Zmniejszenie dochodów majątkowych i konieczność obniżenia poziomu zadłużenia stały się przyczyną uchwalenia przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego budżetu na 2016 rok w wysokości o połowę niższej niż budżet 2015 roku. To z kolei – jak poinformował podczas sesji budżetowej sejmiku marszałek Gustaw M. Brzezin– wstrzymało zdania służące poprawie stanu dróg.
Zaciskanie pasa
Budżet roku 2015 był nazywany „kontynuacyjnym”, bowiem oznaczał realizację inwestycji, na jakie samorząd otrzymał współfinansowanie z unijnych funduszy. Tegoroczny budżet jest określany „stagnacyjnym”, co faktycznie oznacza zaciskanie pasa. Walka będzie toczyć się o obniżenie poziomu zadłużenia województwa, by w kolejnym roku stworzyć możliwość zaciągania kredytów na wkład własny na inwestycje finansowane ze środków unijnych nowej perspektywy. Dzięki unijnym funduszom samorząd województwa warmińsko-mazurskiego w minionych latach na inwestycje wydawał blisko połowę swoich budżetów.
Ten rok – jak zaznaczał marszałek G. Brzezin – jest czasem przygotowań regionu do absorpcji kolejnych unijnych środków. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie w tegorocznym budżecie otrzymał na opracowanie dokumentacji technicznych nowych projektów inwestycyjnych kwotę 7,270 mln zł. Jak wspomniano w trakcie sesji budżetowej sejmiku województwa ta kwota może uruchomić przygotowania sześciu drogowych dokumentacji. Niemniej radni nie ukrywali obawy o to, czy czas wdrażania tych zadań do realizacji od 2017 roku będzie wystarczającym do zakończenia przedsięwzięć zgodnie z terminem finalizującym obecne rozdanie unijnych funduszy.
Skromny katalog tegorocznych zadań ZDW
W uchwale budżetowej w zadaniach drogowych województwa zapisano 7,7 mln zł na realizację przebudowy mostu nad rzeką Pasłęką w ciągu drogi nr 528 koło miejscowości Sportyny. Przetarg na to zadanie ogłoszono we wrześniu ubiegłego roku. Planowany termin zakończenia robót wyznaczony jest na połowę grudnia tego roku.
W budżecie dla olsztyńskiego ZDW zapisano też szereg mniejszych kwot na kilka zadań. Na rozbiórkę starego i budowę nowego mostu nad rzeką Młynówką w Słupnicy w ciągu drogi nr 538 (wraz z rozbudową 800-metrowego odcinka drogi) przyznano kwotę 2,7 mln zł, a na przebudowy obiektów inżynierskich – 1,5 mln zł. Na przebudowę drogi nr 593 na odcinku Orzechowo – Dobre Miasto samorząd województwa wyasygnował 900 tys. zł, natomiast 2,5 mln zł przeznaczył na rozbudowę skrzyżowania ul. Zieluńskiej, Żeromskiego, 3 maja, Słonecznej w Lidzbarku Warmińskim.
W ciągu drogi wojewódzkiej nr 507 zaplanowano budowę elementów uspokojenia ruchu za 2 mln zł. Za 550 tys. zł powstanie chodnik i zatoka autobusowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 593 w miejscowości Orzechowo. Chodnik również będzie ułożony na ul. Jeziornej (ciąg drogi nr 593) w Dobrym Mieście. Natomiast w Nidzicy zostanie rozbudowany ciąg pieszo-rowerowy łącznie za kwotę 390 tys. zł. Ponadto za 600 tys. zł zaplanowano przebudowę odcinka drogi nr 508 Piduń – Rekownica.