Partnerzy serwisu:

 

Komentarze | Lotniska - Polska

Założyciel Wizz Aira broni dopłat do linii

| Sebastian Gościniarek źródło: BBSG 28.09.2015

zdjęcie autora

Sebastian Gościniarek

ekspert

Sebastian Gościniarek jest założycielem i partnerem w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze, firmie doradczej wyspecjalizowanej w obsłudze podmiotów z branży lotniczej. Lista klientów dla których pracował obejmuje lotniska, linie lotnicze, firmy handlingowe, podmioty publiczne samorządowe i rządowe, a także inwestorów prywatnych w Polsce i regionie CEE.

 

Założyciel Wizz Aira broni dopłat do linii
fot. Jagro, commons.wikimedia.org, CCA

Zobacz więcej na temat:

Linie lotnicze
Wizz Air

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Broni, bo dlaczego miałby robić inaczej? Na ostatniej konferencji CEE Aviation w Budapeszcie pan Andras Hajdu, jeden z założycieli Wizz Aira, a obecnie partner w WeLoW Aviation Consulting przytoczył szereg argumentów za tym, że wsparcie ze strony regionów to inwestycja, która szybko się zwraca.
Na poparcie tej tezy przedstawił konkretne wyliczenia, np., że jeden dodatkowy lot dziennie powoduje wzrost obrotów o 8-9 mln euro rocznie w regionie lotniska. To przekłada się na 2,5-3 mln euro dodatkowych wpływów podatkowych. Trudno powiedzieć, na jakich podstawach i założeniach oparł swoje wyliczenia, więc nie mogę im urągać, wprost ale prawie na pewno można powiedzieć, że nie mają zastosowania do wszystkich przypadków.

Nie jestem wielkim fanem dopłat do linii lotniczych. Jakkolwiek by je maskować – najczęściej pod postacią opłat za promocję. Ale też nie przekreślam takiej metody rozkręcania ruchu lotniczego z poszczególnych portów. Irytujące jest jednak sposób realizowania tych dopłat, który najczęściej nie ma wiele lub zgoła nic wspólnego z korzyściami, jakie region i lotnisko mogą odnieść z realizowanych połączeń. Lotniska i regiony nie kalkulują tego, bo albo nie umieją albo nie chcą. Fetysz liczby paxów jest zbyt silny.

Ale pojawiają się jaskółki zmiany na lepsze. Przykładem często przytaczanym jest porozumienie pomiędzy PL Łódź i Adrią gdzie ryzyko finansowe połączeń dzielone jest między port i przewoźnika. Jaskółą jednak największą jest to, że ludzie związani z przewoźnikami, jak w tym wypadku, zaczynają pokazywać korzyści, jakie regiony mogą odnieść ze wzrostu ruchu, między innymi w wyniku dopłat.

Bo, że przewoźnicy swoje korzyści kalkulują dokładnie od początku do końca to nie mam wątpliwości. Sądzić, że stąd już prosta droga do merytorycznych negocjacji na temat wysokości dopłat byłoby nadmiernym optymizmem, ale czuję, że w tym kierunku to idzie. Czyżby zarządcy linii sami doszli do wniosku, że tak strzyc i golić regiony to już mocno nieprzyzwoite?

I na koniec jeszcze jedna uwaga. Jeśli przyjąć za poprawne przytoczone powyżej wyliczenie to jestem zdziwiony, że linie lotnicze nie dążą do bardziej „sprawiedliwego” podziału tej wartości, którą tworzą dla regionu!? Wszak dopłaty mogłyby być wyższe.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS