Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Biznes - Polska

UTK kontroluje PKP PLK

| mg źródło: Rynek Infrastruktury/UTK 21.06.2011

 

UTK kontroluje PKP PLK
Fot. Rynek Infrastruktury

Zobacz więcej na temat:

Urząd Transportu Kolejowego

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pod koniec maja Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w stosunku do PKP PLK SA w sprawie prawidłowości naliczania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej – poinformował Urząd.

Przedmiotem postępowania jest zbadanie, czy Polskie Linie Kolejowe zastosowały zgodne z przepisami rekompensaty za remonty torów.

7 czerwca PKP Intercity wniosło do UTK o kontrolę wysokości stawek pobieranych opłat przez PKP PLK oraz wydanie decyzji nakazującej zarządcy infrastruktury dostosowanie oznaczenia kategorii linii kolejowych do rzeczywistych parametrów osiąganych na danej linii” oraz nadania „decyzji określonej w punkcie 1 petitum rygoru natychmiastowej wykonalności w oparciu o art. 13 ust. 6a u.t.k.” Przewoźnik zwracał uwagę, że w trakcie trwania prac remontowych dochodzi do znacznego obniżenia parametrów linii, ale nie wiąże się to ze zmianą kategoryzacji danej linii i PKP PLK wciąż stosuje na nich stawki opłaty podstawowej dla wyższej kategorii.

Odpowiednie rozporządzenie wprost wymienia, jakimi kryteriami się kierować przy ustalaniu kategorii linii. Chodzi o prędkość techniczną, ostrzeżenia stałe, jak również natężenie ruchu kolejowego. - Nie ma natomiast elementów związanych z ograniczeniami doraźnymi. Chcemy wystąpić o zmianę tego rozporządzenia, tak aby pojawiły się tam zapisy o ograniczeniach wprowadzanych na czas robót modernizacyjnych – mówi Andrzej Pawłowski, członek zarządu PKP PLK ds. sprzedaży. - Wówczas przewoźnik płaciłby za niższą kategorię linii. Jednak proces nowelizacji rozporządzenia może trochę potrwać. W ramach tego projektu pracujemy również nad innymi rozwiązaniami, m.in. w zakresie rekompensat za trasy objazdowe. Musimy wspólnie z przewoźnikami wypracować takie rozwiązania, które pozwolą prowadzić biznes obu stronom – dodaje.

- Od kilku lat już rozliczamy się z przewoźnikami z tytułu jakości świadczonych usług. W ramach tych rozliczeń PLK płaci kary umowne za opóźnienia pociągów z winy naszej spółki. Wprowadzenie rekompensat za wydłużenia czasu przejazdu i trasy okrężne to dosyć duże koszty dla zarządcy infrastruktury, które można liczyć w setkach milionów złotych. Biorąc pod uwagę dynamikę rozkręcającego się procesu inwestycyjnego, takich odcinków będzie coraz więcej. Zbyt wysokie rekompensaty mogą powodować brak środków na naprawę torów. Dlatego trzeba podejść do tego tematu bardzo rozważnie – podkreśla Andrzej Pawłowski, członek zarządu PKP PLK.

 

W połowie czerwca na sieci PKP PLK uruchamiano prawie 4390 pociągów pasażerskich na dobę, z czego niemal 60 stanowiły pociągi kwalifikowane, ponad 730 - międzywojewódzkie, a niemal 3600 - regionalne.
 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5