Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Lokalne - Gdańsk

Wystarczy zachwytów. Czy Tunel pod Martwą Wisłą się opłacił?

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 26.04.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Wystarczy zachwytów. Czy Tunel pod Martwą Wisłą się opłacił?
fot. gdansk.pl

Więcej z regionu:

Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Inwestycja dotycząca budowy Tunelu pod Martwa Wisłą dobiegła końca. Teraz wystarczy zachwytów nad tym, że to „pierwszy podwodny drogowy tunel w Polsce”. Czas na kalkulację czy to rozwiązanie komunikacyjne faktycznie działa tak jak należy? Odpowiedź brzmi „tak”. Tunel przejął dużą część ruchu pojazdów. Przejeżdża nim średnio ok. 30-40 tys. pojazdów w ciągu doby.
Stały poziom

W ciągu pierwszej doby tunel pokonało co najmniej 30 tysięcy pojazdów, druga doba, to ruch na poziomie co najmniej 20 tysięcy. Dziś – tunelem przejeżdża ok 1-1,5 tysiąca pojazdów na godzinę.

– Pierwszego dnia pracy obiektu obserwowaliśmy przede wszystkim ruch „turystyczny”. Ewidentnie odbywało się zwiedzanie obiektu. Byli nie tylko gdańszczanie – w kamerach nadzorujących tunel widać było tablice rejestracyjne z Gdyni, Wejherowa, Nowego Dworu Gdańskiego, czy też Kościerzyny. Nieprzerwany strumień samochodów widać było w tunelowych kamerach już od godziny 10.00, kiedy to oficjalnie uruchomiono obiekt, zelżał dopiero około godziny 22.00 – informuje szef Centrum Zarządzania Tunelem, Michał Adamkiewicz.

Nieproszeni goście

Oczywiście nowa infrastruktura musi przyciągnąć kilka kłopotów. W końcu przez pierwsze 24 godziny pracy tunelu przejechało nim ponad 20 tys. pojazdów. Pojawili się jednak także zbuntowani przechodnie i rowerzyści. Tunelem próbowało przejść 16 pieszych. Jednak wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie. – Zarejestrowano tez czterech rowerzystów. Natychmiast uruchomione zostały komunikaty głosowe, a wiadomość o rowerzystach łamiących zakaz wjazdu do tunelu została przekazana policji – komentuje dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski.

Okazało się, że nie tylko ludzie zainteresowali się otwartą drogą. – Była też jedna próba wtargnięcia do tunelu… kota. Na szczęście zwierzę zostało zauważone już na dojściu do obiektu, udało się je skutecznie przepłoszyć – mówi Adamkiewicz. Gdyby taka operacja się nie udała, trzeba byłoby natychmiast zamknąć ruch w tej nitce tunelu i wypłoszyć zwierzę. Taka jest procedura, przygotowana na wypadek pojawienia się w tunelu np. dzika czy sarny, ale psów czy kotów również dotyczy. Zwierzę w tunelu, to bardzo realne za – dodaje.

Cotygodniowe zamknięcia

Niestety użytkowników tunelu czekają cotygodniowe utrudnienia związane z wymogami technicznymi i przepisami bezpieczeństwa obowiązującymi dla tego typu budowli. Równo co tydzień, w nocy z soboty na niedzielę, w godzinach 22.00-6.00, tunel będzie poddawany konserwacjom wszystkich urządzeń, w tym również czasie gruntownie sprzątany. To wiąże się z koniecznością zamknięcia obiektu na ten czas. Wtedy ruch odbywać się będzie starymi trasami (jak przed otwarciem tunelu) a ograniczenie tonażowe (24 t) nie będzie obowiązywać na wybranych trasach, czyli na al. Armii Krajowej i ul. Elbląskiej.

Na odpowiedź n pytanie „Czy ta inwestycja się opłaciła?” jest jeszcze za wcześnie. Na razie widać jedynie, że gdańszczanie, i nie tylko, bardzo chętnie korzystają z nowego tunelu, a centrum miasta zostało odciążone z ruchu tranzytowego. Jeśli poziom przejazdów na dobę utrzyma się na tym samym poziomie miasto będzie mogło zdecydowanie powiedzieć, że „było warto”.

Więcej na temat Tunelu pod Martwą Wisłą przeczytacie na naszym portalu:
Samochody ruszyły pierwszym podwodnym tunelem drogowym w Polsce
Tunel pod Martwą Wisłą: Zanim pracę rozpoczął "wielki kret"
Zaawansowane systemy w tunelu pod Martwą Wisłą

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5