Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Gościniarek: Najważniejsze to określić potencjał rynku lotniczego

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.02.2016

 

Gościniarek: Najważniejsze to określić potencjał rynku lotniczego
fot. doctor_bob, morguefile.com

Zobacz więcej na temat:

Lotniska krajowe

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Strategia dla polskiego rynku lotniczego, pomysł budowy duoportu Lotnisko Chopina – Warszawa/Modlin oraz deficytowość polskich portów regionalnych – to chyba najważniejsze pytania, na które branża lotnicza w najbliższym czasie będzie musiała odpowiedzieć. Póki co, odpowiada na nie Sebastian Gościniarek, ekspert rynku lotniczego, założyciel i partner w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze.
Strategia dla lotnictwa to jeden z najbardziej oczekiwanych dokumentów w branży. Jakie najważniejsze kwestie powinny zostać w niej ujęte?

Uważam, że kluczowym elementem takiej strategii powinno być oszacowanie potencjału rynku czyli prognozy ruchu. Tak dokładne jak to możliwe. Najlepiej gdyby były to prognozy kierunkowe. Bez tego będziemy trochę jak we mgle. Wiadomo, że będzie rosło, ale gdzie i ile?

Jaka rola dla LOT-u? Co będzie się działo z narodowym przewoźnikiem? Jak to zrobić, aby zapewniał odpowiednie skomunikowanie Polski ze światem (connectivity), przy utrzymaniu stabilnej sytuacji finansowej?

Kolejne ważne elementy to odpowiedź na pytania o duoport i centralny port lotniczy. Te kwestie są ze sobą powiązane. Czy decydujemy się na centralizację, czy rolę portu centralnego będzie pełnił jakiś wianuszek portów wokół Warszawy? Każde rozwiązanie ma swoje „plusy dodatnie” i „plusy ujemne”, ale to trzeba dokładnie rozważyć, żeby się nie okazało, że w którymś momencie dostępność lotnicza kraju jest ograniczeniem wzrostu. Transport lotniczy odgrywa kluczową rolę w łączeniu rynków krajowych z rynkami światowymi, co stanowi warunek ich rozwoju i udziału w globalnej gospodarce.

Inne zagadnienie to czy (a jeśli tak, to jak) państwo będzie wpływać na rozwój portów regionalnych. Lotniska obsługują system transportu lotniczego i same muszą stanowić system maksymalnie efektywny i rozwijany bez marnowania środków finansowych. Mówi się, że lotniska są takimi naturalnymi monopolami, ale to nie jest do końca prawda. To co się dzieje na lotnisku X lub budowa nowego lotniska nie pozostaje bez wpływu na inne lotniska. Ich obszary ciążenia się zmieniają, pokrywają – to jest system. A więc racjonalny plan rozwoju infrastruktury dla zaspokojenia rosnącego ruchu.

Do tego intermodalność – w jaki sposób lotnictwo ma się wpisywać w cały system transportu w kraju. Także udział Polski w realizacji Europejskiej Strategii Rozwoju Lotnictwa i innych inicjatywach unijnych. Nie może być tak, że coś będzie decydowane o nas bez nas.

I pewnie jeszcze kilka mniejszego kalibru zagadnień, ale też bardzo ważnych jak nacisk na innowacyjność w prognozowaniu, projektowaniu, obsłudze pasażerów i ładunków, poprawa doświadczenia pasażera, czy rola lotnisk lokalnych w systemie transportu w kraju…

Mamy za sobą dobry rok pod względem wzrostu liczby pasażerów w portach. Jednocześnie rok eksperymentalny, bo pojawiły się dwa nowe lotniska – w Radomiu i pod Olsztynem. Moje pytanie o wizję rynku i jego rozwoju będzie dotyczyło tego, czy pańskim zdaniem powinna to być wizja wspólna, czy zgodnie z zasadą: „każdy sobie...”?

Jak powiedziałem wcześniej – lotniska to system i same muszą stanowić system maksymalnie efektywny i rozwijany bez marnowania środków finansowych. Wtedy będą w stanie przedstawić konkurencyjną ofertę przewoźnikom a przewoźnicy, zwłaszcza LOT, zwiększać oferowanie i w konsekwencji nasze connectivity. Do dyskusji pozostaje oczywiście zakres i sposób ingerencji władz centralnych w rozwój lotnisk regionalnych. To trudny temat i pewnie będzie budził gorące dyskusje. Ale trzeba tego tematu dotknąć nawet jeśli jest trudny. Mogę sobie wyobrazić szereg takich bodźców pozytywnych, np. jeśli będziesz realizował naszą strategię, to my ci w tym pomożemy poprzez pomoc w pozyskaniu finansowania.

Jakie szanse na rozwój rynku mamy w najbliższej przyszłości?

Na pewno rozwój. Mniej czy bardziej, ale dynamiczny rozwój w liczbach pasażerów. Ale to jest tylko jedna strona medalu, którą nie można się zaślepiać. Pytania są co najmniej dwa. Pierwsze dotyczy tego, co zrobić aby ten rozwój odbywał się z pożytkiem dla całej gospodarki. I tu myślę np. o strukturze rynku, który rzeczywiście rozwija się dynamicznie (CAGR 2004-2015 to 13,2%!) ale głównie dzięki tanim przewoźnikom. To bardzo dobrze, że są, ale czy taki rozwój to jest właśnie to o co nam chodzi z punktu widzenia connectivity? Drugie pytanie to kwestia tego, czy i jak chcemy wpływać na ten rozwój poprzez różne narzędzia?

Co z przyszłością lotniczego cargo w Polsce?

Sądzę, że cargo również będzie się rozwijało. Raczej mniej dynamicznie niż ruch pasażerski, ale to jest spowodowane strukturą naszej gospodarki, gdzie dominuje wytwarzanie towarów, które nie ciążą do transportu lotniczego oraz strukturą geograficzną naszego handlu zagranicznego, gdzie głównym partnerem są kraje Unii / Niemcy. A w Europie ok. 90% cargo to długi dystans. No i jeszcze raz struktura ruchu. LCC nie biorą cargo. Mały mamy ruch samolotami szerokokadłubowymi na długim dystansie, a około 60% cargo to belly hold. Mamy więc małą ofertę dla cargo. Może gdyby odpaliły plany uczynienia z Polski centrum logistycznego, transportowego to by nadało nową dynamikę dla cargo? Przykładem może dla nas być Holandia.

Jak Pan ocenia ideę budowania duoportu w Polsce i jak ona ma się do pomysłu z budową CPL?

Sądzę, że są tu dwie płaszczyzny. Jedna czyli duoport jako rozwiązanie na poprawę efektywności działania i ta jest obojętna dla projektu CPL. Druga płaszczyzna to budowa duoportu (plus ewentualnie innych lotnisk) jako systemu lotnisk pełniących funkcję lotniska centralnego. I to wyklucza decyzję o budowie CPLu. Ja sądzę, że takie dwa rozwiązania powinny zostać poddane wnikliwej analizie, także z punktu widzenia innych środków transportu, intermodalności. Choć prawdą jest że w infrastrukturze system scentralizowany z zasady jest bardziej efektywny niż system rozproszony.

Co z deficytowymi lotniskami w kraju? Burzyć czy rozwijać i jeśli tak, to w jakim kierunku?

Na pewno nie burzyć! No a przynajmniej nie od razu. Jedna kwestia to jest oczywiście wynik, jaki prezentuje spółka zarządzająca w rachunku zysków i strat oraz czy ma środki na działalność bez zastrzyków z zewnątrz. Ale to jest rentowność na poziomie finansowym. Bardzo ważna, ale nie tylko tą rentowność należy brać pod uwagę. Warto policzyć wpływ ekonomiczny takiego lotniska na region. Czy to, co się do niego dorzuca, także w postaci „opłat marketingowych” dla przewoźników, zwraca się w kontekście gospodarki regionu? Transport lotniczy odgrywa kluczową rolę w łączeniu rynków lokalnych z rynkami światowymi, co stanowi warunek ich rozwoju. Efektem wzrostu aktywności gospodarczej związanej lub indukowanej przez świadczenie usług transportu lotniczego jest wzrost zatrudnienia i poziomu dobrobytu. Wzrost gospodarczy stymuluje popyt, w tym popyt na usługi transportu lotniczego i w ten sposób koło się zamyka. Mówiąc krótko - trzeba uczciwie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nie mając lotniska (i nie dopłacając) mielibyśmy się lepiej czy gorzej? A może zamiast ponosić te koszty warto się podłączyć do innego, większego lotniska poprzez drogę szybkiego ruchu albo szybkie połączenie kolejowe? Tu nie ma prostych i jednoznacznych odpowiedzi, ale analiza kosztów i korzyści jest do przeprowadzenia. Pamiętajmy, że lotniska są nie po to, żeby były, tylko wypełniają jakąś funkcję gospodarczą i społeczną. Jeśli mają szansę ją wypełniać, to warto pomóc. Jeśli nie, to pod deweloperkę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5