Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

„Utrzymaj standard” nie zawsze najkorzystniejsze – stwierdza NIK

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 23.03.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

„Utrzymaj standard” nie zawsze najkorzystniejsze – stwierdza NIK
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad przedwcześnie i bez uzasadnienia uznał, że utrzymanie dróg krajowych w modelu Utrzymaj Standard jest bardziej ekonomiczne – stwierdziła Najwyższa Izba Kontroli w najnowszym raporcie. NIK skrytykowała system utrzymania dróg krajowych.
Opóźnienia w przygotowaniu do zimowego utrzymania dróg oraz niekorzystne dla instytucji publicznej systemy rozliczania tych usług, niewłaściwy nadzór nad realizacją utrzymania, brak sprawnego sprzętu gotowego do pracy oraz zaniedbania w utrzymaniu zieleni – to niektóre zarzuty sformułowane przez inspektorów.

Zbyt późne przygotowania do zimy

NIK skontrolowała pracę sześciu oddziałów GDDKiA (Gdańsku, Krakowie, Łodzi, Olsztynie, Szczecinie i we Wrocławiu), m.in. pod kątem przygotowania do zimowego utrzymania dróg. Oddziałom w Gdańsku, Łodzi, Olsztynie i Wrocławiu zarzuciła, że proces ten przebiegał nieterminowo i niewłaściwie. Stwierdzono opóźnienia sięgające nawet 90 dni.

Kontrolerzy skrytykowali preferowany przez administrację drogową system „Utrzymaj standard”. Według nich, kalkulacje kosztów wskazują, że nie zawsze jest to rozwiązanie najkorzystniejsze. „Mimo rażących różnic w kosztach bieżącego utrzymania 1 km drogi, GDDKiA za najbardziej ekonomiczny i optymalny uznała system Utrzymaj Standard” – napisano.

„W ocenie NIK, Generalny Dyrektor przedwcześnie i bez uzasadnienia uznał, że utrzymanie dróg krajowych w modelu „Utrzymaj Standard” jest bardziej ekonomiczne” – czytamy w raporcie.

Strata w czasie łagodnych zim

Kontrolerzy wskazują, że ryczałtowe rozliczanie zimowego utrzymania dróg jest szczególnie niekorzystne w przypadku łagodnych zim. Znacznie korzystniejsze, ich zdaniem, jest stosowanie systemu mieszanego, tj. wykonywanie prac częściowo własnymi siłami i częściowo na podstawie zawartych umów. Dzięki temu ponoszone są tylko rzeczywiste koszty akcji na drogach.

NIK odwołuje się m.in. do przykładu z woj. warmińsko-mazurskiego, gdzie koszty utrzymania jednej z dróg w systemie mieszanym w trzech kwartałach były niższe o 1,66 mln zł, co oznacza mniej o 33 tys. zł//km w porównaniu z Utrzymaj standard.

Brak kontroli sprzętu

Inspektorzy zarzucają, że umowy zawierane na zimowe utrzymanie dróg krajowych nie były dostatecznie rzetelnie weryfikowane, m.in. pod kątem stanu technicznego zadeklarowanego sprzętu. Sprawność wykorzystywanego sprzętu wzbudziła zastrzeżenia kontrolerów. W niektórych oddziałach – m.in. w Łodzi i Szczecinie kontrolerzy stwierdzili brak zadeklarowanego sprzętu w gotowości jeszcze w czasie trwania sezonu zimowego.

Oddział w Gdańsku został natomiast pochwalony. Praktyka, która zdobyła uznanie w oczach kontrolerów polegała na przeprowadzeniu kontroli pojazdów wykorzystywanych do utrzymania dróg zimą przez Inspekcję Transportu Drogowego i Komendą Wojewódzką Policji. Usterki stwierdzono w co trzecim skontrolowanym pojeździe. NIK zarzuca także nieprawidłowości w dokumentowaniu objazdów i kontroli dróg, w tym niewykazywanie nieprawidłowości.

Zaniedbana zieleń

Zastrzeżenia inspektorów dotyczyły także utrzymania letniego, które ich zdaniem, były niewystarczające w stosunku do potrzeb. W województwie łódzkim i mazowieckim stwierdzono m.in. niedopełnienie obowiązków przy koszeniu trawy, a także zaniedbania w niewidocznej od strony jezdni części pasa drogowego – na przykład za ekranami.

„Stwierdzone zachwaszczenie terenu za ekranami akustycznymi, zaśmiecenie, a także przerośniętą trawa (miejscami dochodząca do 2 m wysokości), uschnięte drzewa, pnącza i odrosty wyciętych drzew wskazują na brak egzekwowania od wykonawców właściwej realizacji umów na utrzymanie zieleni przydrożnej oraz na brak nadzoru nad tymi wykonawcami” – napisano.

– Zdaniem NIK, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych powinna zrezygnować z wydatkowania dużych środków publicznych na koszenie i utrzymywanie zieleni za ekranami akustycznymi, tym bardziej, że jak wykazała nasza kontrola i tak nie jest to rzetelnie wykonywane i nadzorowane – stwierdza prezes NIK, Krzysztof Kwiatkowski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5