Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego zaprezentował swój plan budżetowy na rok 2017. Najważniejszym sektorem, na który ma zostać wydane najwięcej pieniędzy to transport i łączność. W sumie na zadania z tego działu zaplanowano 520,766 mln zł.
Największą część z tych środków zostanie przeznaczona na drogi. Suma nakładów, jakie zaplanowano trasy wojewódzkie w województwie zachodniopomorskim w nadchodzącym roku, wynosi 245,966 mln zł. Składają się na to zadania związane z bieżącym utrzymaniem i odnową dróg oraz remontami mostów, zadania inwestycyjne realizowane przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich, w tym INTERREG oraz zadania inwestycyjne z zakresu dróg wojewódzkich realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Drugą gałęzią transportu, w którą ma w 2017 roku zainwestować województwo, jest kolej. Działania, które będą przeprowadzone w tym kierunku to: dofinansowanie kolejowych przewozów pasażerskich (81 mln zł), naprawy rewizyjne pojazdów szynowych/EZT (21 mln zł), zakup kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym (89,8 mln zł) oraz zakup kolejowego taboru o napędzie spalinowym (36 mln zł).
Dodatkowymi działaniami będą m.in. dotacje dla firm wykonujących pasażerskie regionalne przewozy autobusowe polegające na rekompensacie ustawowych ulg i zwolnień w opłatach za przewóz (42 mln zł), a także objecie nowych udziałów przez województwo w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów (5 mln zł).
Wspierany ma być także ruch rowerowy. W planach na przyszły rok znalazła się budowa sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego. Pieniądze jakie zostały zarezerwowane na ten cel w przyszłorocznym budżecie to 35,113 mln zł.
– To historycznie największy budżet Pomorza Zachodniego – komentuje sytuację marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Wydatki zaplanowano na poziomie 933 mln zł, z czego wydzielono historycznie największą kwotę wydatków inwestycyjnych, czyli 438 mln zł. Widzimy zatem, że prawie połowa budżetu przeznaczona zostanie na inwestycje. Jest to więc budżet proinwestycyjny, ale jednocześnie bezpieczny, ponieważ zdecydowana większość inwestycji oparta jest o fundusze unijne. Staramy się wykorzystać szansę, jaką daje perspektywa 2014-2020, do stymulowania rozwoju w różnych aspektach – dodaje.