Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Lokalne - Warszawa

Zbadają cały ruch w Warszawie

| Witold Urbanowicz źródło: Transport-Publiczny.pl 02.04.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Zbadają cały ruch w Warszawie
fot. Cyrkiel-network, lic. CC0 1.0 Wikimedia commons

Więcej z regionu:

Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa zleciła wykonanie wielkich badań ruchu, które odpowiedzą na pytanie, jak poruszają się warszawiacy i posłużą do stworzenia modelu ruchu. Stanie się on jednym z narzędzi planowania inwestycji, co jest istotne w kontekście środków UE. Władze miasta przekonują, że zamknięcie mostu Łazienkowskiego nie wypaczy wyniku.
To już szóste badania ruchu. Poprzednie wykonywano w latach 1969, 1980, 1993, 1998 i 2005. – Ostatnie takie badania były przeprowadzane 10 lat temu. Zakres i skala takich badań są takie, że wykonuje się je co kilka lat. Ostatnie 10 lat to bardzo duże zmiany w układzie transportowym miasta. Skończono budowę I linii, otwarto II linię. Model z 2005 r. staje się coraz bardziej nieaktualny – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy. Inne zmiany dotyczą m.in. otwarcia mostu Północnego i znacznej części obwodnicy.

Warszawskie badanie ruchu będzie realizować wybrane w wyniku dialogu technicznego konsorcjum pod przewodnictwem firmy PBS. W jego skład wchodzą także Politechniki Warszawska i Krakowska. Dzięki badaniom i modelowi Warszawa uzyska obraz rozkładania się strumieni ruchu i materiał, dzięki któremu będzie można prognozować ruch oraz efekty zmian w komunikacji.

W skład badań wchodzą badania ankietowe. Przepytanych zostanie aż 17 tys. osób. Wywiad kwestionariuszowy zająć ma ok. 10 minut. Badania przewidują też wypełnienie dzienniczka podróży. Zebrane dane, w tym dotyczące adresu rozpoczęcia i skończenia podróży, zostaną zagregowane do rejonów komunikacyjnych. Badanie jest dobrowolne, ale miasto gorąco zachęca do wzięcia udziału. – Powinniśmy mieć z tyłu głowy cel społeczny, jakim jest poprawa funkcjonowania systemu transportowego – mówi Tomasz Woźniczka z firmy PBS. Badania ruszają po Wielkanocy i potrwają niemal do końca czerwca.

Drugim elementem badań są pomiary w mieście. Wyznaczono ponad 200 punktów pomiarowych na granicy aglomeracji, granicy Warszawy, w centrum miasta, na mostach i na ulicach przecinających linię średnicową. Ponadto policzeni zostaną pasażerowie komunikacji miejskiej i dalekobieżnej. Oprócz tego, co jest nowością w kraju, będą wykonywane pomiary dot. ruchu towarowego i rowerowego.

Dane te posłużą do stworzenia modelu ruchu. – To matematyczny zapis podróży, które zachodzą w Warszawie i jej otoczenie. Próbujemy znaleźć rodzaj symulatora, w jaki mieszkańcy poruszają się po mieście. Podstawową cechą jest odwzorowanie stanu istniejącego. Model będzie w stanie przewidzieć niemal wszystkie sytuacje i scenariusze rozwoju systemu transportowego – zamknięcie mostu, otwarcie linii tramwajowej czy metra – mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej. Jak dodaje, taki model jest niezbędny dla inwestycji, dla których miasto ubiega się o dofinansowanie unijne.

Do modelu zostaną wprowadzone dane wejściowe w postaci podaży, czyli modelu sieci, będącego odwzorowaniem całego układu drogowego i transportowego, popytu, czyli danych ankietowych oraz danych pomiarowych, które służą sprawdzeniu, czy model działa właściwie. Opracowany model będzie w stanie oszacować, ile osób przesiądzie się do komunikacji np. w przypadku zamknięcia mostu, jakie będą efekty zmian tras i częstotliwości komunikacji miejskiej. Określi też efektywność nowych inwestycji oraz posłuży analizie oddziaływania na środowisko.

Czy zasadne jest przeprowadzanie badań właśnie w trakcie zamknięcia mostu Łazienkowskiego? – Braliśmy pod uwagę sytuację po zamknięciu mostu, dlatego też przesunęliśmy rozpoczęcie badań. Teraz sytuacja jest ustabilizowana. Model powinien odzwierciedlać rzeczywisty ruch po otwarciu mostu – mówi Mieczysław Reksnis, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji w Urzędzie Miasta. – Warszawa jest miastem, w którym cały czas coś się dzieje. Biorąc pod uwagę możliwości symulacyjne i doświadczenie, jesteśmy w stanie uwzględnić zamknięcie mostu. O wpływ zamknięcia będziemy też pytać w ankietach. Ponadto dysponujemy badaniami sprzed zamknięcia mostu, co pomoże w weryfikacji modelu – zapewnia Szarata. – Będziemy uzupełniać badanie w kluczowych miejscach po otwarciu mostu, więc dane będą uaktualnione – dodaje wiceprezydent Wojciechowicz.

Model ruchu będzie gotowy do końca maja 2016 r. Koszt przeprowadzenia badań i wykonania modelu to ok. 1,8 mln zł.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5