Drogowcy wsunęli na docelowe miejsce drugą połowę wiaduktu w ciągu linii kolejowej Warszawa – Dorohusk na zachodniej obwodnicy Lublina. Konstrukcja o wadze 2,5 tys. ton pokonała 42 metry.
Wiadukt kolejowy jest jednym z elementów budowanej trasy S19 – zachodniej obwodnicy Lublina. Żeby uniknąć zbyt długich wyłączeń z ruchu na linii kolejowej, obiekt budowano obok miejsca docelowego, a następnie wsuwano go na właściwe miejsce. Konstrukcja powstała w dwóch częściach. Północna „wjechała” w nasyp pod koniec maja. Wówczas do przesunięcia było 2 tys. ton, a do pokonania dystans 30 metrów.
W miniony weekend wsuwano część południową. Jak informuje Krzysztof Nalewajko z GDDKiA w Lublinie, późnym popołudniem w sobotę wiadukt ruszono z miejsca. Prace były kontynuowane w niedzielę od godz. 9 do ok. 18. Tym razem wyzwanie było większe – obiekt ważył 500 ton więcej, a droga była niemal o połowę dłuższa. Obyło się jednak bez niespodzianek. W tempie 4 cm na minutę, druga część wiaduktu dotarła na miejsce.
Przesuwanie konstrukcji to najbardziej spektakularna część operacji, która zaczęła się 8 sierpnia od rozbiórki toru i prac przy wykopie. Wykonawca musiał rozebrać ścianki szczelne zabezpieczające teren w obrębie toru, usunąć grunt i ułożyć prefabrykowane betonowe tory, po których był przesuwany wiadukt. Teraz konstrukcja zostanie zasypana a nasyp i południowy tor odtworzony.
Ruch kolejowy na przebudowywanym torze nr 1 ma być wznowiony 26 sierpnia. Oznacza to, że zamknięcie nastąpiło na okres jedynie 19 dni. Gdyby zdecydowano się na budowę wiaduktu tradycyjną metodą, wyłączenia kolejowe trwałyby 180 dni.
Żeby zbudować wiadukt trzeba było wykopać w sumie 21 tys. m3 gruntu – 8 tys. m3 dla części północnej oraz 13 tys. m 3 dla południowej. Na jego potrzeby zużyto 610 ton stali i 2,6 tys. ton m3 betonu C35/45. Nasuwaniu betonowych konstrukcji służyły trzy siłowniki o sile nominalnej 2500 kN każdy (250 ton), a także zestaw pomp hydraulicznych do ich napędzania.
Zachodnia Obwodnica Lublina powstaje w ciągu trasy ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów. Będzie miała 9,7 km długości. powinna być gotowa pod koniec listopada tego roku. Wykonawcą trasy jest Budimex.