Główną informacją wynikającą z publikacji raportu Trakcji za pierwsze półrocze jest poziom zapełnienia portfela nowymi kontraktami – w opinii analityków niewystarczający w perspektywie najbliższych lat. Kolejne istotne informacje to poprawa rentowności – wzrost zysku netto, przy podobnym poziomie przychodów oraz skuteczna walka z zadłużeniem firmy.
Spadek przychodów, wzrost zysków
Przychody Trakcji utrzymują się na podobnym poziomie 564,77 mln zł wobec 579 mln zł w roku ubiegłym, co daje spadek rzędu ok. 2,5%. Według Tomasza Dudy analityka Erste Securites sam spadek przychodów może być zapowiedzią tego, co może dziać się w przyszłym roku. Backlog zamówień jest na rekordowo niskim poziomie, a w przyszłym roku może on oscylować na poziomie około 1 mld zł.
Zysk netto spółki wzrósł natomiast praktycznie o 100%, dając wartość 18 mln zł (zaledwie 9 mln zł rok wcześniej). Warto podkreślić wzrost marży zysku brutto ze sprzedaży do 11,4% z poziomu 8,6% w analogicznym okresie rok wcześniej. Istotny wpływ na tę tendencję miała redukcja kosztów własnych sprzedaży – zysk brutto ze sprzedaży wzrósł do poziomu 31,943 mln zł, przy 28,022 mln zł rok wcześniej.
Nowe kontrakty w portfelu
Portfel zamówień budowlanych grupy na dzień 30 czerwca wyniósł 698 mln zł (według stanu na sierpień jest to 836 mln zł). Z większym optymizmem w przyszłość patrzy sama Trakcja, w jej opinii aktualny portfel zamówień oznacza pełne wykorzystanie mocy produkcyjnych. Grupa liczy na kolejne kontrakty w dalszej części roku, które pozwolą jeszcze bardziej wzmocnić pozycję spółki.
Największe z nowych zamówień to podpisane w lipcu umowy na modernizację Lokalnego Centrum Sterowania Warszawa Okęcie dla PKP PLK (376 mln zł) oraz na budowę odcinka obwodnicy Wilna (272 mln zł) dla miejscowego samorządu.
– Polityka ofertowania wprowadzona przez nowy zarząd przynosi wymierne efekty, w rezultacie czego oczekujemy na kontraktację przetargów wartych ponad 1 mld zł – mówi Jarosław Tomaszewski prezes Trakcji PRKiI. – Skutecznie wchodzimy w branżę drogową w Polsce złożyliśmy najniższe oferty w dwóch przetargach na drogi ekspresowe za blisko 600 mln zł, stąd liczymy na dalszy wzrost portfela zamówień – kończy szef Trakcji.
Więcej informacji znajdziesz w Monitorze.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.