Realizacja projektów infrastrukturalnych w systemie PPP dzięki zaangażowaniu inwestorów prywatnych, daje szanse na znaczne zwiększenie efektywności inwestycji. Przykładem tego są oba odcinki autostrady wielkopolskiej, tj. A2 od Konina do Świecka. – Zostały oddane do użytku przed czasem i w ramach budżetów, a podczas realizacji projektu nie wystąpiły żadne zakłócenia i nieprawidłowości – podkreśla Robert Maciej Nowak, wiceprezes Zarządu Autostrada Wielkopolska.
Przewaga modelu
Partnerstwo publiczno-prywatne uznawane jest za niezwykle korzystną formę realizacji inwestycji infrastrukturalnych w wielu krajach świata. W Europie PPP najbardziej upowszechniło się w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii oraz Portugalii. W Wielkiej Brytanii projekty realizowane w ramach PPP stanowią ok. 15% wszystkich inwestycji publicznych.
– Główna przewaga modelu PPP nad tradycyjnymi sposobami finansowania dotyczy podziału ryzyka oraz zasady opisywanej jako wartość dodana, która oparta jest na założeniu, że udział sektora prywatnego zwiększa efektywność projektu, co zresztą zostało dowiedzione w wielu projektach – podkreśla w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” wiceprezes AWSA.
Korzyści i ryzyka stron
Zaletami dla strony publicznej, jakie wymienia Robert Nowak, są przede wszystkim: całkowite lub częściowe odciążenie od kosztów inwestycyjnych, ukończenie projektów w ramach przewidzianego budżetu i harmonogramu, gwarancja jakości świadczonych usług i utrzymania infrastruktury oraz przeniesienie w dużej mierze wielu ryzyk projektu na partnera prywatnego. Natomiast głównymi wyzwaniami dla strony publicznej są wyższe koszty zaangażowanego kapitału, długotrwały i kosztowny proces przetargowy oraz potencjalna możliwość zagrożenia projektu w przypadku upadłości partnera prywatnego.
W modelu PPP nie brak też czynników, na jakie musi szczególnie baczyć partner prywatny przedsięwzięcia. – Z punktu widzenia prywatnego inwestora, główne ryzyka m.in. dotyczą długotrwałych procedur przygotowawczych związanych z uzyskiwaniem pozwoleń, odroczonym w czasie zwrocie z inwestycji oraz niepewnością dotyczącą przyszłego popytu na usługi – zaznacza wiceprezes AWSA.
Więcej informacji o tym, jak funkcjonują odcinki zarządzane przez AWSA i AWSA II przeczytasz w Monitorze.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.