Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Vistal Gdynia: Strategia dywersyfikacji produktowej i geograficznej na dzisiaj i na jutro

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.07.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Vistal Gdynia: Strategia dywersyfikacji produktowej i geograficznej na dzisiaj i na jutro
fot. Vistal Gdynia

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Jesteśmy firmą, która stawia na dywersyfikację produktową i geograficzną; działamy w wielu segmentach, co pozwala nam dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych. Rozwijamy sprzedaż eksportową i chcemy osiągać coraz większą sprzedaż z produkcji przetworzonej – podkreśla Ryszard Matyka, prezes Vistal Gdynia.
Grupa Vistal jest wiodącym producentem specjalistycznych, wielkogabarytowych, konstrukcji stalowych. Zatem w jej przypadku produkcja przetworzona, na przykład w segmencie infrastruktury, oznacza wytwarzanie konstrukcji obiektów mostowych oraz ich montaż, a także świadczenie usług generalnego wykonawcy. Natomiast w infrastrukturze portowej to przetwarzanie stali na zamawiane w świecie konstrukcje dźwigów wraz z instalacją ich wyposażania i ewentualnym montażem w miejscu użytkowania.

Na karuzeli koniunktury

Sytuacja na rynkach produkcji i usług jest dynamiczna, co ma przełożenie na zmiany rentowności w poszczególnych branżach. – W tej chwili najbardziej rentowny wydaje się sektor marine&offshore – przyznaje prezes Ryszard Matyka. W pierwszym kwartale tego roku udział tego segmentu w przychodach grupy stanowił 51,37 proc.

Od czterech lat w ramach segmentu marine&offshore grupa intensywnie rozwija produkcję konstrukcji stalowych dźwigów dla infrastruktury portowej, rozszerzając systematycznie zakres o montaż urządzeń i wyposażenia. W pierwszym kwartale 2016 roku grupa wypracowała w segmencie infrastruktury portowej przychody na poziomie 4,4 mln zł.

Segment infrastruktury, w którym 56 proc. stanowi infrastruktura krajowa, jest dominującym obszarem działalności grupy i kluczowym obok marine&offshore. Udział infrastruktury krajowej w przychodach w pierwszym kwartale 2016 roku sięgał 21,2 proc., z kolei infrastruktury zagranicznej 17,7 proc.

– Kwartalne wyniki finansowe podlegają okresowym zmianom w związku z realizacją wielu projektów rozłożonych w czasie; szerszy obraz działalności grupy dają przede wszystkim wyniki roczne – podkreśla prezes Ryszard Matyka. – Nasz backlog na koniec pierwszego kwartału 2016 roku osiągnął wartość 376,8 mln zł, tym samym odnotowaliśmy wzrost wartości portfela zleceń o blisko 50 procent rok do roku – zaznacza prezes.

Realizacje o wartości około 274 mln zł będą wykonane do końca 2016 roku. – W pierwszym kwartale tego roku wypracowaliśmy sprzedaż przekraczającą 80 mln zł. Stanowi to bazę do osiągnięcia solidnych przychodów w 2016 roku – podkreśla Ryszard Matyka.

Zysk inwestowania w dobie kryzysu

Na dobre wyniki finansowe grupy złożyło się wiele lat pracy. Ryszard Matyka informuje, że w tym roku Vistal będzie świętować jubileusz 25-lecia działalności.

Początkowo obszarem działalności Vistal niemal w 90 proc. był rynek infrastruktury, a dokładnie – wykonawstwo i montaż stalowych obiektów mostowych. To trwało do 2010 roku. – Budowaliśmy przede wszystkim duże obiekty mostowe na Wiśle. Wówczas przeważnie pracowaliśmy jako podwykonawcy. Zdobyliśmy doświadczenie i wiedzę, stopniowo więc wchodziliśmy w realizację nowych, bardziej złożonych technologicznie konstrukcji oraz rozwijaliśmy działanie w formule generalnego wykonawcy – przypomina Ryszard Matyka. I co warto zauważyć: w ciągu 25 lat grupa wzięła udział w realizacji aż 250 obiektów mostowych.

Przełomowe znaczenie dla rozwoju grupy miała przyjęta osiem lat temu strategia i rozpoczęcie wieloletniego programu inwestycyjnego Łączne nakłady inwestycyjne związane z rozbudową możliwości produkcyjnych, poniesione w ostatnich kilku latach sięgnęły ponad 120 mln zł.

– Znaczącym okresem, mającym wpływ na rozwój naszej firmy, były lata 2008 – 2010, a więc czas budowy naszego pierwszego zakładu na ulicy Hutniczej w Gdyni. Następnie kupno dwóch nieruchomości w porcie Gdynia, to jest nabrzeży o łącznej powierzchni 6,7 hektara, które dały nam możliwość przede wszystkim rozwoju produkcji eksportowej. Te decyzje były odważne, ponieważ inwestowaliśmy w okresie dużego kryzysu gospodarczego – mówi prezes Ryszard Matyka, przyznając, że był to dobry czas na negocjacje cen kupowanych terenów.

Dywersyfikacja działalności z wyjściem na zagraniczne rynki

Grupa Vistal dzięki konsekwentnie realizowanej strategii rozwoju, specjalizacji, dywersyfikacji produktowej i geograficznej systematycznie zwiększała skalę działalności. W okresie ostatnich 5 lat podwoiła przychody: do 410,3 mln zł w 2015 roku z 197,5 mln zł w 2010 roku.

Działalność eksportowa stanowi około 50 proc. przychodów grupy. – Sprzedaż eksportowa dzieli się pół na pół pomiędzy infrastrukturę na rynkach zagranicznych a produkcję w zakresie marine&offshore – dodaje Robert Ruszkowski, wiceprezes Vistal Gdynia.

Kraje skandynawskie to rynki, na których Vistal jest obecny jako wykonawca infrastruktury. W ubiegłym roku spółka zrealizowała w Skandynawii duże obiekty mostowe, m.in. rozsuwaną kładkę w centrum Kopenhagi, nad kanałem Inderhavnen, łączącą dwie części duńskiej stolicy, a także wykonała most zwodzony w norweskim Bergen. – Obecnie m.in. prowadzimy prace w Sztokholmie, montując wyprodukowany w naszych zakładach most nad linią kolejową i kładkę pieszą. Od 2014 roku nasza oferta dotyczy nie tylko dostaw konstrukcji. Została wzbogacona o montaż i to dość skomplikowanych obiektów mostowych. Staramy się poszerzać nasz zakres działania. To naturalny proces rozwoju – podkreśla Robert Ruszkowski.

W eksporcie pierwszy kwartał tego roku zdominował segment marine&offshore, w którym 11 proc. stanowiła infrastruktura portowa. – Ten udział w przychodach rośnie już od dłuższego czasu. Od około czterech lat prowadzimy ciągłą produkcję elementów infrastruktury portowej, głównie dźwigów portowych – dodaje wiceprezes R. Ruszkowski.

Dźwigi produkowane przez Vistal są montowane np. w Ameryce Północnej (w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie), ale też bliżej – w państwach bałtyckich. Są dostarczane do różnych miejsc świata, nie tylko do portów krajów pochodzenia zamawiających. Poza wytwarzaniem stalowych konstrukcji dźwigów spółka podejmuje się ich wyposażenia. Właśnie niedawno do Kanady wypłynęły dźwigi w pełni wyposażone we wszystkie niezbędne do ich funkcjonowania instalacje. Wkrótce zostanie tam odprawiony kolejny transport z zamówienia opiewającego na łącznie 8 kontenerowych dźwigów. Natomiast w lipcu spółka podpisała umowę o wartości 50,9 mln zł na produkcje dźwigów portowych, kompletny montaż, testy ruchowe oraz dostawę wraz z instalacją do Algierii.

Który z obszarów działania Vistal Gdynia jest więc obecnie najważniejszy? – Każdy jest na równi ważny, bowiem przyjęta strategia zakłada funkcjonowanie w kilku branżach. To pozwala nam zachować odpowiedni poziom przychodów, jak też odpowiedni poziom rentowności, niezależnie od sytuacji w poszczególnych branżach. Podam przykład kryzysu na rynku offshore, który wybuchł rok temu z powodu spadku cen ropy naftowej. Vistal Gdynia tego nie odczuł bezpośrednio, bo mogliśmy uzupełniać braki zleceniami z innych branż. Wszystkie są więc dla nas ważne – podkreśla prezes Ryszard Matyka. – Najważniejsze jest, by firma po prostu rozwijała się wykorzystując aktualną koniunkturę na rynku – dodaje.

Perspektywa z i bez unijnego wsparcia

Vistal liczy na uruchomienie krajowych inwestycji infrastrukturalnych z obecnej unijnej perspektywy budżetowej. Bogdan Malc, wiceprezes ds. finansowych, podkreśla, że Vistal jest przygotowany do nowego rozdania unijnych funduszy. Przez ostatnie półtora roku rozwijano funkcjonującą w strukturach grupy spółkę Vistal Infrastructure, przygotowując ją do funkcji generalnego wykonawcy i podmiotu zabiegającego o kontrakty z zamówień publicznych. –Wystartujemy w tych przetargach na infrastrukturę, w których dominujące będą stalowe czy żelbetowe obiekty mostowe – podkreśla Bogdan Malc.

Vistal, poza budownictwem drogowym, jest też zainteresowany rynkiem kolejowym. – Chcemy tu znaleźć swoją część, czyli obiekty inżynieryjne. Nie jesteśmy firmą przygotowaną do wykonawstwa trakcji. Natomiast myślę, że kolejowych mostów może być bardzo dużo, bo poza wznoszeniem nowych trzeba także modernizować te istniejące – podkreśla Ryszard Matyka.

Vistal myśli z wyprzedzeniem o kolejnych latach działalności. – Infrastruktura zagraniczna jest dla nas przyszłościowym kierunkiem. Wiemy, że za cztery – pięć lat środki unijne zostaną wyczerpane. Stawianie na infrastrukturę zagraniczną oznacza przygotowanie firmy do zleceń za te kilka lat. Odbywa się to podobnie jak kiedyś w infrastrukturze krajowej, kiedy zaczynaliśmy od produkcji, przechodząc do montażu i dochodząc ostatecznie do wykonawstwa kompleksowego. Będziemy więc przymierzać się do tego, by zakres naszej oferty był coraz szerszy i realizowany we współpracy z lokalnymi firmami w poszczególnych krajach – tłumaczy prezes Ryszard Matyka.

Jednak niepokoi opóźniany start unijnego rozdania

– Wszyscy czekamy na nowe zamówienia, na nowe kontrakty. Natomiast to, co będzie się działo w tym roku nie zależy całkowicie od nas. Podchodzę do tego z optymizmem, ale dosyć ostrożnym w odniesieniu do tempa wzrostu rynku zamówień, ponieważ przeciągają się procedury ogłaszania przetargów publicznych i kontraktowania. Jest to związane z nowelizacją prawa zamówień publicznych, które już niebawem wejdzie w życie. Mam nadzieję, że od tego momentu zacznie się intensywny etap ogłaszania przetargów i szybkiego ich rozstrzygania – mówi prezes Ryszard Matyka.

W ocenie prezesa Matyki w stosunku do sytuacji z jesieni zeszłego roku opóźnienia w przetargach sięgają nawet 9 miesięcy. I jego zdaniem wzrostu produkcji i usług można spodziewać się nie wcześniej niż wiosną przyszłego roku. – To jest problem dla wszystkich graczy rynkowych, bo ten proces przebiega z punktu widzenia biznesu zbyt wolno – zastrzega prezes.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS