Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

„Utrzymaj standard” korzystny dla wykonawców

| Grzegorz Cioch źródło: RynekInfrastruktury.pl 26.06.2015

PARTNERZY DZIAŁU


zdjęcie autora

Grzegorz Cioch

Członek zarządu FBSerwis

Od września 2013 roku współpracuje z FBSerwis, gdzie odpowiada za pion utrzymania infrastruktury.

 

„Utrzymaj standard” korzystny dla wykonawców
fot. Zoobek, commons.wikimedia.org, CCA

Zobacz więcej na temat:

Utrzymanie dróg
FBSerwis

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ostatnio, w związku z raportem PwC, podjęto na nowo dyskusję na temat utrzymania dróg w systemie „Utrzymaj standard”. Wskazano na szereg korzyści po stronie GDDKiA, jednak czy model ten jest korzystny dla wykonawców? Ważąc na szali jego zalety i pewne ryzyka biznesowe, uważam, że „Utrzymaj standard” jest systemem korzystnym dla wszystkich stron, w tym również dla wykonawców.
Po pierwsze, mamy w tym modelu do czynienia z wynagrodzeniem ryczałtowym, co wykonawcom gwarantuje stałe przychody i przepływy finansowe w okresie 6 lat. Z pewnością poprawia to zdolności finansowe podmiotu, a w konsekwencji pozwala na inwestycje rzeczowe w nowy, efektywniejszy sprzęt. Z kolei nowy sprzęt pozwala świadczyć usługi o lepszym standardzie i po niższych kosztach.

Po drugie, stabilność przychodów pozwala na utworzenie dla realizacji danego kontraktu dedykowanego zespołu, który w zależności od wielkości kontraktu liczy od 40 do 50 pracowników. Zespół ten w miarę upływu czasu poznaje specyfikę danego odcinka drogi, staje się jej „gospodarzem”. Horyzont czasowy kontraktu (6 lat) pozwala firmie-wykonawcy na inwestowanie w pracownika, podnoszenie jego kwalifikacji poprzez szkolenia jak. np.: prawo jazdy kat C, uprawnienia operatorów specjalistycznych maszyn.
  
Przekłada się to wprost na jakość usługi, efektywność oraz koszty jej świadczenia. Dodatkową zaletą jest wyższa motywacja pracowników, którzy mają szansę na podniesienie swoich kwalifikacji i konkurencyjności na rynku pracy.

Po trzecie, „Utrzymaj standard” pozwala na określenie frontu robót do wykonania i staranne ich rozplanowanie. Możliwość ta pozwala na uniknięcie kosztów mobilizacji, jak to jest w przypadku tradycyjnego modelu. Dzięki temu pojawiają się synergie operacyjne., A gdzie jest haczyk? Cóż, model ten niesie ze sobą również pewne wyzwania i ryzyka biznesowe. Są nimi pogoda, ilość wypadków na drodze, akty wandalizmu i kradzieży infrastruktury drogowej, których nie da określić się precyzyjnie. Po hasłem pogody z jednej strony należy mieć na uwadze zimę, z drugiej strony w okresie letnim warunki wegetacji dla roślin.

W modelu tym całe ryzyko z tzw. „ciężką zimą” jest przeniesione na wykonawcę. To na wykonawcy ciąży obowiązek koszenia trawy, bez względu na szybkość jej wzrostu. To wykonawca musi przewidzieć ilość wypadków na drodze i oszacować straty materialne z nimi związane. To wykonawca musi zapobiegać aktom wandalizmu i kradzieży. Biorąc jednak pod uwagę horyzont czasowy kontraktów realizowanych w modelu „Utrzymaj standard”, dla doświadczonych i stabilnych finansowo podmiotów są to wyzwania i ryzyka, którym z pewnością potrafią sprostać, by właściwie zarządzić kontraktem.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5