Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Żegluga - Chiny

Wyścig na coraz większe kontenerowce

| Paweł Rydzyński źródło: RynekInfrastruktury.pl 31.12.2014

 

Wyścig na coraz większe kontenerowce
fot. Kacper Kowalski - aeromedia.pl

Więcej z regionu:

Chiny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak podaje Portal Morski, 19 grudnia w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries przekazano armatorowi kolejny z serii największych obecnie w świecie statków do przewozu kontenerów – CSCL Pacific Ocean. Jest to druga z serii pięciu zamówionych jednostek tego typu, o ładowności 19 100 TEU każda (pierwszy statek został włączony do ruchu w listopadzie). Niedługo nie będą to jednak największe statki na świecie.
Właścicielem statków jest China Shipping Container Line. CSCL Pacific Ocean kursują na linii łączącej Europę z Azją. Łączny koszt 5 jednostek to 700 mln dol. Ładowność 19,1 tys. TEU sprawiła, że pobity został rekord ustanowiony przez statki Maersk Line typu Triple-E, zawijające regularnie do Gdańska, charakteryzujące się pojemnością 18,27 tys. TEU. Portal Morski przypomina, że Maersk Mc-Kinney Moller, pierwszy z kontenerowców projektu Triple-E, za sprawą których mogliśmy mieć satysfakcję, że do Gdańska zawijają największe kontenerowce świata, przekazany został przez stocznię w czerwcu 2013 r., a pojawił się w polskim porcie dwa miesiące później. Dotychczas zbudowano 13 z 20 zamówionych statków serii Triple-E.

400 m długości, prawie 60 m szerokości

Portal Morski podaje, że CSCL Pacific Ocean (podobnie jak pierwszy statek z serii, CSCL Globe) ma 400 m długości całkowitej, 58,6 m szerokości (nieznacznie mniej od szerokich na 59 m Triple-E) i wysokość boczną 30,5 m. Statki CSCL nie pozostaną rekordzistami na długo. Tytuł największych kontenerowców świata odebrał im zwodowany już MSC Oscar. Portal Morski zauważa, że statek ten pobije rekord statków chińskiego operatora o niewielki margines – 124 TEU ładowności nominalnej. MSC Oscar, z miejscem na 19 224 TEU, zbudowany przez Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i klasyfikowany przez DNV GL przekazany zostanie armatorowi Mediterranean Shipping Company (MSC) w styczniu 2015 r.

W artykule podkreślono również, że od 19 224 (ładowność MSC Oscar) już niedaleko do okrągłej liczby 20 000 TEU i branża spodziewa się wkrótce pojawienia na rynku pojemnikowca o takiej ładowności. Podobno bardzo blisko zamówienia 20-tysięcznika jest japoński armator MOL (Mitsui OSK Lines). Takich statków eksploatowanych w barwach MOL miałoby być, początkowo przynajmniej, sześć i miałyby być one zatrudnione w serwisie Azja-Europa aliansu G6. Również OOCL, kolejny uczestnik konsorcjum G6, miałby zamówić również sześć podobnej wielkości statków.

Przeciętna ładowność kontenerowców rośnie gwałtownie

Portal Morski przypomina, że w ostatnich kilkunastu latach dokonano ogromnego postępu w wielkości kontenerowców: upłynęło zaledwie 19 lat, od pojawienia się pierwszego „sześciotysięcznika”, Regina Maersko, o ładowności 6 000 TEU. Przeciętna ładowność nowo zbudowanych kontenerowców przekazanych do eksploatacji w roku 2014 przekracza po raz pierwszy 7 000 TEU, osiągając poziom 7 211 TEU. Oznacza to wzrost przeciętnej wielkości przekazanych w roku o 11,2 % od poziomu 6 486 TEU w 2013 r. Przeciętna ładowność kontenerowców spodziewanych do przekazania przez stocznie w roku 2015 wynosić ma 7 846 TEU. Jak zauważa Portal Morski, do końca przyszłego roku średnia wielkość kontenerowców przekazanych w okresie ostatnich pięciu lat zwiększy się o prawie 50 % od średniej z roku 2010, która wynosiła 5 233 TEU.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5