Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Ustawa o planowaniu przestrzennym ułatwi budowę dróg rowerowych

| Rafał Stawecki źródło: Transport-Publiczny.pl 05.09.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Ustawa o planowaniu przestrzennym ułatwi budowę dróg rowerowych
droga rowerowafot. Tines

Zobacz więcej na temat:

Regulacje
Trasy rowerowe
Prawo

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

18 sierpnia Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o planowaniu przestrzennym. Wśród zmian znalazły się również zapisy związane z ruchem rowerowym oraz tworzeniem nowych tras dla cyklistów.
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym to najważniejszy krajowy dokument regulujący zagadnienia kształtowania przestrzeni. O konieczności jego nowelizacji mówiono od dawna, zwłaszcza w kontekście panującego w Polsce braku ładu architektoncznego, niewłaściwej polityki przestrzennej czy chaosu reklamowego.

Uporządkować przestrzeń

W odpowiedzi na liczne głosy nawołujące do naprawy sytuacji rządzący postanowili pochylić się nad problemem. W kwietniu br. ruszył proces legislacyjny zmian w dokumentach dotyczących ładu przestrzennego. Nowelizacja przepisów ma rozwiązać najpilniejsze kłopoty związane z kształtowaniem przestrzeni, m.in. brak uwzględnienia zasad urbanistyki przy planowaniu (rozproszona zabudowa generująca wyższe koszty utrzymania infrastruktury), straty spowodowane niewłaściwą polityką przestrzenną, nieuwzględnianie wymogów zrównoważonego rozwoju przy nowych inwestycjach czy niewystarczający udział społeczny przy tworzeniu koncepcji. Pakiet modyfikacji prawnych - pod roboczą nazwą "małej nowelizacji" - stanowi wstęp do długofalowych zmian systemowych.

Wśród zapisów regulujących sposób przeprowadzania inwestycji budowlanych, tryb uchwalania planów miejscowych czy określających zasady gospodarowania przestrzenią znalazły się również wzmianki bezpośrednio związane z budową infrastruktury rowerowej.

Poza publiczną drogą

Projekt zmieniający ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewiduje na poziomie ogólnym zapewnianie rozwiązań ułatwiających przemieszczanie się pieszych i rowerzystów. W przypadku braku planu miejscowego nałoży również wymóg określenia w decyzji o warunkach zabudowy sposobów zagospodarowania terenu tak, by spełnione zostały potrzeby w zakresie komunikacji pieszej i rowerowej.

Najważniejsza zmianę zawarto jednak w art. 6 projektu. – Chodzi o możliwość realizacji tras rowerowych jako dróg publicznych w trybie tzw. specustawy. To bardzo ważny instrument - dzięki niemu możliwa jest budowa infrastruktury rowerowej w ciągu terenów nie należących do inwestora. W praktyce oznacza to, że samorząd gminy może zrealizować inwestycję rowerową przechodząca przez tereny nadleśnictwa, zarządu melioracji i urządzeń wodnych, zarządu gospodarki wodnej czy innych właścicieli instytucjonalnych oraz prywatnych – komentuje Daniel Chojnacki, oficer rowerowy Wrocławia. - „Mała nowelizacja” posiada również charakter porządkowy. Do tej pory część samorządów interpretowała obowiązujące akty prawne na swój sposób, nie traktując budowy dróg rowerowych jako inwestycji celu publicznego. Zakładano, że przy tworzeniu trasy dla cyklistów konieczna staje się również budowa jezdni dla ruchu ogólnego. – dodaje.

Przytoczony wyżej sposób interpretacji przepisów stanowił znaczącą barierę zwłaszcza dla rozwoju turystyki rowerowej, utrudniając (lub wręcz uniemożliwiając) tworzenie szlaków wiodących przez lasy, pola, wały czy dawne linie kolejowe. Po wprowadzeniu zmian wszelkie wątpliwości zostaną rozwiane – trasy dla rowerzystów zaczną funkcjonować jako pełnoprawne inwestycje celu publicznego, toteż będzie można realizować je nie tylko obok jezdni dla aut.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5