Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Via Carpathia w nowym planie inwestycyjnym KE?

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 11.12.2014

PARTNERZY DZIAŁU


 

Via Carpathia w nowym planie inwestycyjnym KE?
fot. imelenchon

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Do premier Ewy Kopacz został skierowany apel o jak najszybsze zgłoszenie do realizacji w ramach nowego Planu Inwestycyjnego Przewodniczącego KE Jean-Claude’a Junckera projektu budowy Via Carpathia. Autorem apelu jest europoseł PiS Tomasz Poręba.
Plany KE szansą na budowę Via Carpathia?

Apel dotyczy włączenia do planu odcinków, które do tej pory nie zostały uwzględnione w sieci bazowej TEN-T. Dotychczas w sieci tej znajduje się jedynie odcinek drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów. Z kolei z inicjatywy marszałka województwa podkarpackiego, Władysława Ortyla, do Kontraktu Terytorialnego województwa wpisano odcinek z Babicy do Barwinka, do granicy ze Słowacją. Dzięki tej inwestycji Polska mogłaby otworzyć się na południe i wzmocnić współpracę ekonomiczną i handlową w Europie Środkowo-Wschodniej.

„Nie ma najmniejszej wątpliwości, że Via Carpathia to większe bezpieczeństwo Europy Wschodniej, poprawa dostępności transportowej oraz wzrost inwestycji gospodarczych, co przyczyni się do szybszego rozwoju ekonomicznego regionu Polski Wschodniej i całego kraju. Potrzebą chwili jest więc realizacja i budowa wszystkich odcinków szlaku Via Carpathia od granicy ze Słowacją do granicy z Litwą” – czytamy w apelu europosła.

Premier polskiego rządu wezwania do podjęcia działań

Poręba życzyłby sobie, by premier Ewa Kopacz podjęła natychmiastowe działania i wykorzystała wszystkie możliwe środki, jakie może dać nowy plan inwestycyjny Komisji Europejskiej w celu realizacji szlaku Via Carpathia jako strategicznego dla Polski Wschodniej.

Plan przewodniczącego KE przewiduje przeznaczenie 315 mld euro na pobudzenie europejskiej gospodarki. W ramach plany realizowane będą między innymi inwestycje dotyczące transportu, innowacyjności oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

– Komisja Europejska daje nam kolejną szansę na poprawę infrastruktury we wschodnich regionach. Powinniśmy ją wykorzystać. Budowę Via Carpathia powinniśmy wyłączyć ze wszelkich sporów politycznych i potraktować ją jako strategiczny polski interes narodowy – oświadcza europoseł.

Parlament Europejski nie chce Via Carpathia?

Na początku grudnia Parlament Europejski odrzucił obywatelską petycję dotyczącą konieczności budowy trasy Via Carpathia. Sygnatariusze dokumentu chcieliby, aby szlak ten powstał na całej swojej długości w Polsce.

Podczas posiedzenia Komisji Petycji PE, petycja została zamknięta na wniosek europosłów z PO. Argumentowali oni swoją odmowną decyzję tym, że Podkarpacie jest jednym z najlepiej dofinansowanych regionów w Polsce oraz tym, że w sprawie tej inwestycji „nic nie można już zrobić”.

Część odcinków Via Carpathia powstanie

Do tej pory w Polsce powstało jedynie kilka krótkich odcinków pokrywających się ze szlakiem Via Carpathia. Jest to 6,6-kilometrowy odcinek obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego, 7,8-kilometrowa obwodnica Kocka, 7,5 km drogi S19 ze Stobiernej do Rzeszowa oraz 4,4 km drogi S19 z Rzeszowa do Świlczy.

W projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 znalazła się trasa S19 Lublin – Rzeszów o długości 157,5 km oraz 38,5 km drogi S61 z Augustowa do granicy państwa. W budowie jest już niemal 10-kilometrowa zachodnia obwodnica Lublina w ciągu trasy S19. Z kolei rzeszowski oddział GDDKiA rozstrzygnął przetargi na budowę dwóch odcinków trasy S19: Świlcza – Rzeszów Południe oraz Sokołów Małopolski – Stobierna o długości odpowiednio 6,3 km i 12,5 km.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5