Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Żegluga - Polska

W 2020 roku przewozy Odrą sięgną 20 mln ton

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl/MGMiŻŚ 11.04.2016

 

W 2020 roku przewozy Odrą sięgną 20 mln ton
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Strategię rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce zaprezentowali dziś we Wrocławiu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak. Jej celem jest rozwój dróg wodnych w Polsce do 2020 roku z perspektywą do roku 2030.
Chodzi przede wszystkim o dostosowanie dróg wodnych do parametrów co najmniej IV klasy żeglowności. Poprawa parametrów eksploatacyjnych dróg wodnych ma się przyczynić do wzrostu znaczenia i udziału żeglugi śródlądowej w rynku usług transportowych. Jak szacują eksperci, do roku 2020 przewozy na Odrzańskiej Drodze Wodnej wzrosną do 20 mln ton. W perspektywie długoterminowej wzrost przewozów na drodze wodnej E-30 ma wynieść do 25 mln ton. Eksperci szacują też, że już po pierwszym etapie modernizacji regulacyjnej Dolnego odcinka Wisły przewozy ładunków żeglugą śródlądową mogą wynosić ok. 7,8 mln ton, w relacji z portami morskimi.

Międzynarodowe drogi wodne 

Jak przypomina Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w sieci dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu, które określa Konwencja AGN, znajdują się trzy śródlądowe szlaki wodne przebiegające przez Polskę. Są to:
– E-30, łączący Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie, obejmując na terenie Polski Odrę, od Świnoujścia do granicy z Czechami;
– E-40, łączący Morze Bałtyckie w Gdańsku z Dnieprem w rejonie Czarnobyla i dalej przez Kijów, Nową Kachowkę i Chersoń z Morzem Czarnym, obejmując na terenie Polski Wisłę od Gdańska do Warszawy, Narew oraz Bug do Brześcia;
– E-70, łączący Holandię z Rosją i Litwą, a na terenie Polski obejmujący Odrę od ujścia kanału Odra-Hawela do ujścia Warty w Kostrzynie, drogę wodną Wisła-Odra oraz od Bydgoszczy dolną Wisłę i Szkarpawę lub Wisłę Gdańską.
Ministerstwo prowadzi działania mające na celu przystąpienie Polski do Porozumienia AGN, co ma nastąpić jeszcze w tym roku.

Priorytety strategii

Przedstawiona dziś strategia zawiera kilka priorytetów. Wśród nich jest osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30). Priorytetem jest także znaczna poprawa warunków nawigacyjnych na drodze wodnej Wisły, a także połączenie Odra – Wisła – Zalew Wiślany i Warszawa – Brześć, czyli rozbudowa dróg wodnych E-70 i E-40. Do ważnych zadań zapisanych w strategii zaliczono też rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych.

Jakie koszty

Jak podano, szacunkowe koszty budowy i modernizacji wybranych polskich śródlądowych dróg wodnych pozwalające na przystosowanie ich do parametrów szlaków żeglugowych o znaczeniu międzynarodowym, w zależności od przyjętej koncepcji oraz wariantów kształtują się następująco:
Odrzańska Droga Wodna, wraz Kanałem Gliwickim i połączeniem Odra – Dunaj – od 16,5 do 22,6 mld zł,
Środkowy i dolny odcinek Wisły od Warszawy do Gdańska – ok. 31,5 mld zł,
Kanał Śląski – ok. 11 mld zł,
Droga Wodna Warszawa–Brześć – od 8,1 do 25,5 mld zł.

Efekty inwestycji 

Środki zainwestowane w drogę wodną będą służyć nie tylko żegludze, ale także innym ważnym funkcjom gospodarczym – podkreślał Jerzy Materna, wiceminister MGMiŻŚ. Chodzi m.in. o funkcje przeciwpowodziowe, przemysłowe, komunalne, wykorzystanie stopnia wodnego jako przeprawy drogowej czy też energii przepływającej wody do produkcji energii elektrycznej. 

Odrzańska Droga Wodna ma pobudzić gospodarkę, ożywić rzekę i wesprzeć rozwój samorządów. Atrakcyjność gospodarcza Odry jest bezdyskusyjna – stwierdził wojewoda Paweł Hreniak.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5