Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Wielkopolskie

Wielkopolskie: Nowa DK-25 szansą dla aglomeracji kalisko-ostrowskiej

| Grażyna Kuryłło źródło: RynekInfrastruktury.pl 20.02.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Wielkopolskie: Nowa DK-25 szansą dla aglomeracji kalisko-ostrowskiej
fot. galibiati, morguefile.com

Zobacz więcej na temat:

Drogi krajowe
Inwestycje drogowe

Więcej z regionu:

Wielkopolskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

DK-25 Kalisz – Nowe Skalmierzyce – Ostrów Wielkopolski jest tak ważna dla aglomeracji kalisko-ostrowskiej, jak S11 dla całej Wielkopolski. Po przebudowie ma być przepustką do świata dla ponad 20 gmin i miast, które ją tworzą. Miejscowości pozbawione są dostępu do tras tranzytowych i dwujezdniowej siatki dróg. Lokalne władze uważają, że bez modernizacji drogi region będzie się wolniej rozwijał, ponieważ nie wykorzysta w pełni swego potencjału. Dlatego wspólnie z parlamentarzystami starają się o ujęcie inwestycji w Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-2023, gdyż w projekcie tego dokumentu jej zabrakło.
„Kręgosłup gospodarczy i drogowy” – tak prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Beata Klimek nazywa DK-25 Kalisz – Nowe Skalmierzyce – Ostrów Wielkopolski. – Jest oknem na świat dla ponad 20 gmin i miast, które tworzą naszą aglomerację. Po przebudowie zapewni dojazd do Warszawy dzięki A2 na węźle konińskim, do S11 na węźle ostrowskim oraz do S8 na węźle oleśnickim. Korzystać z niej będzie blisko 400 tys. mieszkańców – wymienia prezydent Beata Klimek.

Aglomeracja trójmiastem

Droga ułatwi też przemieszczanie się ze wschodnich terenów aglomeracji do jej części zachodniej. To ważne, bo jak mówi prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Beata Klimek, obecny standard tego odcinka DK-25 powoduje spowolnienie rozwoju gospodarczego, szczególnie wschodnich obszarów aglomeracji.

– Nie zagwarantowano tam dwujezdniowej siatki dróg. Gminy są pozbawione dostępu do tras tranzytowych, więc nie mogą przyciągać inwestycji, które dla nas, samorządowców są najważniejsze, ponieważ tworzą nowe miejsca pracy i zapewniają dodatkowe wpływy do budżetu – tłumaczy prezydent Ostrowa Wielkopolskiego. Ważne jest też to, że aglomeracja powoli przekształca się w trójmiasto.

– W przyszłości granice między Ostrowem Wielkopolskim, Nowymi Skalmierzycami i Kaliszem będą się zacierać. Staniemy się jednym dużym organizmem, który będzie musiał mieć sprawną komunikację – przewiduje prezydent Beata Klimek. Podkreśla, że DK-25 jest tak ważna dla aglomeracji kalisko-ostrowskiej, jak S11 dla całej Wielkopolski. – Niestety troszkę jesteśmy pomijani w rządowych projektach dróg krajowych, dlatego nasze samorządy będą walczyć – przyznaje Beata Klimek.

Potwierdza tę zapowiedź wiceprezydent Kalisza Karolina Pawliczak, przyznając, że będzie to bardzo trudne zadanie, bo inwestycji nie ma nawet na liście rezerwowej rządowego projektu. – Sporządziłam mapę planowanych na lata 2014-2023 dróg krajowych i wynika z niej, że mniejsze miasta, jak choćby Jarocin zostały zauważone, a Kalisz nie. Nie chcemy być pominięci. Już i tak straciliśmy status miasta wojewódzkiego, a teraz nie ma nas przy podziale centralnego budżetu drogowego. Z przykrością stwierdzam, że winę za te zaniedbania ponoszą poprzednie władze samorządowe – mówi wiceprezydent Karolina Pawliczak. Dodaje, że samorządy z własnych środków nie są w stanie nic zrobić. – Możemy rozpocząć jakieś prace projektowo-dokumentacyjne, ale jest to zbyt ryzykowne, ponieważ bez ujęcia nas w programie rządowym nie mamy gwarancji na finansowanie budowy – tłumaczy Karolina Pawliczak.

Zgadza się z nią zastępca burmistrza Nowych Skalmierzyc Michał Ciupka. – Walczymy o to, abyśmy się znaleźli przynajmniej na liście rezerwowej. Mieszkańcy Nowych Skalmierzyc co prawda już są zadowoleni, bo dzięki obwodnicy udało się wyprowadzić cały ruch głównie ciężkiego sprzętu poza miasto, a tereny inwestycyjne wokół niej widnieją w planach zagospodarowania przestrzennego. Jednak dla gospodarzy aglomeracji druga nitka na DK-25 jest ważniejsza. Usprawni i przyspieszy przejazd oraz komunikację z Poznaniem czy Wrocławiem – mówi wiceburmistrz Nowych Skalmierzyc Michał Ciupka.

Spokojnie, to tylko projekt


Dające dostęp do A2 oraz planowanej S11 spięcie Kalisza z Ostrowem Wielkopolskim, według posła PO Mariusza Witczaka, pozwoli pełniej wykorzystać potencjał gospodarczy i przemysłowy tego regionu. – Zacznie odgrywać większą rolę we wszystkich inwestycjach w Polsce. Na razie sytuacja jest taka, że Kalisz nie ma dostępu do drogi typu S – twierdzi Mariusz Witczak.

Uspokaja, że brak DK-25 Kalisz – Nowe Skalmierzyce – Ostrów Wielkopolski w projekcie programu rządowego budowy dróg krajowych nie jest groźny. – Plany rządowe będą dopiero uchwalone i na każdym etapie mogą być zmieniane – uważa poseł. Według niego najważniejsze jest to, że udało się wpisać tę inwestycję na listę warunkową kontraktu terytorialnego.

– Dzięki temu będzie można pozyskać pieniądze na wstępne opracowania. Potem, w okolicach 2016 r., poczekamy na pierwsze oszczędności przetargowe i postaramy się przekwalifikować inwestycję z rezerwowej na podstawową. Obwodnice, takie jak Ostrów – Jarocin na S11 też były kiedyś planowane jako rezerwowe, a dziś są budowane. Od czegoś trzeba zacząć, bo historyczne uwarunkowania komunikacyjne sprawiły, że DK-25 nie pojawiała się wcześniej w żadnych planach – tłumaczy poseł Witczak.

Nie przestanie jednak zabiegać o umieszczenie drogi w planach rządowych. Wziął udział w konsultacjach społecznych projektu programu budowy dróg, wnioskując o ujęcie w nim trasy oraz przekonuje o tym resort infrastruktury. – Nawet jeśli się nie uda od razu, to i tak z marszałkami i samorządami będziemy zabiegać o tę budowę, finansując przynajmniej pierwszy etap przygotowań. Nie jest to bardzo kosztowna inwestycja – zapowiada poseł.

Wyrwać się z rezerwy


Z kolei poseł PSL Józef Racki ma pretensje do marszałka województwa o to, że DK-25 Kalisz – Nowe Skalmierzyce – Ostrów Wielkopolski nie znalazła się w załączniku zadań podstawowych kontraktu terytorialnego. – Jest w nim za to m.in. budowa S11 Kórnik – Ostrów Wielkopolski, ale żeby ta droga spełniła oczekiwania aglomeracji kalisko-ostrowskiej, należy objąć tym planem również co najmniej odcinek drogi krajowej nr 25 Kalisz – Ostrów Wielkopolski – twierdzi poseł.

Dziwi go ta sytuacja, ponieważ kosztująca około 100 mln zł DK-25 Kalisz – Nowe Skalmierzyce – Ostrów Wielkopolski jest w połowie przygotowana. – Od Kalisza do Nowych Skalmierzyc grunty są wykupione, wystarczy tylko wykonać korytowanie i wylać asfalt. Od Skalmierzyc do Ostrowa trzeba wytyczyć i przejąć teren niezbędny na drugi pas. Musimy mieć po dwa pasy w każdą stronę, bo w tej chwili ten liczący około 20 km odcinek pokonujemy aż godzinę. Po tej trasie jeździ około 18 tys. aut na dobę – tłumaczy Józef Racki.

Poza tym poseł argumentuje, że wybudowanie tego fragmentu DK-25 umożliwi mieszkańcom Kalisza korzystanie z obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego i drogi S11 Ostrów Wielkopolski – Poznań. – Ta trasa stanowi trzon aglomeracji kalisko-ostrowskiej. Wzdłuż niej kumulują się inwestycje gospodarcze i infrastrukturalne. W gminie Nowe Skalmierzyce wyznaczona została docelowa lokalizacja dla stacji węzłowej kolei dużych prędkości. Dojazd do niej ma być skorelowany z przebiegiem DK-25. Ponadto w sąsiedztwie skrzyżowania DK-11 i DK-25 jest lotnisko, które po wybudowaniu pasa betonowego obsługiwać będzie mały i średni ruch pasażerski oraz towarowy – wylicza poseł Józef Racki. Bezcenną zaletą tej inwestycji jest też, według posła, to, że poprawi ona integrację funkcjonalną aglomeracji kalisko-ostrowskiej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5