Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Więcej firm będzie mogło uczestniczyć w przetargach

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 16.03.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Więcej firm będzie mogło uczestniczyć w przetargach
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zminił wzorcowe warunki udziału w postępowaniach dla zadań inwestycyjnych. Zmienione zostały także warunki dla przetargów o mniejszej wartości, dotyczących remontów i przebudów. To wynik ustaleń między GDDKiA i Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa.
Efektem zmian ma być większa konkurencja i zwiększenie udziału w przetargach małych i średnich firm.

Przetargi na mniejsze zadania

– Wymagania dla firm, jeśli chodzi o warunki udziału w mniejszych przetargach dotyczących przebudów i remontów na drogach krajowych zostały zdecydowanie obniżone – mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes OIGD. Zmiany dotyczą m.in. doświadczenia, którym mają się wykazać firmy uczestniczące w przetargach.

Dopuszczono m.in. możliwość wykazania się przez wykonawców doświadczeniem z wykonania zadania na drodze w klasie minimum G z zastrzeżeniem, że będzie to jedna klasa niżej niż klasa drogi, na której będzie realizowane zamówienie.

Zrezygnowano z wymagania ustanowienia dytektora kontraktu. W zakresie doświadczenia personelu kluczowego dopuszczono wykazanie się wykonaniem zadania na drodze w klasie min. G, z zastrzeżeniem, że będzie to jedna klasa niżej niż ta, której dotyczy przetarg.

Wymaganą wartość wykonanego zadania ustalono na poziomie 50 proc. wartości zadania będącego przedmiotem przetargu, przy czym spełnienie tego warunku będzie można wykazać nie w jednym zadaniu, lecz w dwóch.

Doprecyzowano także wymóg dla kierownika robót drogowych w odniesieniu do wymaganego odcinka 4 km, że nie może to być więcej niż długość odcinka będącego przedmiotem zamówienia. Zrezygnowano także z wymagania technologa w personelu kluczowym.

– Dzięki zmianom zdecydowanie powiększył się krąg firm, które w ogóle mogą przystąpić do kontraktu – mówi Barbara Dzieciuchowicz. – Zmiany są szczególnie ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w ostatnich latach, czyli w końcówce pierwszej perspektywy unijnej, zadań było mniej, często były one nieduże, zatem firmy mają w swoim portfolio mniejsze możliwości wykazania się zrealizowanymi kontraktami – stwierdza prezes OIGD.

Kwalifikacje personelu

W przypadku postępowań na zadania inwestycyjne zmiany dotyczą przede wszystkim kwalifikacji personelu kluczowego – dyrektora kontraktu, kierownika budowy, czy kierownika robót drogowych i mostowych. – Te wymagania były zbyt wygórowane – mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes OIGD. Skutkowało to tym, że firmy – wskutek niedobru osób o takich kwalifikacjach – miały kłopoty, by wykazać i zatrudnić odpowiedni personel. Problem ten dotykał głównie firm średniej wielkości. Obecne wymagania te zostały złagodzone.

Na przykład dla kierownika budowy wymagane będzie doświadczenie przy realizacji jednego zadania obejmującego budowę lub przebudowę dróg o tej samej klasie co zamówienie, o wartości co najmniej 50 proc. zamówienia, przy czym nie więcej niż 200 mln zł netto, od rozpoczęcia robót do wykonania zadania (tj. do wystawienia świadectwa przejęcia) na stanowisku: kierownika budowy, kierownika robót drogowych dla odcinnka minimum 4 km, kierownika robót mostowych dla co najmniej jednego obiektu mostowego o obciążeniu dla klasy A oraz rozpiętości teoretycznej przęsła co najmniej 50 m, lub inżyniera kontraktu.

Okres wykazywania doświadczenia

Obecnie okres w jakim firmy mogą wykazywać się doświadczeniem z okresu 5 lat, a w przypadku usług projektowych 3 lat przed wszczęciem postępowaniam. Reguluje to rozporządzenie w sprawie dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form w jakich te dokumenty mogą być składane. – Postulowaliśmy, by ten okres wydłużyć zarówno jeśli chodzi o roboty budowlane, jak i usługi projektowe – mówi Barbara Dzieciuchowicz.

OIGD występowała w tej sprawie do Urząd Zamówień Publicznych. Ten jednak stwierdził, że w obecnym stanie prawnym, opartym na „starych” dyrektywach, które wprost wskazują okres 5 lat, nie ma takiej możliwości. Furtkę do wprowadzenia tych zmian otwierają jednak nowe dyrektywy, które będą implementowane przed 18 kwietnia tego roku.

Załącznik nr XII do Dyrektywy 2014/24/UE umożliwia uwzględnienie przez inwestora dowodów na potwierdzenie robót z okresu poprzedzającego 5-letni okres przed wszczęciem postępowania. „Projektowane przepisy wdrażające nowe regulacje unijne z zakresu zamówień publicznych, przewidują takie rozwiązanie” – zapewnił UZP w odpowiedzi na apel Izby Drogownictwa.

– Na razie znamy tylko projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych – mówi B. Dzieciuchowicz. – Jak tylko ustawa zostanie znowelizowana, będziemy pisać do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, by zmieniono również rozporządzenie, które reguluje tę kwestię.

Dzieciuchowicz podkreśla, że to niezmiernie ważne dla firm, które w końcówce perspektywy nie miały szans zrealizować kontraktów, którymi teraz mogłyby się wykazać. Wydłużenie okresu, z którego doświadcznie można wykazać na potwierdzenie kwalifikacji, zwiększy ich szanse na udział w realizacji zamówień.
Gotowość do rozmów na ten temat, po znowelizowaniu Pzp, wyraził także Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5