Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

W czym tkwi problem bezpieczeństwa szybkich dróg?

| Agnieszka Gyra źródło: Monitor 16.09.2015

PARTNER DZIAŁU


 

W czym tkwi problem bezpieczeństwa szybkich dróg?
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

Bezpieczeństwo na drogach

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Autostrady i drogi ekspresowe ze względu na charakter ruchu i rozwijane prędkości projektowane i budowane są w standardach minimalizujących ryzyko zaistnienia wypadku. To nie oznacza, że do nich nie dochodzi. Porównując można powiedzieć, że na tych trasach dzieje się jak w lotnictwie, szczególnie w przypadku autostrad. A mianowicie: wypadki zdarzają się rzadko, za to ich skutki są tragiczne. W proporcji do liczby zdarzeń ginie dużo więcej ludzi.
Przyczyny wypadków

Dane Komendy Głównej Policji wskazują, że zasadniczymi przyczynami zdarzeń na autostradach i drogach ekspresowych są niedostosowanie prędkości oraz niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami. W tym miejscu należy przypomnieć, że w Polsce limit prędkości na autostradach to 140 km/h. Żaden kraj w Europie nie ustanowił tak wysokiego pułapu. Wyjątkiem są Włochy. Tam na autostradach dopuszczalna prędkość wynosi 150 km/h. Ale odpowiedzialność za potencjalne zdarzenia ponosi zarządca drogi, zatem rzadko kiedy korzysta on z możliwości wprowadzenia tego limitu.

Długie dystanse pokonywane szybkimi trasami dają o sobie znać w postaci zmęczenia bądź przyśnięcia kierującego, co jest kolejną dość istotną przyczyną zdarzeń na tych drogach.

Badania prędkości i odstępów pojazdów

W raporcie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego „Prędkość pojazdów w Polsce w 2014 r.” podano, że na autostradach i drogach ekspresowych przekroczenia prędkości osiągają nawet poziom 50%. Natomiast średnia prędkość nie budzi większego niepokoju: w ubiegłym roku na autostradach wyniosła 113 km/h, a na drogach ekspresowych – 104 km/h.

W badaniach przeprowadzonych na potrzeby raportu KRBRD sprawdzono również udziały pojazdów jadących z niebezpiecznym odstępem. W przypadku autostrad sięga on poziomu 16,8%, a dróg ekspresowych – 13,7%.

Badania prędkości i odstępów jadących pojazdów wykonano pilotażowo po raz pierwszy w 2013 roku. W ubiegłorocznym badaniu została zwiększona liczba punktów pomiarowych. Porównania danych rok do roku nie mogą więc dać pełnego obrazu sytuacji. Niemniej w podsumowaniu wyników w raporcie zaznaczono dostrzeżony spadek średniej prędkości w poszczególnych punktach pomiarowych wraz z jednoczesnym spadkiem udziału kierowców przekraczających prędkość. Natomiast wzrósł udział kierowców poruszających się z niebezpiecznymi odstępami.

Przyczyna wzrostu niebezpiecznych zdarzeń

Niestety w ciągu minionych trzech lat na autostradach i drogach ekspresowych wzrósł procentowy udział zdarzeń drogowych i ich ofiar, pomimo odnotowywanego spadku tych zdarzeń w skali wszystkich dróg w kraju. W 2012 roku wypadki na autostradach stanowiły 0,7% ogółu zdarzeń, a w 2014 r. – 1%. Zabici stanowili 1,2% ogółu śmiertelnych ofiar w 2012 r., a w 2014 r. – 1,8%. Na drogach ekspresowych w 2012 r. wypadki stanowiły 0,4% ogółu, w 2014 r. – 0,7%. Ofiary śmiertelne to odpowiednio 1% i 1,8%.
W państwach europejskich autostrady i drogi ekspresowe na pewno są bezpieczne, w Polsce poziom bezpieczeństwa na tych trasach może budzić wątpliwości. – Jednak nie można naszych statystyk wypadkowych czytać wprost – zastrzega Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa ruchu Drogowego w Instytucie Transportu Samochodowego.

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na fakt, że od 2012 roku, w którym w związku z EURO nastąpił znaczny przyrost kilometrów autostrad, do 2014 roku nastąpił ponowny ich znaczny przyrost – przybyło ich ponad 400 km. Zatem proporcjonalnie do tej długości mogła wzrosnąć skala zagrożenia.

Za miarodajny wskaźnik bezpieczeństwa uznawana jest liczba wypadków na 100 km. W odniesieniu do całej sieci dróg krajowych, a więc łącznie z trasami ekspresowymi, wskaźnik wypadków na 100 km wyraźnie się poprawia: w 2012 roku wynosił 47,5, w 2013 r. – 43,8, a w 2014 r. – 43,3. Od 2012 r. do 2014 r. w sieci podstawowej dróg krajowych przybyło blisko 500 km, w tym zasadniczymi są odcinki ekspresowe.

Więcej informacji znajdziesz w Monitorze.

 

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS