Wrocławski oddział GDDKiA do 2021 r. oddaje utrzymanie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia w ręce firmy Zaberd. Jej pracownicy będą odpowiadać niemal za wszystko: Od naprawy ubytków w nawierzchni po odśnieżanie. Urzędnicy twierdzą, że w ten sposób jakość obsługi będzie lepsza, a koszty – mniejsze.
Utrzymanie AOW w rękach jednej firmy
Zaberd po raz drugi wygrał przetarg na obsługę AOW w modelu „utrzymaj standard”. Wrocławska firma będzie odpowiadać za kompleksową opiekę nad autostradą oraz łącznikami: Kobierzyce i Długołęka. Wykonawca nie tylko musi zadbać o odśnieżanie, ale też pilnować czystości, bieżących napraw nawierzchni, oznakowania i barier energochłonnych. Na Dolnym Śląsku w tym samym modelu utrzymywane są autostrada A4 na odcinku Zgorzelec – Krzyżowa oraz trasa S8 Wrocław – Stryków.
Za utrzymanie AOW Zaberd przez 6 lat zarobi blisko 33 mln zł. Co ciekawe, nie była to wcale najtańsza oferta w przetargu, bo mniejsze kwoty proponowały m.in. warszawski FBSerwis (28 mln zł) czy wrocławski Rotomat (30 mln zł). Przy wyborze wykonawcy urzędnicy wyznaczyli jednak dodatkowe kryterium.
– W tych przetargach decydowała nie tylko cena, ale także koncepcja utrzymania, na którą składa się m.in. liczba i jakość pojazdów oraz szybkość reakcji. Wykorzystaliśmy pomysły, które sprawdzały się w poprzednich latach na AOW – mówi Krzysztof Karpiński z Zaberdu.
Pierwszy przetarg na utrzymanie AOW wrocławska firma wygrała w 2011 r. Obwodnica Wrocławia była jedną z pierwszych dróg w kraju, na których wprowadzono model „utrzymaj standard” . GDDKiA wychwala to rozwiązanie argumentując, że to tańszy i bardziej efektywny sposób zarządzania drogą, niż utrzymywanie własnej kosztownej floty pojazdów i armii pracowników.
– „Utrzymaj standard” zlecany jest dla najważniejszych dróg krajowych, czyli autostrad i dróg ekspresowych. Każda nowo wybudowana droga tej klasy jest utrzymywana w US. Usługa jest zlecana na 72 miesiące. Wykonawca we własnym zakresie monitoruje stan drogi i jest odpowiedzialny za zapewnienie ciągłości ruchu i utrzymanie wszystkich elementów danej trasy we właściwym standardzie – tłumaczy Joanna Borkowska z wrocławskiego oddziału GDDKiA.
Na czym polega usługa?
Urzędnicy tłumaczą, że formuła „utrzymaj standard” pozwala zabłysnąć mniejszym graczom na rynku. Metoda ma zapewniać też wysoką jakość usług, bo wykonawcy rozliczani są z efektu, a nie z ilości wykonanych prac utrzymaniowych. GDDKiA coraz częściej sięga po to rozwiązanie. Wartość dotychczasowych kontraktów na „utrzymaj standard” to ponad miliard zł. Już wiadomo, że w latach 2015- 2017 kwota wszystkich umów na te usługi wyniesie 2 mld zł.
Trasy w formule US monitorowane są przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. – Materiały do zimowego utrzymania drogi wykonawca musi zapewnić sobie sam. Podejmuje działania na podstawie monitoringu dróg przez własne służby – dodaje.
Do obsługi AOW Zaberd wykorzysta 8 pługosolarek i 6 pługów. – Największe z naszych pojazdów mają zbiorniki na sól o pojemności 9 metrów sześciennych. Taka wielkość gwarantuje lepszą wydajność pługosolarek – Mówi Krzysztof Karpiński. – Po Autostradzie jeżdżą patrole, które na bieżąco sprawdzają warunki na drodze. Dyżurny ruchu ma dostęp do Internetu, środków masowego przekazu, ostrzeżeń z instytutu meteorologii i gospodarki wodnej. Sprawdzamy też spadki temperatur na czterech stacjach pogodowych umieszczonych wzdłuż obwodnicy Wrocławia. Dzięki temu jesteśmy w stanie przygotować się do odśnieżania jeszcze przed rozpoczęciem opadów – dodaje.
Firma korzysta z Centrum Zarządzania Ruchem GDDKiA przy ul. Żmigrodzkiej, gdzie zgromadzono już 2000 kg soli. AOW utrzymywana jest w standardzie pierwszym co oznacza, że po ustaniu opadów śniegu w ciągu trzech godzin droga musi być całkowicie przejezdna.
Zaberd odpowiada też za naprawę bieżących uszkodzeń dróg. Przez całą dobę autostradę kontroluje jeden patrol, a w godzinach szczytu – dwa. Firma przyjmuje też zgłoszenia od dyżurnych GDDKiA. Patrole wyposażone są w podręczne narzędzia i masę na zimno, która pozwala naprawić ubytki powstałe np. w skutek wypadku. Z kontraktu wyłączone są jedynie poważniejsze remonty.