Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Zachodniopomorskie

Zachodniopomorskie: Priorytetem drogi doprowadzające do morza

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 23.12.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Zachodniopomorskie: Priorytetem drogi doprowadzające do morza
fot. Kudak, commons.wikimedia.org, CCA (2)

Zobacz więcej na temat:

Finanse na drogi

Więcej z regionu:

Zachodniopomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przyszłoroczny budżet Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich sięga 165,5 mln zł, w tym na wydatki inwestycyjne przeznaczona jest kwota 124 mln zł. – Najważniejsze będą zadania realizowane z Regionalnego Programu Operacyjnego, na sfinansowanie których mamy w budżecie zarezerwowane 75 mln zł – mówi Michał Żuber, dyrektor ZZDW w Koszalinie.
Tegoroczny budżet i przyszłoroczny pod względem wielkości środków – jak ocenia dyrektor Michał Żuber – są podobne. Obecnie zamykany zawierał środki na dokończenie zadań realizowanych z funduszy minionej unijnej perspektywy. Natomiast budżet 2016 roku – jak tłumaczy dyrektor – bierze pod uwagę zakres prac, jakiemu jednostka może w ciągu roku podołać oraz wysokość środków, jakie samorząd może wygospodarować jako wkład własny w danym roku do projektów z unijnych funduszy.

Drogowe inwestycje

W przyszłym roku ZZDW wykona projekty, które już w tej chwili są po rozstrzygnięciach przetargowych, tj. przebudowę drogi wojewódzkiej w ciągu ulicy Armii Krajowej w Sławnie oraz odcinek drogi wojewódzkiej między miejscowościami Trzebusz i Trzebiatów. Pierwsze zadanie kosztuje 10 mln zł, drugie – 9 ml zł. Przed rozstrzygnięciem przetargowym jest projekt drogi pomiędzy miejscowościami Dąbki i Darłowo, której kosztorys sięga 50 mln zł, i obejście miejscowości Dobra, o wartości kosztorysowej 13 mln zł.
Najważniejszą w planach drogowych jest inwestycja na odcinku drogi nr 203 Dąbki – Darłowo. Przygotowywany projekt jest trzecim etapem, kończącym przebudowę tej drogi na jej całym przebiegu od Koszalina. – Chcemy, by jak najwięcej turystów mogło sprawnie docierać do Dąbek, Darłowa czy innych ościennych morskich miejscowości. To dlatego ta droga jest priorytetowa. W planach województwa jest to, by drogi wzdłuż morza i drogi doprowadzające do morza były w jak najlepszym stanie – podkreśla Michał Żuber.

ZZDW czeka na poprawione projekty

Część z planowanych zadań do realizacji z unijnych funduszy 2014 – 2020 przesunęło się w czasie. – Wynikło to z ubiegłorocznych zmian w przepisach rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla dróg. Zmieniono wymaganą szerokość dróg wojewódzkich na 7 m, a zamówione projekty szykowane były na mniejszą szerokość, wcześniej obowiązującą – mówi Michał Żuber. Uaktualniane dokumentacje będą przekazywane ZZDW w drugim kwartale przyszłego roku i wraz z tym kolejne zadania odpowiednio przygotowywane do realizacji.

Korekta budżetu z powodu „kaskady”

W łącznej długości 2100 km zachodniopomorskich dróg wojewódzkich 40 procent jest w dobrym stanie technicznym, a ok. 30 proc. – w zadawalającym. Dróg w złym stanie może nie jest specjalnie dużo, jak zauważa dyrektor Żuber, ale w tym przypadku z końcem roku sytuacja się znacznie zmieniła. I szacunki dróg wymagających interwencji muszą być zweryfikowane. W wyniku tzw. przepisów kaskadowych, zmieniających zasady kwalifikowania dróg zastępowanych nowo wybudowanymi, ZZDW otrzymał do administrowania dodatkowo łącznie ok. 100 km, w tym poza odcinkami przejętymi z gmin pod zarząd jednostki przeszła cała dawna droga krajowa nr 3. Jeszcze nie zostało opracowane ostateczne zestawienie odcinków, jakie powiększą dotychczasową sieć wojewódzką np. po wybudowaniu drogi ekspresowej S6.

Odcinki dróg, które już zostały przekazane do ZZDW nie zostały uwzględnione w wydatkach inwestycyjnych, ponieważ planowanie budżetu drogowego miało miejsce we wrześniu. – Wtedy nie mieliśmy jeszcze informacji o ilości dróg, jakie przejdą do samorządu województwa. Udało się natomiast zapewnić pewne środki na utrzymanie bieżące – wyjaśnia dyrektor Żuber. Na pewno zapewnienie nakładów na drogi, jakie otrzymało województwo, będzie wymagało dokonywania w ciągu roku korekt drogowego budżetu.



Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5