Warszawa ogłosiła dzisiaj przetarg na rozbudowę II linii metra o odcinki 3+3 – to jest po trzy stacje w każdą stronę (na Wolę i Targówek). Wykonawcy, oddzielnie dla każdego z odcinków, będą musieli wybudować metro do 2019 r.
W Warszawie zakończyła się budowa 6-kilometrowego odcinka centralnego II linii metra, na którym znajduje się siedem stacji. Inwestycja jest w trakcie odbiorów. Według zapowiedzi pasażerowie mają skorzystać z niej jeszcze w tym roku.
W przetargu wykonawcy będą mogli składać oddzielnie oferty dla odcinka zachodniego i północno-wschodniego. Termin składania ofert mija na przełomie I i II kwartału 2015 r.
Na ok. 3,5-kilometrowym odcinku
w kierunku Woli zaplanowano trzy stacje. Projekty wykonała firma Metroprojekt, która ma na swoim koncie projekty budowy I linii metra i wielobranżowy projekt koncepcyjny centralnego odcinka II linii metra. Stacja C-8 Płocka znajdzie się w rejonie skrzyżowania Płockiej i Wolskiej. Stację C-7 Młynów przewidziano pod ul. Górczewską, w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny, po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego. Stację C-6 Księcia Janusza zaplanowano natomiast pod Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z Księcia Janusza.
Na wschodnio-północnym, 3,1-kilometrowym odcinku
w kierunku Targówka również przewidziano trzy stacje. Za projekt tego odcinka odpowiedzialna była firma ILF Polska, która wykonywała już na zlecenie AGP Metro projekt budowlany centralnego odcinka II linii metra, a następnie pracowała przy projekcie wykonawczym dla tej inwestycji. Przystanek C-16 Szwedzka powstanie w rejonie Szwedzkiej i Strzeleckiej. Stacja C-17 Targówek została zaplanowana w rejonie Pratulińskiej i Ossowskiego. Ostatni przystanek. C-18 Trocka, powstanie natomiast przy skrzyżowaniu Pratulińskiej i Trockiej.
Obiekty stacyjne będą realizowane metodą odkrywkową, natomiast do drążenia tuneli zostaną wykorzystane tarcze TBM, które będą przechodzić także pod budynkami. Stacje będą dwu- lub trzykondygnacyjne, z dwiema bądź trzema nawami. Dla obu odcinków wydano w II poł. tego roku decyzje środowiskowe.
Inwestycja będzie zrealizowana przy 85-procentowym dofinansowaniu unijnym. W 2019 r. II linia, po zbudowaniu 3+3, będzie liczyła 13,5 km długości i 13 stacji.
Władze miasta zakładają w nowej perspektywie dalszą rozbudowę II linii – do 2022 r. mają powstać kolejne trzy stacje na wschodnio-północnym odcinku. Metro dojedzie do ostatniej zaplanowanej stacji C-21 Bródno. Na zachodzie II linia zostanie natomiast dociągnięta do stacji przy ratuszu na Bemowie, z przystankiem pośrednim przy Wola Parku.