Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Wspólny system poboru opłat? Koncesjonariusze są za, ale nie czekają bezczynnie

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 11.04.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Wspólny system poboru opłat? Koncesjonariusze są za, ale nie czekają bezczynnie
fot. AWSA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wypracowanie strategii poboru opłat od listopada 2018 r. za przejazd drogami zarządzanymi przez GDDKiA oraz prace zmierzające do wyłonienia operatora systemu poboru opłat drogowych w postępowaniu przetargowym są – jak zapewnia Elżbieta Kisil, rzeczniczka MIiB – priorytetem resortu infrastruktury. Jednak jeszcze nie został uzgodniony końcowy scenariusz tych działań. – Ostateczne decyzje w tym zakresie nie zapadły, gdyż szereg aspektów wymaga dalszej analizy – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Elżbieta Kisil.
Resortowe prace nad systemem

Operatorem viaToll, a więc krajowego sytemu poboru opłat za przejazdy drogami, od 2010 roku jest Kapsch. Obowiązująca umowa wygaśnie z końcem 2018 roku. Na ten moment musi być w pełni gotowy nowy system, uwzględniający europejskie wymogi spójności i jednolitości. – Podpisanie umowy z operatorem nastąpi w terminie umożliwiającym przejęcie systemu oraz płynną i efektywną kontynuację poboru opłat na płatnych drogach państwowych po 2 listopada 2018 r. – zapewnia E. Kisil, rzeczniczka MIiB.– Kontynuowane są prace nad szczegółowymi założeniami docelowego systemu poboru opłat za korzystanie z infrastruktury – zapewnia rzeczniczka MIiB i dodaje, że prace nad definiowaniem przedmiotu zamówienia są w toku.

MIiB na ten moment nie może więc podać szczegółów docelowej koncepcji systemu. Jednak z założenia, jak zapewnia przedstawicielka resortu, musi on realizować politykę poboru opłat, w której jednym z istotnych celów jest zapewnienie maksymalnej wygody użytkownikom dróg przy uzyskaniu zakładanych wpływów.

Czy uzyskanie „wygody” oznacza wprowadzenia jednolitego sytemu opłat również dla przejazdów autostradami koncesyjnymi? MIiB nie udzielił odpowiedzi wprost. –Koncesjonariusze posiadają pełną swobodę, w granicach powszechnie obowiązującego prawa i zawartych umów, w zakresie wyboru technologii, w jakiej pobierają opłaty za przejazd, a rozwiązania przyjęte przez stronę publiczną nie stanowią w tym zakresie ograniczenia – informuje rzeczniczka resortu. I również zaznacza, że MIiB aprobuje i wspiera działania koncesjonariuszy ukierunkowane na skrócenie czasu dokonania transakcji opłaty za przejazd i zwiększenie przepustowości zarządzanych przez nich odcinków autostrad, sprzyjające poprawie komfortu kierowców.

AmberOne z wakacyjnymi zatorami na bramkach

W przypadku koncesjonariusza odcinka autostrady A1 Gdańsk – Toruń granice swobody nie są zbyt szerokie. – Zgodnie z zapisami umowy decyzje o zmianach systemu poboru opłat, w tym także nowe formy płatności, leżą w gestii ministra ds. transportu. Na zarządzanym przez GTC odcinku AmberOne nie ma ograniczeń technicznych dla wprowadzenia elektronicznego systemu poboru opłat – informuje Anna Kordecka, rzeczniczka spółki GTC, zarządzającej autostradą A1 od Gdańska do Torunia.

Anna Kordecka równocześnie zapewnia, że GTC jest gotowa wprowadzić nową formę elektronicznej płatności w ciągu roku – półtora roku od momentu otrzymania decyzji w tej kwestii ze strony ministerstwa. Specyfiką AmberOne jest to, że zatory na bramkach, których powstawanie jest główną bolączką manualnych poborów opłat, tworzą się wyłącznie w okresie wakacyjnych weekendów. Jak zapewnia przedstawicielka GTC, spółka bierze pod uwagę potrzeby zapewniania komfortu podróżowania. Przygląda się dostępnym na rynku rozwiązaniom, które w okresie letnim mogłyby usprawnić przejazd przez bramki.

– Poszykujemy systemu, który będzie skierowany głównie do kierowców pojazdów osobowych i będzie przez nich akceptowany – zaznacza rzeczniczka GTC. – Aby elektroniczne płatności spełniły swoją funkcję, tj. usprawniły przejazd przez bramki, ważne jest, aby korzystała z nich jak największa liczba pojazdów. W przeciwnym razie nie spełnią one swojego zadania, a w skrajnych przypadkach zwiększą zatory na bramkach – zastrzega A. Kordecka. Równocześnie dodaje, że wprowadzenie przez GTC elektronicznego systemu poboru opłat nie zablokuje możliwości włączenia się do docelowego systemu krajowego.

AWSA z szybszym przejazdem przez bramki

Autostrada Wielkopolska SA (AWSA) występowała już dwukrotnie do rządu z propozycją własnego elektronicznego systemu poboru opłat dotyczącego samochodów ciężarowych. Resort infrastruktury nie ustosunkował się do tych propozycji.
– Włączenie do krajowego systemu związane jest z całym szeregiem zagadnień prawnych, podatkowych i administracyjnych. Wszelkie uzgodnienia muszą być podejmowane w oparciu i z poszanowaniem zapisów umowy koncesyjnej zawartej z rządem, na podstawie której prowadzimy działalność – zastrzega Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka Autostrady Wielkopolskiej SA (AWSA). – Strona publiczna powinna w sposób jasny i czytelny zadeklarować jaki system zostanie zaimplementowany na autostradach po 2018 r. czyli po wygaśnięciu umowy z Kapschem. Wówczas będziemy mogli w pełni odpowiedzialnie ustosunkować się do tego zagadnienia – podkreśla Zofia Kwiatkowska.

Dopóki więc koncesjonariusz nie pozna rządowych planów co do założeń systemu, a w tym systemie miejsca koncesyjnych zarządców autostrad, dopóty trudno cokolwiek wyrokować. Kwestie techniczne jako takie są najprostsze do rozwiązania. System więc opracowany przez AWSA na pewno będzie kompatybilny z systemem krajowym. – Przy braku zapewnienia stuprocentowej ściągalności należności z tytułu opłat za przejazd autostradą w systemie FREE FLOW, najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest pozostawienie systemu STOP & GO i stopniowe wprowadzenie SLOW & GO. Bramki zatem nawet w przypadku wprowadzenia elektronicznego poboru opłat nie znikną – informuje rzeczniczka AWSA.
AWSA w tym roku sfinalizuje rozbudowę pozostałych placów poboru opłat o dodatkowe pasy, co w dużym stopniu usprawni ich przepustowość.

Na koncesjonowanym odcinku A2 korki wywołane zatorami na bramkach mają miejsce zaledwie kilka dni w roku, w okresach świątecznych. Ten odcinek autostrady jest trasą tranzytową, na której nie notuje się wzmożonego ruchu o charakterze wakacyjnym.

Stalexport Autostrada Małopolska realizuje swój projekt

A jak układają się rozmowy w sprawie włączenia do krajowego sytemu poboru opłat koncesyjnego odcinka A4? – Ta kwestia jest już od długiego czasu otwarta, jednak nie postępuje w sposób pozwalający nam opierać o rozbudowę systemu będącego w dyspozycji strony publicznej jakichkolwiek planów dotyczących naszego odcinka – odpowiada Rafał Czechowski, rzecznik Stalexportu Autostrada Małopolska.

Przedstawiciel koncesjonariusza podkreśla, że po ich stronie nie ma żadnych technicznych przeszkód. Dużo istotniejsze są uwarunkowania systemowe, w tym prawne i finansowe, w jakich funkcjonuje strona publiczna i dotychczasowy operator sytemu. – Z perspektywy koncesjonariuszy mają one charakter obiektywnych czynników – zaznacza R. Czechowski. Jednak funkcjonowanie własnego systemu elektronicznego poboru nie zamyka drogi do wspólnych działań ze stroną publiczną w tym zakresie w przyszłości. – Wprowadzenie przez koncesjonariusza swojego systemu elektronicznego poboru opłat jest naturalną konsekwencją wcześniejszych starań o jak największy komfort użytkowników drogi, którego istotnym czynnikiem jest sprawny przejazd przez place poboru opłat – mówi rzecznik.

Stalexport Autostrada Małopolska SA rozważa wprowadzenie modelu przedpłaconych przejazdów, docelowo – jeszcze w tym roku – funkcjonującego na zasadzie SLOW & GO, a więc bez konieczności zatrzymania pojazdu. Jednostka pokładowa będzie naturalnie dedykowana A4 Katowice – Kraków. – Wpływ wprowadzenia tej technologii na przepustowość placów poboru opłat będzie zależny od powszechności stosowania tej metody płatności, stąd naszym zamiarem jest jego aktywna promocja. Na poziomie obsługi ruchu będziemy reorganizować nieco sposób zarządzania bramkami, dedykując część obsłudze najszybszych metod płatności. Nadal jednak stanowiska poboru na A4 Katowice – Kraków będą pracować z pełną obsadą personelu – zaznacza rzecznik koncesjonariusza odcinka A4.

Rafał Czechowski deklaruje, że spółka Stalexport Autostrada Małopolska jest gotowa rozważyć każde rozwiązanie, które uczyni autostradę A4 Katowice – Kraków jeszcze bardziej przyjazną kierowcom. – Tam, gdzie poza naszą determinacją potrzeba zaangażowania partnerów, poczekamy na ich gotowość do współpracy. Chcemy jednak zaoferować kierowcom elektronicznego systemu jak najbardziej komfortową metodę wnoszenia opłat możliwie najszybciej, więc póki co zrealizujemy własny projekt – zaznacza.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5