Kapsch TrafficCom zaprezentował nowe rozwiązanie związane z inteligentnymi systemami transportowymi. Obecnie w Wiedniu trwają testy systemu V2X (vehicle to everything), który ma znacząco poprawić bezpieczeństwo, czas i komfort podróży.
Nowoczesna komunikacja
System V2X umożliwia komunikację samochodu z innymi pojazdami (V2V – vehicle to vehicle) oraz infrastrukturą (V2I – vehicle to infrastructure) w czasie rzeczywistym. Jednostki pokładowe w samochodach łączą pojazdy i elementy przydrożne z centralnym systemem zarządzania ruchem, który pozwala generować komunikaty dostępne dla kierowców. Łączność odbywa się drogą radiową (5.9 GHz) i jest natychmiastowa – nie ma żadnych opóźnień, które występują w urządzeniach opartych o GPS czy GSM. Komunikaty o korkach, wypadkach czy innych utrudnieniach w ruchu trafiają bezpośrednio na wyświetlacz w samochodzie.
– W przeciwieństwie do rozwiązań opartych o telefonię komórkową czy GPS czas reakcji na zdarzenia drogowe jest natychmiastowy. Dodatkowo przekazywane do systemu informacje są całkowicie anonimowe, a obecność centralnego operatora gwarantuje odpowiednią interpretację i wybór dostarczonych danych – dodaje Przemysław Staśkowiak z Kapsch Telematic Services.
Zainstalowane na znakach drogowych czy pojazdach budowlanych nadajniki również informują kierowców o sytuacji na drodze. Podłączenie urządzeń do komputerów pokładowych samochodów może umożliwić wysyłanie komunikatów o otwarciu poduszek powietrznych, hamowaniu awaryjnym czy włączeniu systemów anty-poślizgowych na oszronionej nawierzchni. Operator centralnego systemu może wtedy wysłać informacje do wszystkich użytkowników w pobliżu o zaistniałych zagrożeniach.
Nowe innowacje, nowe możliwości
– W niedalekiej przyszłości obecność V2X w rozwiązaniach z zakresu ITS stwarza dużo większe możliwości. Może on być wykorzystywany do informowania kierowców o prędkości „zielonej fali”, służyć do poboru opłat czy pomóc w tworzeniu korytarzy dla służb porządkowych. Kierowcom ciężarówek ułatwia on np. jazdę w konwoju – hamowanie pierwszego auta w szeregu powoduje spowolnienie aut jadących dalej – tłumaczy Staśkowiak.
Obecnie Kapsch testuje rozwiązanie w Wiedniu, a niedługo rozpocznie testy w Pradze. Firma współpracuje też z koncernami samochodowymi by urządzenia pokładowe były zintegrowane z najnowszymi modelami aut. Obecnie firma pokazuje działanie rozwiązania systemu na najbardziej zagęszczonym odcinku autostrady śródmiejskiej w Wiedniu. Samochody wyposażone w urządzenia pokładowe informowane są w czasie rzeczywistym o ograniczeniach prędkości, robotach drogowych czy utrudnieniach związanych z warunkami atmosferycznymi. Docelowo system ma zostać wdrożony na drogach należących do tzw. Korytarza Europejskiego.