Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

Władze Dolnego Śląska negocjują z PKP. Brakuje pieniędzy na najważniejsze remonty

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 27.01.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Władze Dolnego Śląska negocjują z PKP. Brakuje pieniędzy na najważniejsze remonty
fot. Urząd MarWewództwa Dolnośląskiego

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Władze Dolnego Śląska dzięki unijnym pieniądzom planują remonty linii kolejowych za 350 mln zł. Trwają negocjacje z PKP PLK o wycenę wszystkich robót. Już widać, że pieniędzy nie wystarczy na wszystkie inwestycje. Kosztorys przygotowany przez PKP PLK i oczekiwania urzędu marszałkowskiego znacznie się bowiem rozchodzą.
Remonty linii kolejowych zapisane są w Regionalnym Programie Operacyjnym dla Dolnego Śląska. Władze województwa chciałyby zrealizować jak najwięcej inwestycji, ale worek z unijnymi pieniędzmi nie jest bez dna. Wstępne wyceny przygotowane przez PKP PLK pokazują jasno, że o większości remontów będzie można zapomnieć.

Trudne negocjacje

- Dla rozwoju regionu najważniejsze jest konsekwentna realizacja inwestycji przewidzianych w kontrakcie wojewódzkim dla Dolnego Śląska. Mowa tutaj o modernizacji linii z Wrocławia do Głogowa, Oleśnicy, Kłodzka, a także o linii z Legnicy do Rudnej Gwizdanów, której modernizacja jest niezbędna dla rozwoju przewozów aglomeracyjnych w legnicko-głogowskim okręgu miedziowym. Na podstawie popytu na przewozy na liniach do Legnicy, Opola czy Wałbrzycha widzimy, jakie efekty dla rozwoju przewozów ma jakość infrastruktury kolejowej – tłumaczy Jerzy Michalak, członek zarządu województwa. Obecnie PKP PLK i zarząd województwa negocjują zakresy tych modernizacji.
  
- PKP PLK byłoby beneficjentem tych dotacji. Problem w tym, że kosztorysy przedstawione przez PKP na chwilę obecną znacznie wykraczają poza kwotę zapisaną w programie. Według kolejarzy sam remont linii ze Jeleniej Góry do Zgorzelca kosztowałby ponad 350 mln zł. Jest to kwota, jaka jest zapisana w RPO na wszystkie remonty linii – tłumaczy Jerzy Michalak. - Dlatego tak bardzo zależy nam na staranności w przygotowaniu zakresów projektów rewitalizacji infrastruktury kolejowej – dodaje Jerzy Michalak.

Jak obniżyć koszty?

Na liście dolnośląskiego RPO znalazły się m.in. remonty linii Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice, Wrocław – Sobótka – Świdnica oraz Jelenia Góra – Zgorzelec. Pierwsza i druga to bardzo ważne trasy dla wrocławskiej kolei aglomeracyjnej, trzecia to kontynuacja remontu linii Wrocław – Jelenia Góra i jej przedłużenie do granicy. Wysoki priorytet dla włodarzy województwa ma też rewitalizacja linii Legnica – Rudna Gwizdanów. W tym wypadku powstaje już studium wykonalności. Przywrócenie ruchu na trasie byłoby możliwe w latach 2019 – 2021. Znów wszystko rozbija się o koszty, bo naprawa tylko tej linii wstępnie wyceniana jest na 150 mln zł.

- Koszty zależą od planowanego zakresu robót. To, czy gruntownie przebudowujemy linie, czy skupimy się tylko na niezbędnym remoncie, a także to, w jaki sposób poprawimy bezpieczeństwo na przejazdach, co zrobimy z przystankami – wszystkie te kwestie wpływają na wartość prac. Można też zrealizować najważniejsze prace na początku, a odnowienie przystanków zostawić na później. Ten model przyjęto przy remoncie linii Jelenia Góra – Szklarska Poręba. Najpierw zrealizowaliśmy podstawowe prace, dzięki czemu uruchomiono przewozy. Dopiero później wyremontowano przystanki Jelenia Góra Zachodnia i Piechowice – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Władzom województwa zależy na szybkim uzgodnieniu kosztorysów i wypracowaniu porozumienia. - Zakładam, że w 2016 r. wypracujemy porozumienie z PKP. Trzeba działać szybko, jeśli chcemy wykorzystać środki unijne do 2020 r – mówi Jerzy Michalak

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5