Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Łódź

Władze Łodzi: Brak decyzji ministerstwa przeszkadza w budowie dojazdów do A1

| Roman Czubiński źródło: 08.03.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Władze Łodzi: Brak decyzji ministerstwa przeszkadza w budowie dojazdów do A1
Mapka docelowej sieci dojazdówrys. ZDiT Łódź

Więcej z regionu:

Łódź

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź nie jest w stanie sama sfinansować budowy dojazdów do autostrad i dróg szybkiego ruchu, zamierza więc sięgnąć po środki unijne. Magistrat twierdzi jednak, że nie może po nie sięgnąć z powodu braku wiążących deklaracji resortu infrastruktury.
– Łódź będzie jedynym polskim miastem, do którego z węzłów autostradowych będzie można dojechać aż pięcioma trasami – mówi prezydent Hanna Zdanowska. Jeśli liczyć także trasę przez węzeł Zgierz Północ i autostradę A2, będzie ich nawet sześć. Do węzła Stryków kierowcy dojadą zmodernizowaną Strykowską (DK-14), do węzła Brzeziny – Brzezińską (DK-72) lub obwodnicą Nowosolnej, która doprowadzi ruch do Ronda Inwalidów w pobliżu stacji kolejowej na Widzewie. Z tego samego miejsca do węzła Łódź Wschód poprowadzi Rokicińska (DW-713) – jedyna z wymienionych ulic, której zasadniczy odcinek już został przebudowany z myślą o potokach z autostrady. Wreszcie do węzła Romanów poprowadzi przedłużenie obecnej Trasy Górna, a do węzła Łódź Południe przez węzeł Rzgów na S8 – Rzgowska.

– Dojazdy są wpisane do wojewódzkiego Kontraktu Terytorialnego, możemy więc budować je w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, częściowo także we współpracy z Urzędem Marszałkowskim i w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Czekaliśmy z rozpisywaniem poszczególnych decyzji, ponieważ w poprzedniej unijnej perspektywie budżetowej nie było szans pozyskania środków unijnych na budowę dojazdów do autostrad. Bez środków zewnętrznych natomiast koszty dla miasta byłyby bardzo duże. Jedynym sensownym rozwiązaniem było więc poczekanie na środki, które pojawiły się w bieżącym okresie programowania – wyjaśnia prezydent Zdanowska.

Koszt budowy obwodnicy Nowosolnej wraz z dojazdem do węzła Brzeziny to ok. 400 mln zł. Znaczna część tej sumy musi być przeznaczona na wykup gruntów. Trzeci etap budowy Trasy Górna powinien kosztować ok. 80 mln zł (mowa o odcinku w granicach miasta). Przebudowa Strykowskiej – ok. 60 mln zł. Łączny koszt wszystkich inwestycji (wraz z przebudową ostatniego odcinka Rokicińskiej, doprowadzającej ruch ze wschodnich obrzeży miasta) to ok. 600-700 mln zł.

Łódzki magistrat czeka na decyzję Ministerstwa Infrastruktury w sprawie zakwalifikowania przyszłej obwodnicy Nowosolnej, która będzie dojazdem do węzła Brzeziny, do ciągu drogi krajowej. Taka decyzja jest konieczna, by miasto mogło sięgnąć po środki unijne. – Promesa z ministerstwa jest koniecznym warunkiem wybudowania tych dojazdów. Mamy rozpisany przetarg, wierzymy, że będziemy mieli wszystkie dokumenty konieczne do aplikowania o środki unijne – ale kluczowa decyzja nie jest w naszej gestii – podkreśla prezydent.

Miejscy urzędnicy zapewniają, że nie czekają bezczynnie. – Gdybyśmy czekali na promesę ministerstwa, moglibyśmy nie zdążyć. Dlatego mamy już podpisaną umowę na przygotowanie studium wykonalności i opracowania środowiskowego dla obwodnicy Nowosolnej z terminem do roku 2017. To samo dotyczy trzeciego etapu Trasy Górna – od ul. Rzgowskiej (obecna DK-1) do węzła Romanów – wylicza dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita. – Odcinek poza granicami miasta będzie budowany przez Urząd Marszałkowski – z tym, że tu nie potrzebujemy promesy. Będzie ona za to konieczna w przypadku łącznika do S-14 na przedłużeniu al. Włókniarzy – i o taką decyzję też wystąpiliśmy – dodaje.

Według G. Nity ministerstwo prosiło UMŁ o skorygowanie przebiegów dróg. – Spełniliśmy to życzenie, ale resort odpowiedział, że nie może udzielić ostatecznej informacji z powodu trwających prac nad aktualizacją Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad – twierdzi dyrektor.

Budowa tego ostatniego ma zostać zgłoszona przez miasto do konkursu organizowanego przez ministerstwo. Także tu przeszkadza jednak brak promesy. – Nie wszystkie inwestycje znajdą się na liście indywidualnej, więc musimy się przygotowywać do złożenia wniosku w konkursie. Termin końcowy to 29 kwietnia. Jeśli do tego czasu nie dostaniemy promesy, wniosek zostanie odrzucony z przyczyn formalnych! A przecież dojazd do węzła Radogoszcz na S14 będzie odgrywał kluczową rolę – podkreśla G. Nita. Miasto zaproponowało by realizację odcinka na terenie gminy Zgierz przejęła GDDKiA.

Realny termin rozpoczęcia budowy w razie pomyślnej decyzji ministerstwa to 2018 rok. Budowa największej inwestycji, jaką będzie obwodnica Nowosolnej, nie powinna potrwać więcej niż dwa lata.

Władze miasta podkreślają, że niezależnie od kwestii dojazdów odcinek A1 między Strykowem a Tuszynem przyniesie Łodzi wielkie korzyści. – Po jego otwarciu ruch na głównych trasach w mieście zmaleje według naszych szacunków o 30 procent. Będzie wtedy można wprowadzić zakaz wjazdu dla TIRów z wyjątkiem wjazdów docelowych – zapowiada H. Zdanowska.

– Dojazdy do autostrad są bardzo istotne między innymi z punktu widzenia starań Łodzi o organizację Expo 2022, które rząd obiecał wspierać. Czekamy zatem na pozytywne rozpatrzenie naszych pism – zwraca uwagę G. Nita.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5