Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Warszawa

Warszawa: Czy nowy minister środowiska zablokuje budowę obwodnicy?

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Gazeta Wyborcza 13.11.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Warszawa: Czy nowy minister środowiska zablokuje budowę obwodnicy?
fot. GDDKiA

 

W nowym rządzie Beaty Szydło ministrem środowiska ma zostać Jan Szyszko. Oznacza to, że mieszkańcy Warszawy mogą się nie doczekać realizacji obwodnicy przez Wesołą, gdzie mieszka polityk PiS. Jan Szyszko obejmował to stanowisko osiem lat tamu. Już wtedy skutecznie blokował tą inwestycję.
Domknięcie obwodnicy wokół Warszawy jest uważane za najważniejsze przez 35% mieszkańców pytanych o opinię w ramach Barometru Warszawskiego. Jednak może to być niemożliwe jeśli ministrem środowiska zostanie Jan Szyszko. Planowana trasa przebiega niedaleko jego domu w Wesołej czemu jest znacznie przeciwny.

Kluczem decyzja środowiskowa

– GDDKiA realizuje powierzone zadanie, głównie te zapisane w Programach Budowy Dróg Krajowych. Ważne jest, by realizować je na jak najwyższym poziomie i możliwie najefektywniej dla rozwoju infrastruktury w Polsce zgodnie z interesem Skarbu Państwa. W przypadku Wschodniej Obwodnicy Warszawy inwestycja jest na etapie przed wydaniem decyzji środowiskowej, wskazującej finalny przebieg trasy spośród obecnie badanych. Co za tym idzie, po uzyskaniu decyzji będzie wiadomo jak ma być realizowana ta część „ringu stolicy” – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.

Co jednak jeśli wydanie decyzji środowiskowej będzie trwało w nieskończoność? W taki właśnie sposób nowy minister może zablokować inwestycję. Jeśli będzie musiała ona czekać kolejne lata to w końcu dojdzie do sytuacji, w której straci ona możliwość uzyskania unijnego dofinansowania, a pokrycie przez rząd całkowitego jej kosztu, który może sięgnąć 3 mld zł jest mało prawdopodobne.

Wszędzie ale nie przez Wesołą

Jednym z argumentów zmiany trasy, podawanym przez Jana Szyszko, jest ochrona siedliska chrząszczy w jego rodzinnej Starej Miłośnie. Jednak, jak podaje "Gazeta Wyborcza" – proponowany przez niego przebieg obwodnicy, prowadzący przez gminę Halinów, oznacza wydłużenie drogi o połowę, wycięcie ok. 50 ha lasu i wyburzenie domów.

To porównanie sugeruje, że ministrowi zależy głównie na tym, żeby obwodnica nie przebiegała koło jego domu. Mieszkańcy Wesołej, w tym żona posła będąca dzielnicową radną PiS, od dawna są przeciwni budowie obwodnicy w tym miejscu. – Nie chcemy obwodnicy w tym miejscu – mówi Edward Kłos. – Reprezentujemy zdanie i interesy mieszkańców. Droga poprowadzona przez centrum naszej dzielnicy wprowadzi poważne utrudnienia w codziennym życiu. Duże drogi często wzbudzają protesty, tak samo jest u nas – dodaje.

Jednak w przypadku tak ważnej inwestycji konieczne jest znalezienie porozumienia pomiędzy stroną społeczną, a inwestorem. Niepowstająca obwodnica to utrudnienie nie tylko dla całej Warszawy, ale także obciążenie Wesołej dużym ruchem tranzytowym. Trwanie w tej niezgodzie przynosi jedynie straty.

Nieporadne rządy

Spekulacje o zablokowaniu inwestycji opierają się na wydarzeniach z czasów, kiedy Jan Szyszko był ministrem środowiska w roku 2007. Wtedy drogowcy czekali dwa lata na decyzję środowiskową, dla wschodniej obwodnicy z tunelem pod Wesołą i węzłem obsługującym tę dzielnicę. Później, kiedy w 2011 batalia z ministrem została wygrana decyzję wygaszono. Po roku Generalna Dyrekcja rozpoczęła prace dotyczące nowej, ale wystąpiły o nią dopiero w lipcu br.

Obecny plan wygląda znacznie inaczej niż pierwotny. Nie ma w nim tunelu, ale za to jest droga na wysokim nasypie. Taki projekt będzie znacznie łatwiejszy do zablokowania przy wydawaniu decyzji środowiskowej ponieważ wpływa na życie dzielnicy i nie da się ukryć, że jest to wpływ negatywny. Dodatkowo tak droga musi być otoczona wysokimi ekranami akustycznymi, które podzielą dzielnice.

I o ile tu ekrany miałyby sens. To Jan Szyszko, za czasów, kiedy wcześniej obejmował ten urząd, dał się poznać jako entuzjasta stawiania barier dźwiękowych wokół dróg w każdym, nawet niepotrzebnym, miejscu. Do 2012 roku jego przepisy sprawiły, że wysokie ekrany były stawiane także tam, gdzie nie miało to sensu np. na terenach leśnych. Jeśli spojrzeć na sprawę z tej strony jeszcze bardziej widać, jak dobrym rozwiązaniem byłby tunel pod dzielnicą. Jednak powrót do takiego założenia wymagałby rozpoczęcia postępowania praktycznie od początku.

Ring z dziurą

Przez całą sytuację najbardziej cierpią kierowcy i mieszkańcy. Teraz, zamiast nie zakłócającego życia mieszkańców tunelu przebiegającego pod dzielnicą, ma powstać hałaśliwa droga na wysokiej podbudowie. To na pewno nie zmniejszy oporu mieszkańców, a jeśli doda się do tego niechęć do tej lokalizacji drogi przyszłego szefa Ministerstwa Środowiska, to można łatwo wywnioskować, że domknięcie ringu wokół stolicy w najbliższych latach jest nierealne.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5