Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Zalety systemu dwóch kopert w przetargach

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl/ZPBUI 10.03.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Zalety systemu dwóch kopert w przetargach
fot. Artform Canada, flickr.com

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

System dwóch kopert, stosowany przy wyborze konsultantów, projektantów, inżynierów kontraktu lub audytorów opiera się na pozacenowych kryteriach oceny ofert. Zdaniem Rafała Bałdysa, członka zarządu PZPB i ZBPUI, jest on szansą na odbudowanie „zrujnowanego sektora usług intelektualnych”.
System dwóch kopert to sposób na wybór wykonawcy usług intelektualnych stosowany przez kraje lub wspólnoty, które interweniują poza własnym terytorium, między innymi Bank Światowy. Od obecnie stosowanych przepisów prawa zamówień publicznych odróżnia go wiele cech.

Cena na dalekim planie

Wybór wykonawcy w systemie dwóch kopert jest dokonywaniu w oparciu o pozacenowe kryteria oceny ofert, przy czym oferta cenowa ma wagę 20%, a techniczna – 80%. Inwestor nie może stosować innych wag.

Ponadto, uczestnicy przetargu znają budżet zamawiającego już od chwili ogłoszenia postępowania. Przedmiot oceny stanowić ma personel wykonawcy, jego wiedza i doświadczenie. Co więcej, na publicznej sesji otwarcia ofert nie podaje się cen ofertowych złożonych przez wykonawców.

Ocena ofert technicznych jest dokonywana metodą ekspercką. Weryfikowana i oceniana jest zawartość merytoryczna dokumentów, a nie jedynie stwierdzenie faktu jego zamieszczenia w ofercie.

Jak przebiega przetarg?

Pierwszy etap działań stanowi ogłoszenie zamówienia, podobnie jak w Prawie zamówień publicznych. W 90% są to postępowania ograniczone, co umożliwia wstępną selekcję podmiotów spełniających wymagania inwestora. Liczbę złożonych ofert ogranicza się do pięciu.

Rafał Bałdys przypomina, że pod pojęciem złożonej oferty należy rozumieć szczegółowe opracowanie zawierające własne analizy wykonawcy, opracowania, harmonogramy, scenariusze, modele, schematy działania i przykładowe wzory dokumentów. Tego nie wymagają aktualnie polscy zamawiający publiczni. Dokumenty przygotowane przez wykonawcę są dla niego wiążące, a w trakcie realizacji usługi klient może wymagać tych dokumentów. Po dokonaniu prekwalifikacji wybrani oferenci przygotowują ofertę techniczną i cenową, które są umieszczane w osobnych kopertach.

W trakcie publicznej sesji otwarcia ofert komisja przetargowa otwiera jedynie koperty z ofertami technicznymi, oferty cenowe nie są odczytywane. Dopóki nie zakończy się ocena tych pierwszych, oferty cenowe pozostają zamknięte w sejfie. Po zakończeniu oceny ofert technicznych i przyznaniu im ostatecznej punktacji, otwierane są oferty cenowe.

Zalety systemu dwóch kopert

System dwóch kopert od Pzp odróżnia to, że w przypadku kontraktów na usługi intelektualne dopuszcza się możliwość oceny wiedzy i doświadczenia personelu kierowanego do wykonania usługi, gdyż stanowi to element oceny oferty. Jest to istotne zwłaszcza, że o jakości usługi stanowi kluczowy personel oddelegowany do wykonania usługi.

Zaletę systemu stanowi to, że dokonuje się wyboru wykonawcy usługi intelektualnej oferującego najlepszą ofertę techniczną. Wykonawcy tracą motywację do rywalizowania ofertami cenowymi, a 20% wagi kryterium ceny nie daje możliwości wygrania kontraktu najniższą ceną.

Rozwiązanie nie dla Polski

Ze względu na obowiązujące w Polsce prawo, wprowadzenie systemu dwóch kopert nie jest możliwe. Bariery stojące na przeszkodzie do jego wdrożenia to konieczność podania ceny oferty na publicznej sesji otwarcia ofert oraz zakaz oceniania doświadczenia personelu. Problem mogą stanowić też mechanizmy ochrony prawnej. Chodzi o to, że w Polsce odczytanie ofert cenowych mogłoby nastąpić dopiero po zakończeniu procedur odwoławczych.

Środowiska branżowe uważają, iż należy zadbać o to, by w przygotowywanej ustawie Pzp nie pojawiły się ograniczenia uniemożliwiające stosowanie systemu dwóch kopert w Polsce. Pozwoliłoby to na poprawę w sektorze usług intelektualnych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5