Partnerzy serwisu:

 

Porty | Biznes - Pomorskie

Wkrótce projekt przekopu Mierzei Wiślanej

| Paweł Rydzyński źródło: RynekInfrastruktury.pl 10.10.2016

 

Wkrótce projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Więcej z regionu:

Pomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Środki założone na prace projektowe to 1,5 mln euro. Wykonawca dokumentacji powinien być znany na początku listopada.
Jak przypomina portal trojmiasto.pl, inwestycja ma obejmować nie tylko sam przekop przez mierzeję, ale również utworzenie toru wodnego pomiędzy Zalewem Wiślanym (portem w Elblągu) i Zatoką Gdańską. Dokumentacja ma objąć również drogi i mosty, a także wejście do portu w Elblągu. Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy.

Pod uwagę brane są 4 lokalizacje wykonania przekopu: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. Decyzji na razie nie podjęto, lecz – jak pisze trojmiasto.pl, z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny, a Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

Trojmiasto.pl przypomina, że pomysł budowy przekopu ma zarówno dużo zwolenników (wskazujących na rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie), jak i przeciwników, używających argumentów o marnotrawieniu publicznych pieniędzy i nieodwracalnej ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego. Portal zauważa, że „w ramach rekompensaty dla mieszkańców”, w planach jest budowa dwóch mostów. Jeden most to oczywistość: powstałby nad przekopem. Natomiast nowością jest drugi pomysł: most w ciągu drogi wojewódzkiej 501, na Martwej Wiśle, który połączyłby Świbno z Mikoszewem. Most ten zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu, wyłącznie w okresie letnim, przeprawę promową. Biorąc pod uwagę, iż w ubiegłym miesiącu zaczęła się budowa mostu w Sobieszewie (również w ciągu drogi 501) – trasa przez Wyspę Sobieszewską mogłaby, po zakończeniu inwestycji w infrastrukturę mostową, alternatywą dla podróżowania z Trójmiasta np. do Krynicy z wykorzystaniem drogi krajowej nr 7 (budowanej obecnie drogi ekspresowej S7). Wynika to z faktu dużego zakorkowania w okresie wakacyjnym zwłaszcza drogi wojewódzkiej 502 (Nowy Dwór Gdański – Stegna). Trojmiasto.pl podaje też, że posłowie PiS przewidują również przebudowę samej drogi wojewódzkiej nr 501.

Obecnie statki wpływające do Elbląga muszą korzystać z Cieśniny Piławskiej, pozostającej pod kontrolą Federacji Rosyjskiej. Zapisy polsko-rosyjskiej umowy z 2009 r., regulującej ruch w cieśninie, pozwala na jego wstrzymanie obu stronom w każdej chwili, jeśli „wymagają tego względy obrony, zapewnienia bezpieczeństwa Państwa, bezpieczeństwa żeglugi bądź zachowania równowagi ekologicznej”. W kontekście obecnej napiętej sytuacji politycznej, jest to przepis, który lokalnym politykom i przedsiębiorcom spędza sen z powiek. Szacowany obecnie koszt tej inwestycji to ok. 800 mln zł. Z cieśniny mogą korzystać tylko statki polskie i rosyjskie; statki pod banderą państw trzecich muszą zgłaszać do rosyjskiej straży granicznej chęć skorzystania z cieśniny z 15-dniowym wyprzedzeniem. Jest to jedyny port na terenie UE posiadającym tego rodzaju barierę w użytkowaniu.

Zgodnie z założeniem przyjętym jeszcze przez poprzedni rząd (który nie ukrywał swojego sceptycyzmu dla tej inwestycji, ale pod koniec kadencji zmienił zdanie), sama budowa przekopu wraz z utworzeniem toru wodnego powinna zakończyć się ok. 2022 roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS