Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Rzeszów

W Rzeszowie powstaje terminal cargo z prawdziwego zdarzenia

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfarstruktury.pl 17.09.2016

 

W Rzeszowie powstaje terminal cargo z prawdziwego zdarzenia
fot. Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka

Więcej z regionu:

Rzeszów

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na rzeszowskim lotnisku trwa budowa terminala cargo. Będzie to najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce. Koszt jego postawienia to 25 mln zł. Otwarcie zaplanowano na przełom marca/kwietnia przyszłego roku. Za inwestycję odpowiada Waimea Holding.
RynekInfrastruktury.pl: Jaki potencjał ma rzeszowskie lotnisko pod względem transportu cargo?

Andrzej Rosiński, prezes zarządu Waimea Holding: Rzeszów nie jest dziś największym portem obsługującym cargo w naszym kraju, natomiast ma olbrzymi potencjał i ma determinację zarządu portu, żeby rozwijać się w stronę ruchu towarowego. Mało który port myśli o tym, żeby postawić na cargo. Większość portów poprzestaje bowiem na tym, co jest. Dopiero jak przychodzi jakiś inwestor zewnętrzny zaczynają się plany i inwestycje. Z Rzeszowem było inaczej, bo to władze portu były zdeterminowane, żeby pozyskać inwestora. My wierzymy w potencjał rzeszowskiego lotniska, dlatego że w regionie powstało bardzo dużo fabryk, szczególnie z branży lotniczej, które produkują części lotnicze i wiemy, że bardzo chętnie wysyłałyby te części do Stanów Zjednoczonych. I w większości już to robią, z tą małą różnicą, że obecnie wszystko transportowane jest na kołach do Niemiec i stamtąd wylatuje do miejsca docelowego.

Bo tam się bardziej opłaca?

Tam są warunki. Jak nie ma infrastruktury, terminali, dobrej jakości obsługi, dobrych cen czy zaangażowania zarządów portów żeby rozwijać cargo, to siłą rzeczy to tak funkcjonuje.

Rzeszów postawił więc na terminal cargo.

Waimea Holding kupiła grunt i realizuje inwestycję, ale dla potrzeb lotniska. Ponieważ potrzeba na to dużych środków finansowych, a większość portów wyłożyła środki, które posiadała, na rozbudowę terminali pasażerskich – nie zaś infrastruktury cargo, Rzeszów zaproponował nam przy tym projekcie współpracę.

Na jakim etapie jest budowa?

Obecnie stoi już konstrukcja, gotowy budynek chcemy mieć na koniec stycznia i oddać go do użytkowania na przełomie marca/kwietnia przyszłego roku. Budynek będzie przystosowany do obsługi 25 tys. ton towarów, z tym że od razu Rzeszów takiego obrotu nie zrobi, dlatego część hali zostanie przeznaczona na obsługę cargo, część zaś na magazyn. Docelowo oczywiście budynek ma funkcjonować wyłącznie dla potrzeb cargo.

Terminal cargo to jeden element. Ale lotniska poza terminalami potrzebują do obsługi cargo również innej infrastruktury – np. pasów startowych o odpowiedniej nośności.

Rzeszów jest drugim lotniskiem w Polsce, które te warunki spełnia. Ma pas startowy 3,5 km, czyli nawet ciężkie, towarowe samoloty mogą tu lądować. Poza tym Rzeszów nie ma ograniczeń jeśli chodzi o loty nocne, bo port jest położony poza miastem. Lotnisku sprzyja też bliskość Doliny Lotniczej, dzięki czemu wszystko spina się tak, że widać tu spory potencjał do rozwoju. Ponadto Rzeszów jako drugi port w Polsce (tuż po Lotnisku Chopina) ma badania fitosanitarne. A więc można stąd transportować kwiaty, żywność, owoce, warzywa, mięso, zwierzęta.

Czy dla państwa, jako inwestora zewnętrznego, atrakcyjna była informacja o możliwości uruchomienia z Rzeszowa lotów cargo do Miami?

Analizując propozycję lotniska o współpracy, nie opieraliśmy się na tym elemencie, dlatego że niewiadome nas nie interesują. Dla nas głównym argumentem były warunki na lotnisku i warunki dotyczące potencjału przemysłu. Bardzo wierzę w cargo, tak jak wierzę w rozwój lotnictwa. Loty będą coraz tańsze, paliwo tanieje i będzie taniało w związku z elektrycznymi autami. Będą też nowe konstrukcje samolotów, zasilanych bateriami słonecznymi, co znów oznacza niższe koszty. A poza tym transport lotniczy to szybkość, z którą trudno konkurować kolejom czy statkom.

Kto będzie obsługiwał nowy terminal?

Kończymy rozmowy na ten temat. Pod koniec września lub na początku października będziemy mogli wyjawić już, kto będzie operatorem naszego terminala.


Podczas Forum Lotniczego w Warszawie Zespół Doradców Gospodarczych TOR przedstawił raport "Kierunki rozwoju lotnictwa w Polsce". Raport można pobrać
TUTAJ

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5