sześćdziesiątych. Plany co do rozwoju miasta możecie zobaczyć na filmie poniżej.

Rochester, na razie, nie usuwa całej centralnej pętli chociaż może do tego dojść. Sytuacja pokazuje, że główne drogi w miastach są potrzebne, ale trzeba je budować z rozmysłem, żeby potem nie trzeba było ich zasypywać. Przy ich budowie należy myśleć, czy na pewno powinno budować się autostradę przez centrum czy może problem komunikacyjny potrzebuje innego podejścia. Omawiany kłopot dotyka wielu miast w stanach zjednoczonych. Teraz politycy i urzędnicy szukają rozwiązań. Przy planowaniu nowych dróg chcą uczyć się na błędach.

O tym jak powstawał i w jakim stanie jest słynny Interstate Highway System możecie przeczytać tu:
System Autostrad Międzystanowych USA kończy 60 lat. W jakiej kondycji jest amerykański staruszek?
Amerykanie przyznają, że budowanie autostrad w miastach było błędem
Autostrady pożarły amerykańskie miasta. Dlaczego je budowano?

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS