Jest pozwolenie na użytkowanie. Tunel pod Martwą Wisłą został już przekazany Zarządowi Dróg i Zielenie w Gdańsku. Od niedzieli będzie otwarty dla wszystkich kierowców. Dzień wcześniej zaplanowano dzień otwarty dla pieszych.
Pierwszym samochodem w tunelu, po uroczystości zaplanowanej na godz. 10.00, przejedzie prezydent Gdańska Paweł Adamowicz wraz z osobą, która wylicytowała przejazd w ramach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Tunel stanowi najważniejszy fragment Trasy Słowackiego, która wraz z Trasą Sucharskiego tworzy ramę komunikacyjną Gdańska. Inwestycja była realizowana od października 2011 roku. Głównym wykonawcą tunelu była hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain SA.
Tunel w liczbach
Nowo wybudowany obiekt ma blisko 1,4 km długości. Przy jego budowie zużyto 4 300 ton stali i 25 000 metrów sześciennych betonu. W każdej z rur tunelu zostało zużytych 800 ton asfaltu. Ułożonych zostało też 190 km kabli. Tunel był drążony przy pomocy ważącej 2,2 tys. ton maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Średnica tarczy drążącej wynosiła 12,56 metrów. Odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły to 35 metrów.
Najdroższa inwestycja
Wlot do tunelu po stronie zachodniej znajduje się w okolicy ul. Wielopolem, natomiast na wschodzie w okolicy ul. Kujawskiej. Tunel łączy gdańską Letnicę z rejonem Westerplatte i Portem Północnym. Będą z niego korzystać, oprócz mieszkańców Gdańska, kierowcy jadący w kierunku Elbląga i Warszawy.
Zakończona inwestycja była dla Gdańska jedną z największych i jednocześnie najdroższych przedsięwzięć drogowych. Kosztowała 885 mln zł.