Plany PKP SA na 2015 r. obejmują 23 inwestycje dworcowe, co przekłada się na wydatek 355 mln zł. W trakcie rokowań znajduje się 14 projektów deweloperskich – w tym roku jest szansa na zaprezentowanie koncepcji dla rejonów Warszawy Głównej i Wrocławia Świebodzkiego.
PKP SA kontynuuje program remontu dworców. Plany na ten rok obejmują 23 dworce, co przekłada się na kwotę 355 mln zł. – Z największych inwestycji, to Bydgoszcz, Szczecin i Gliwice. Zostaną oddane w tym roku, gdyż musimy rozliczyć się ze środków unijnych. Robimy też Gdańsk Główny – projekt konsultujemy teraz z konserwatorem zabytków. Po tym roku, jeżeli chodzi o duże miasta, będziemy mieli komplet wyremontowanych dworców. Oprócz tego mamy 20 inwestycje w mniejszej skali, które zamierzamy skończyć, między innymi innowacyjne dworce systemowe – mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA. Plany zakładają prace na dworcach Gdańsk Główny, Olsztyn Zachodni, Inowrocław, Piła Główna, Kalisz, Oborniki Śląskie, Rawicz, Jaworzyna Śląska, Katowice Ligota, Rabka Zdrój, Wieliczka, Kraków Płaszów, Częstochowa, Łódź Fabryczna, Dębica, Jarosław, Puławy Miasto.
Kolej realizuje też autorski program innowacyjnych dworców systemowych. – Ideą jest zastąpienie dużych, starych, brzydkich dworców czymś, co będzie bardziej użyteczne i tańsze. Zobaczymy, jaki będzie odbiór społeczny – mówi Piotr Ciżkowicz. W ramach pilotażu wyznaczono cztery lokalizacje. Prace rozpoczęły się już przy Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich Wschód. Obiekty zostaną oddane w III kw. 2015 r. Ciechanów będzie gotowy później – w IV kw. 2015 r. – Musimy powtórzyć przetarg, bo wykonawca odmówił podpisania umowy – wyjaśnia Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Wartość brutto, uwzględniająca koszty prac budowlanych, nadzoru i projektu, mieści się dla poszczególnych obiektów w kwocie od ok. 4,5 mln zł do 6,5 mln zł. Jak podaje PKP SA, koszty realizacji dworców IDS są o ok. 12% niższe niż w przypadku standardowej przebudowy.
Realizowane będą projekty deweloperskie przy wykorzystaniu spółki Xcity, która powstała na bazie istniejącej struktury PKP SA. – Z nowych projektów na ten rok to trzeba wymienić Warszawa Gdańska. Kontynuujemy też Warszawę Zachodnią, która będzie oddana w 2016 r. Za chwilę zaprezentujemy koncepcję na Warszawę Główną. Jest szansa, że również w tym roku pokażemy Wrocław Świebodzki. Natomiast Poznań Wolne Tory – w zależności od współpracy z panem prezydentem – wylicza Ciżkowicz.
Szacowana wartość inwestycyjna Warszawy Zachodniej i Gdańskiej to 2,8 mld zł. Czternaście projektów o wartości 9,7 mld zł znajduje się w trakcie rokowań – to m.in. Poznań Główny (III etap), Wrocław Świebodzki, Gdynia Międzytorze, Kraków Bosacka, Warszawa Włochy, Włocławek, Oświęcim, Dębica, Konin, Mińsk Mazowiecki, Olsztyn Główny, Warszawa Zachodnia (III etap).