W tym roku na potrzeby finansowania inwestycji Programu Budowy Dróg Krajowych 2014 – 2023 planowana jest emisja obligacji na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego do łącznej kwoty 6 710 mln zł. Fundusz zasilą również nowe kredyty w wysokości 2 750 mln euro, przeznaczone na współfinansowanie m.in. takich projektów jak S19 Lublin – Rzeszów czy S7 Gdańsk – Elbląg.
Źródła środków i wydatki KFD
Zgodnie z obowiązującym planem finansowym Krajowego Funduszu Drogowego na 2016 rok, łączne jego wydatki zaplanowano w wysokości 21 370,4 mln zł. W tym 13 723,2 mln zł zostanie przeznaczone na zadania drogowe ujęte w załączniku nr 1 do PBDK 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025 r.). Z kolei 300 mln zł pokryje koszty zadań ujętych w Programie Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych, stanowiącym załącznik nr 6 do PBDK. Natomiast 47,6 mln zł będzie skierowane na przebudowę dróg i mostów wraz z zadaniami poprawiającymi bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Głównym źródłem Funduszu w 2016 r. będą środki z budżetu UE zasilające KFD z refundacji oraz obligacje emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Funduszu. Kolejnymi istotnymi źródłami wpływów są opłata paliwowa, wpływy z opłat za przejazd oraz kredyty z międzynarodowych instytucji finansowych, wśród których dominujący pozostaje Europejski Bank Inwestycyjny.
Nowe obligacje i kredyty na rzecz KFD
W tym roku, na potrzeby finansowania inwestycji realizowanych ze środków KFD w ramach PBDK 2014 – 2023, planowana jest emisja obligacji do łącznej kwoty 6 710 mln zł oraz zaciągnięcie nowych kredytów w wysokości 2 750 mln euro.
– W przypadku emisji obligacji środki te nie są „znakowane”, tj. przeznaczane są na realizację wszystkich niezbędnych wydatków. W przypadku kredytów są one celowe i przeznaczane na pre- i współfinansowanie konkretnych inwestycji – podkreśla Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Rzeczniczka resortu zaznacza, że ministerstwo wraz z BGK od wielu lat prowadzi współpracę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, ale także np. Nordyckim Bankiem Inwestycyjnym, i co do zasady praktycznie wszystkie inwestycje jakie były przedmiotem finansowania z KFD w okresie ostatnich lat mają zapewnione finansowanie z kredytów.
– Należy pamiętać, że kredyty są wieloletnie i środki z tego tytułu będą wypłacane przez kolejne kilka lat, natomiast spłata kwot zaciągniętych na ten cel będzie następować przez okres następnych 20-30 lat. Okres spłaty obligacji jest natomiast znacznie krótszy – zastrzega Elżbieta Kisil.
Limit finansowy PBDK 2014 – 2023 został określony na poziomie 107 mld zł. Jak zaznacza Elżbieta Kisil, to nie oznacza że KFD zostanie zasilony taką kwotą, którą będzie mógł przeznaczyć na finansowanie inwestycji, a jedynie daje podstawę do zaciągania długu na poczet realizacji inwestycji do tej kwoty.
– W związku z tym Fundusz będzie zaciągał dług do wysokości wskazanego limitu, pomniejszony o faktyczny wpływ refundacji ze środków UE, obecnie szacowany na ok 40 mld zł. Przychody z tytułu opłaty paliwowej oraz z poboru opłat, pomimo iż systematycznie z roku na rok się zwiększają, obecnie w całości są przeznaczane na obsługę zadłużenia – informuje rzeczniczka MIiB.