Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Biznes - Polska

Za dwa lata będzie gotowy nowy terminal DCT Gdańsk

| Emilia Derewienko źródło: pr/ DCT Gdańsk 05.10.2014

 

Za dwa lata będzie gotowy nowy terminal DCT Gdańsk
Fot. DCT Gdańsk

Zobacz więcej na temat:

DCT
DCT

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Belgijska forma N.V. Besix zbuduje drugi terminal kontenerowy DCT Gdańsk. – Obecna przepustowość jest niewystarczająca w stosunku do popytu na nasze usługi. Budowa drugiego głębokowodnego nabrzeża jest więc naturalną konsekwencją i kolejnym krokiem w rozwoju DCT – mówi wiceprezes terminalu, Adam Żołnowski.

Obecnie zdolności przeładunkowe terminalu DCT (określanego, dla odróżnienia od planowanej inwestycji, jako DCT I) to ok. 1,5 mln TEU rocznie. Przepustowość powoli się wyczerpuje: w 2013 r. przeładowano 1,15 mln TEU, w tym roku wskaźnik będzie prawdopodobnie o kilka procent wyższy. Stąd też podjęta została decyzja o budowie nowego nabrzeża, dzięki któremu terminal zwiększy swoją zdolność przeładunkową do ok. 3 mln TEU. Nowe nabrzeże będzie miało długość 650 m, a jego infrastruktura zostanie połączona z istniejącym terminalem. Inwestycja zakłada wyposażenie nabrzeża w 5 suwnic STS (na które przetarg wygrał Liebherr Container Cranes Ltd.), a także 16 suwnic typu RTG i dodatkowy sprzęt do obsługi operacji na placu składowym. Zgodnie z harmonogramem prac budowlanych, nabrzeże ma być gotowe do końca 2016 r.

Środkowoeuropejski eksport stał się bardziej konkurencyjny

– Dzięki powstaniu DCT Gdańsk importerzy i eksporterzy z Polski i pozostałych państw Europy Środkowo-Wschodniej zyskali „hub”, który zapewnia im bezpośrednie połączenie z krajami Dalekiego Wschodu, takimi jak Chiny, Wietnam czy Korea. To jest rewolucja w modelu handlowym, jaki do 2010 r. funkcjonował w basenie Morza Bałtyckiego. Wraz z rozpoczęciem regularnych, cotygodniowych zawinięć największych statków kontenerowych, środkowoeuropejski eksport stał się bardziej konkurencyjny, a towary importowane z Dalekiego Wschodu tańsze dla odbiorcy końcowego – mówi w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Adam Żołnowski, wiceprezes DCT.

Żołnowski dodaje, że władze DCT obserwują duże zainteresowanie usługami oferowanymi przez terminal. – Pokazuje to stały, regularny wzrost przeładunków w naszym terminalu. Coraz więcej klientów chce korzystać z wypracowanego dzięki DCT Gdańsk modelu, tymczasem terminal w obecnym kształcie ma ograniczone możliwości. Regularnie zwiększamy moce przeładunkowe, m.in. latem tego roku zwiększyliśmy powierzchnie placów składowych o kolejnych 5 ha, co wraz z dodatkową, szóstą suwnicą nabrzeżową podniesie zdolność przeładunkową DCT do 1,5 mln TEU jeszcze w tym roku. Wiemy jednak, że jest to niewystarczające w stosunku do popytu na nasze usługi. Budowa drugiego głębokowodnego nabrzeża jest więc naturalną konsekwencją i kolejnym krokiem w rozwoju DCT Gdańsk. W pierwszej fazie projektu planujemy osiągnąć łącznie 3 mln TEU, co pozwoli na rozpoczęcie współpracy z kolejnymi liniami oceanicznymi. Staramy się reagować potrzeby rynku i dostarczać najlepszy produkt. Warto też pamiętać o tym, że dzięki DCT znacząco wzrosły wpływy do budżetu polskiego państwa z ceł, akcyzy oraz VAT. Dzięki nowej inwestycji budżet zasilą kolejne miliardy złotych – zwraca uwagę Żołnowski.

Docelowo – 4 mln TEU

Docelowo, gdański ma być terminal ma być dalej rozbudowywany, tak aby finalnie osiągnąć przepustowość ok. 4 mln TEU rocznie.
Jak informuje DCT, grupa Besix, której największą spółką zależną jest N.V. Besix S.A., prowadzi duże projekty portowe, infrastrukturalne i drogowe. Wśród największych inwestycji Grupy można wymienić rozbudowę portu Las Raffan w Katarze, budowę nabrzeża i pogłębianie portu Sohar w Omanie, wybudowanie nowych ścian nabrzeża i pogłębienie Port Amazone Rotterdam w Holandii, czy rozbudowę Portu Zeebrugge w Belgii. Jako partner konsorcjum, N.V. Besix był odpowiedzialny za modernizację terminalu South Hook LNG w Wielkiej Brytanii. Warty ponad 250 mln euro projekt obejmował wyburzenie istniejących konstrukcji, remont i modernizację nabrzeża, a także budowę nowego, 200-metrowego przedłużenia pirsu z dwustronnymi stanowiskami cumowniczymi. Firma działa na terenie Europy, Północnej i Centralnej Afryki, Bliskiego Wschodu, Środkowej Azji i Australii.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5