Wielki plan budowy autostrad międzystanowych prezydenta Dwighta D. Eisenhowera w Stanach Zjednoczonych spowodował m.in. budowę pętli drogowych wokół miast lub ich części. Podobnie było w Rochester w stanie Nowy Jork. Wybudowana trasa jest już jednak przestarzała. Teraz władze i mieszkańcy postanowili wziąć sprawy w swoje ręce. Zobaczcie jak ta miejscowość leżąca na wschodnim wybrzeżu USA pozbyła się części autostrady.
Wielka zmiana
Centralna pętla (Inner Loop) powstała w Rochester w stanie Nowy Jork w latach 1952-1972. Przez ten czas centrum miasta zmieniło się nie do poznania. Duża część budynków musiała zostać zrównana z ziemią, a część mieszkańców została zmuszona do przeniesienia się na obrzeża. Najlepiej różnicę widać na zdjęciach lotniczych. Po lewej stronie widzimy centrum Rochester z 1951 roku, a po prawej z 1969 roku.
Przez lata jednak miejscowość znacznie się rozrosłą. Już pod koniec XX wieku władze i mieszkańcy uznali, że tak duża droga w centrum jest im niepotrzebna. Pomysł pozbycia się jej po raz pierwszy pojawił się w dokumencie zatytułowanym „ Vision 2000, a Plan for Downtown”. Jego autorem był Roger Brown z Rochester Community Design Center.
Droga do usunięcia drogi
W 2001 roku miasto, dzięki dotacji, zaczęło sprawdzać jak wygląda dokładnie ruch na centralnej pętli. W 2005 roku kongresmenka Louise Slaughter podarowała miastu dotację wysokości 2,4 mln dolarów, która została wykorzystana na wstępny projekt pozbycia się autostrady. Przewidywał on, przede wszystkim, zasypanie części trasy.
Ostatecznie, po ponad dwudziestu latach, Rochester otrzymało dotację TIGER o wysokości ponad 17 mln dolarów z Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych. Za te pieniądze usunięty zostaje ponad półmilowy odcinek centralnej pętli. Całkowity koszt inwestycji to 22 mln dolarów.
Co stanie się z pozyskanym fragmentem ziemi? Według planów mają powstać tam tereny zielone oraz nowe osiedla. Władze chcą aby centrum miasta, które przez budowę drogi opustoszało, ożyło na nowo.
Pozostaje pytanie: po co w ogóle była ta część wewnętrznej pętli? Odcinek, o którym mowa, miał 2/3 mili, a wspomniane badania nad ruchem ulicznym wykazały, że natężenie ruchu na nim jest takie, że pojazdy jadące tą trasa można spokojnie wpuścić do mniejszych arterii miasta. Wybudowanie autostrady w centrum Rochester mogło być dobre w latach sześćdziesiątych czy siedemdziesiątych. Jednak zabrakło myślenia długofalowego i odpowiedniego podejścia urbanistycznego. Miasto rozrosło się i teraz ma już zewnętrzną pętlę autostradową, znacznie szerszą, która skutecznie wyprowadza tranzyt z centrum. Większa pętla także była przewidziana już w latach sześćdziesiątych. Plany co do rozwoju miasta możecie zobaczyć na filmie poniżej.
Rochester, na razie, nie usuwa całej centralnej pętli chociaż może do tego dojść. Sytuacja pokazuje, że główne drogi w miastach są potrzebne, ale trzeba je budować z rozmysłem, żeby potem nie trzeba było ich zasypywać. Przy ich budowie należy myśleć, czy na pewno powinno budować się autostradę przez centrum czy może problem komunikacyjny potrzebuje innego podejścia. Omawiany kłopot dotyka wielu miast w stanach zjednoczonych. Teraz politycy i urzędnicy szukają rozwiązań. Przy planowaniu nowych dróg chcą uczyć się na błędach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.