Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Wałbrzych

Wałbrzych zyska obwodnicę po… 20 latach oczekiwań. Skorzysta też Szczawno-Zdrój

| Agnieszka Serbeńska źródło: RyenkInfrastruktury.pl 21.01.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Wałbrzych zyska obwodnicę po… 20 latach oczekiwań. Skorzysta też Szczawno-Zdrój
fot. Macdriver (Bartek Wawraszko), CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Wałbrzych

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wałbrzych otrzymał ok. 300 mln zł unijnego dofinansowania na budowę brakującego, zachodniego odcinka obwodnicy. Do projektu 50 mln zł dołoży też GDDKiA. Środki drogowej agendy pokryją realizację zamiejskiego fragmentu tej trasy. Łączny koszt przedsięwzięcia wyniesie blisko 400 mln zł. – Ten odcinek obwodnicy to kluczowa inwestycja komunikacyjna nie tylko dla samego miasta, lecz także otaczających nas gmin – podkreślił Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha.
Wałbrzych jest jednym z ponad trzydziestu miast, które zgłosiły wnioski do konkursu o dofinansowanie z działania 4.2 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Miasto aplikowało o środki na obwodnicę przebiegającą w ciągu drogi krajowej nr 35.

Największa inwestycja na gigantyczne korki

– Górskie położenia miasta powoduje, że główną arterią miejską jest obecny fragment drogi krajowej nr 35 łączącej północ i południe tej części województwa dolnośląskiego, z którego korzystają też pojazdy kierujące się do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Ta droga jest nieustannie zatłoczona, natężenie ruchu sięgają kilkudziesięciu tysięcy pojazdów dziennie. Wystarczy niewielka kolizja i powstają gigantyczne utrudnienia w ruchu – poinformował portal RynekInfrastruktury.pl prezydent Roman Szełemej, zaznaczając, że alternatywne połączenie i ułatwienie mieszkańcom komunikacji stało się pilną potrzebą.

– To będzie największa inwestycja w Wałbrzychu po 89. roku – podkreślił poseł z dolnośląskiego regionu Michał Dworczyk (PiS). – Jest to szczególnie ważne w kontekście historii subregionu wałbrzyskiego i dramatycznych zmian po 1989 roku związanych z likwidacją zagłębia węglowego – dodał poseł.

Obwodnica od zaraz potrzebna

Wałbrzych znalazł się w gronie 16 zwycięskich miast, których listę z początkiem stycznia ogłosił resort rozwoju. W efekcie rozstrzygniętego konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a więc instytucja pośrednicząca, przyznało na obwodnicę kwotę stanowiącą 85 proc. wartości zadania. Umowa miasta z CUPT na dofinansowanie realizacji projektu zostanie podpisana 9 lutego.

O budowę zachodniej obwodnicy Wałbrzych zabiegał od dawna. W sposób znaczący odciąży ona obecnie zakorkowane dzielnice miasta. Ta inwestycja jest również istotna z punktu widzenia sąsiedniej, uzdrowiskowej gminy Szczawno-Zdrój. W wyniku braku tej trasy obwodowej ruch tranzytowy wiedzie przez jej centrum.

– Uzdrowisko wreszcie odetchnie – podkreślił Marek Fedoruk, burmistrz Szczawna-Zdroju, podsumowując efekt konkursu na unijne wsparcie. – Emisje benzopirenu czy pyłu zawieszonego na pewno diametralnie się obniżą, bo zniknie ruch samochodowy z centrum, przede wszystkim z ulicy Kolejowej przebiegającej w sąsiedztwie obiektów sanatoryjnych, przy strefie ochrony uzdrowiskowej – dodał, podsumowując korzyść inwestycji.

O potrzebie wyprowadzenia ruchu z obszaru uzdrowiska, co przypomniał burmistrz, mówiono już w latach 60. i 70. ubiegłego stulecia. A wtedy przecież natężenia ruchu były nieporównywalnie mniejsze od obecnie notowanych. Mimo postępu technicznego w motoryzacji skala hałasu i zanieczyszczeń powietrza stała się uciążliwa zarówno dla rodzimych mieszkańców, jak też przebywających tu kuracjuszy. W godzinach szczytów komunikacyjnych – jak podał burmistrz Marek Fedoruk – przez gminę przejeżdża ok. 2 – 2,5 tys. samochodów w ciągu godziny. Z kolei dobowe natężenia wahają się nawet na poziomach od 20 do 25 tys. pojazdów, w tym znaczący udział przypada na ciężkie transporty.

– Obwodnica może przyczynić się do utrzymania przez miasto Szczawno-Zdrój statusu miejscowości uzdrowiskowej – zaznaczył poseł Michał Dworczyk. – To jest też szansa dla tej niewielkiej, uroczej miejscowości na przetrwanie jako uzdrowisko, co ma niebagatelne znaczenie dla mieszkańców, których znaczna część pracuje w sanatoriach – podkreślił argument za budową obwodnicy.

Budowa dwóch dekad

Obwodnicę Wałbrzycha zaczęto budować jeszcze w latach 90. minionego stulecia. Budowa tej trasy została jednak przerwana. W 1999 roku, po reformie administracyjnej kraju, inwestycję przekazano miastu, które prowadziło to zadanie do 2003 r., a więc do czasu utraty przez Wałbrzych statutu powiatu grodzkiego. Wtedy miasto przestało być zarządcą dla dróg krajowych, zatem w następstwie prawnych kompetencji przedsięwzięcie zostało przekazane GDDKiA. Od tamtej pory nie udawało się przełamać patowej dla inwestycji sytuacji. Nowe perspektywy zrodziły się w 2015 r., kiedy doszło do podpisania porozumienia między prezydentem miasta a GDDKiA, regulującego sporne kwestie.
Na zachodni, brakujący fragment obwodnicy Wałbrzycha składają się odcinek miejski, którego kompetencyjnym zarządcą jest Wałbrzych, bo ponownie stał się tzw. miastem grodzkim (tj. na prawach powiatu) oraz odcinek pozamiejski, którego zarządcą z kolei jest GDDKiA. Zawarte porozumienie określiło podział zadań pomiędzy miastem a rządową agendą.

Nowa droga powstanie do 2020 r.

Zgodnie z zapisami sygnowanego dokumentu inwestorem na całym odcinku obwodnicy jest prezydent Wałbrzycha. On więc złożył wniosek o dofinansowane zadania z POiŚ. GDDKiA w ramach majątkowego wkładu własnego w zadanie przekazało władzom Wałbrzycha dokumentację projektową obwodnicy oraz zobowiązała się do sfinansowania budowy tej jej części, która znajduje się na obszarze gminy Szczawno-Zdrój, a więc odcinka zamiejskiego, przebiegającego poza granicami Wałbrzycha.

– Wzięliśmy na siebie ciężar realizacji całej inwestycji, co jest wielkim wyzwaniem. Południe Dolnego Śląska potrzebuje nowych połączeń komunikacyjnych, które będą stymulować rozwój gospodarczy tej części województwa – zaznaczył prezydent Roman Szełemej.

Obwodnica zachodnia będzie mierzyć 5,9 km długości. Nowa trasa będzie drogą dwujezdniową, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W jej ciągu wybudowane zostaną m.in. trzy wiadukty, kładka i przejście podziemne dla pieszych oraz dwa węzły drogowe.

– W tej chwili jesteśmy na etapie uzgadniania z CUPT szczegółów umowy o dofinansowanie. Po podpisaniu umowy pozostanie już tylko wdrożyć procedurę wyboru wykonawcy i nadzoru – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Krzysztof Gromadzki, inspektor w Dziale Inwestycji Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu. Obecnie trwają przygotowania dokumentacji przetargu, który zostanie ogłoszony w tym roku, prawdopodobnie jeszcze w jego pierwszej połowie. Termin zakończenia budowy został wyznaczony na 2020 rok.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5