Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Regulacje - Ukraina

W kierunku reformy kolei na Ukrainie

| Paweł Rydzyński źródło: Rynek Kolejowy 06.12.2014

 

W kierunku reformy kolei na Ukrainie
fot. Rynek Kolejowy

Więcej z regionu:

Ukraina

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Stworzenie nowego modelu organizacyjno-prawnego i ekonomicznego zarządzania transportem kolejowym - oto jeden z głównych priorytetów reform Kolei Ukraińskich (UZ). We wspieranie tego procesu zaangażowany jest Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
Bogusław Kowalski, Partner i Dyrektor Generalny w ZDG TOR przedstawił te priorytety podczas konferencji „Modelowanie procesów i systemów logistycznych”, która w dniach 4-5 grudnia odbywa się na Uniwersytecie Gdańskim. Do głównych priorytetów, obok wspomnianego nowego modelu funkcjonowania UZ, zaliczył też rozwój środowiska konkurencyjnego na rynku usług kolejowych, wraz ze zwiększeniem efektywności jego funkcjonowania, a także zaspokojenie potrzeb gospodarki narodowej i ludności w zakresie przewozów, polepszenie ich jakości. O tych wszystkich kwestiach należy myśleć w dwóch kontekstach: dążenia do integracji kolei ukraińskich z kolejami UE, a także zabezpieczenia przyszłości funkcjonowania UZ w kontekście kryzysu rosyjsko-ukraińskiego.

Bolączka UZ: monopolistyczny charakter zarządzania koleją

Bogusław Kowalski uważa, że transport kolejowy na Ukrainie boryka się obecnie z czterema zasadniczymi bolączkami:

• Brakiem osadzonego w ramach prawa jednolitego kompleksu kolejowego: każda z sześciu wewnętrznie wydzielonych części wykonuje w pełni na swoim obszarze wszystkie podstawowe rodzaje działalności, posługując się ogólnym bilansem wydatków;

• UZ, będąc organem zarządzania państwowego, wykonuje nie tylko funkcje stricte transportowe, ale również funkcje gospodarcze (zarządzanie ruchem, podział dochodów z przewozów, sporządzenie sprawozdania zbiorczego);

• Wszystkie rodzaje działalności zaliczone są do monopolistycznych, powstrzymywany jest rozwój konkurencji (krzyżowe finansowanie przewozów pasażerskich kosztem towarowych, zmniejszenie wydatków nie odpowiadające zmniejszeniu wielkości przewozów);

• Złamana jest zasada reprodukcji prostej, poprzez zaniżoną wartość bilansową środków trwałych i, jako skutek, niewystarczające odpisy amortyzacyjne.

Jednocześnie fundamentalnym problemem jest brak odnowienia części aktywnej środków trwałych. Zużycie taboru wynosi 95%, dlatego też istnieje konieczność pozyskania środków na ten cel. Od 1992 r. potrzeby inwestycyjne kolejnictwa na Ukrainie zaspokajane były zaledwie w jednej trzeciej i wynosiły tylko ok. 3% ogólnych nakładów inwestycyjnych na Ukrainie, podczas gdy w rozwiniętych krajach świata wskaźnik ten osiąga 10- 15%.

Reforma pozwoli na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej

– Oczekiwane efekty tych działań to m.in. zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i wejście na innowacyjną drogę rozwoju, poprzez skrócenie zużycia środków trwałych z 85% do 60%. Działania te pozwoliłyby na otwarcie dróg do współpracy z międzynarodowymi organizacjami finansowymi, takimi jak Bank Światowy czy Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, możliwa byłaby też np. emisja euroobligacji itp. Poprzez wzrost efektywności pracy, możliwe byłoby zwiększenie wielkości przewozów o 20-25%, wzrost wydajności pracy o 60%, zwiększenie wydajności taboru o 25-30% oraz redukcja energochłonności o ok. 15% - twierdzi Bogusław Kowalski.

Aktywność ZDG TOR na Ukrainie dotyczy nie tylko współpracy z UZ, ale także z władzami Kijowa, którym polscy eksperci również doradzają, w jaki sposób pozyskać zewnętrzne finansowanie na odnowienie transportu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5