Budowa trasy S7 w woj. warmińsko-mazurskim trwa. Drogowcy pomimo zimy prowadzą prace mostowe oraz sieciowe. Pojawiły się też pierwsze utrudnienia w ruchu dla kierowców.
Cały fragment S7 w woj. warmińsko–mazurskim będzie miał blisko 140 km. Dwupasmowa trasa ekspresowa ułatwi dojazd z Elbląga do Olsztyna i dalej do woj. mazowieckiego. Kierowcy jeżdżą już po odcinkach od Elbląga do Miłomłyna i fragmencie od Olsztynka do Nidzicy. Do pełni szczęścia brakuje jeszcze – 38- kilometrowej drogi z Miłomłyna do Olsztynka oraz 20 kilometrowego fragmentu z Nidzicy do granicy Województwa. Po całej S7 w Warmińsko–Mazurskiem pojedziemy w 2017 r.
Przyspieszenie robót
Mimo okresu zimowego drogowcy prowadzą prace na większości fragmentów, choć w ograniczonym zakresie. Najbardziej zaawansowane roboty prowadzone są na odcinku od Miłomłyna do węzła Ostróda Północ. Choć zgodnie z kontraktem termin zakończenia robót to marzec 2017 r. inwestor przewiduje, że drogę uda się oddać do ruchu pod koniec 2016 r. Ten 9-kilometrowy fragment pokrywa się z istniejącym korytarzem drogi krajowej nr 7. Roboty drogowe są zaawansowane w 75 procentach. Prace musiały jednak zostać przerwane ze względu na złą pogodę. Wykonawca pracuje obecnie przy obiektach mostowych. Trwają roboty żelbetowe, zbrojenie i betonowanie elementów konstrukcyjnych obiektów.
Niemal rok dłużej kierowcy poczekają na kolejny odcinek S7 – 9- kilometrową drogę łączącą węzły: Ostróda Północ (na przecięciu z drogą wojewódzką nr 530 Ostróda - Łukta - Dobre Miasto) oraz Ostruda Południe (na skrzyżowaniu z DK nr 16 Olsztyn - Grudziądz). W ramach tej inwestycji powstanie również obwodnica Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16. Obwodnica połączy trasę S7 z DK nr 15 do Torunia. Zarówno na S7, jak i na obwodnicy Ostródy prowadzone są obecnie roboty przy rozbiórce elementów dróg i ulic wchodzących w skład inwestycji.
Drogowcy wykonują wykopy, prowadzone są prace zbrojarskie, fundamentowanie elementów mostowych, a także betonowanie przejść ekologicznych. Trwa przebudowa sieci gazowych i kanalizacji deszczowej. Zarówno S7, jak i obwodnica Ostródy będą przebiegać częściowo po śladzie starych dróg, dlatego kierowcy powinni spodziewać się utrudnień w ruchu na DK nr 16. Zaawansowanie robót drogowych to raptem 13 procent. Prace przebiegają jednak zgodnie z harmonogramem. Ten odcinek ma zostać oddany do ruchu w 3 kwartale 2017 r.
20 – kilometrowy odcinek od węzła Ostróda Południe do Olsztynka ma zostać oddany do ruchu w połowie 2017 r. Obecnie drogowcy prowadzą prace przy odhumusowaniu śladu trasy, wzmocnieniu podłoża, wykopach pod konstrukcje. Prowadzone są roboty przy posadowieniu obiektów mostowych, budowy fundamentów i podpór. Zaawansowanie robót drogowych to ok. 20 procent.
Na całym fragmencie z Miłomłyna do Ostródy powstanie pięć węzłów: „Miłomłyn Południe”, „Miłomłyn Północ”, „Ostróda Północ”, „Ostróda Południe”, „Rychnowo”. Ten fragment połączy się z istniejącym odcinkiem S7 na węźle Olsztynek.
Prace na etapie przygotowawczym
Ostatnia część trasy S7 w woj. warmińsko-mazurskim to fragment Nidzica – Napierki (granica województwa). Podzielono go na dwa zadania. Pierwsze, czyli tzw. Obwodnica Nidzicy ma długość 9 km. Jego częścią jest budowa węzłów: Nidzica Północ i Nidzica Południe. Tu roboty drogowe są jeszcze na etapie przygotowawczym.
- Aktualnie Wykonawca prowadzi prace w ograniczonym zakresie - w asortymencie robót, które można prowadzić w okresie zimowym. Trwają pracę związane z budową obiektów mostowych, gdzie wykonywane są pracę zbrojarskie i betoniarskie. W chwili obecnej nie są prowadzone prace ziemne, kanalizacyjne i gazociągowe z powodu niesprzyjających warunków atmosferycznych – tłumaczy Karol Głębocki z GDDKiA w Olsztynie.
Drugie zadanie to fragment Nidzica Południe – Napierki o długości 13,6 km. - Na Zadaniu 2 przed okresem zimowym trwały prace związane z wykonywaniem wykopów i nasypów. Wykonywano górną warstwę nasypu, ulepszone podłoże stabilizowanego spoiwem oraz rozpoczęto wzmacnianie podłoża kolumnami betonowymi – mówi Karol Głębocki. Na obu tych fragmentach roboty mają zakończyć się 16 maja 2017 r. Kierowcy muszą uważać na utrudnienia w ruchu w Załuskach oraz Litwinkach, Rozdrożu i Pielgrzymowie. Na Warmii i Mazurach ma powstać jeszcze jeden fragment trasy S7: 20-kilometrowa droga z Elbląga do Koszwał w woj. pomorskim. Umowa na ten odcinek została podpisana w październiku 2015 r. Budowę nadzoruje GDDKiA w Gdańsku.