Likwidacja zagrożeń na niebezpiecznych skrzyżowaniach, modernizacje komunikacyjnie ważnych dróg i mostów oraz wprowadzenie systemu elektronicznej ewidencji – te przedsięwzięcia jako najważniejsze w mijającym roku wymienia Mirosław Kielnik, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
W mijającym roku największym przedsięwzięciem na wojewódzkiej sieci w Kujawsko-pomorskim była przebudowa 5-kilometrowego odcina drogi nr 251 z Barcina do Pturka. Koszt zdania wyniósł 8 mln zł. W ramach tego projektu na odcinkach o zwartej zabudowie dodatkowo dobudowano ścieżkę rowerową, ponadto wybudowano kanalizację deszczową.
– W 2015 roku odnowiliśmy też jeden z ostatnich odcinków drogi nr 241 z Mroczy w kierunku Więcborka. Zadanie wraz z przebudową mostu na Rokitce kosztowało 9 mln zł. Latem został otwarty dla ruchu zmodernizowany, kosztem 6 mln zł, most na Drwęcy w Brodnicy. Wytyczono na nim szerokie chodniki, zadbano o bariery i cichą nawierzchnię ograniczającą hałas. Zgodnie z decyzją środowiskowa wyposażyliśmy obiekt w półki dla jaskółek – mówi dyrektor Mirosław Kielnik. Ważnym przedsięwzięciem była również budowa trzech rond w: Nakle, Wąbrzeźnie i Sędzinie (powiat aleksandrowski). – Poprawiły one bezpieczeństwo. Poza tym rondo w Nakle zapewniło płynne połączenie z nową obwodnicą – dodaje M. Kielnik.
Na sieci dróg województwa kujawsko-pomorskiego wykonano też szereg odnów. Nowe nawierzchnie zostały ułożone między innymi na ulicach: Toruńskiej w Chełmnie, Bydgoskiej w Dąbrowie Chełmińskiej, 23 Stycznia w Solcu Kujawskim, a także na drogach w Raciniewie, Gostycynie, Piotrkowie Kujawskim, Osięcinach, Grucznie, Grodnie. – Większość zadań zostało sfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Wykorzystaliśmy wszystkie fundusze przeznaczone na modernizację dróg z perspektywy 2007 – 2013 – podkreśla dyrektor Kielnik, równocześnie zaznaczając, że częściowo środki europejskie jednostka otrzymała dopiero w 2014 roku, więc krótki czas realizacyjny projektów i pełne wykorzystanie unijnych środków należy uznać za sukces. – To dowodzi wagi posiadania w gotowości, pod „parą”, dobrze przygotowanych projektów – zaznacza dyrektor.
Pilotaż technologiczny
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy w tym roku podjął decyzję o pilotażowym zastosowaniu technologii betonu wałowanego RCC. Taką nawierzchnię zyskała jedna z ostatnich wojewódzkich „gruntówek” w powiecie świeckim.
– Rozpoczęcie prac na drodze nr 272, pomiędzy wiaduktem na A1 i miejscowością Piła Młyn, poprzedziła analiza. Liczmy, że ta nawierzchnia się sprawdzi, a komfort jazdy nie będzie niczym ustępował tradycyjnym nawierzchniom asfaltobetonowym. Przez najbliższy rok zamierzamy dokładnie obserwować ten odcinek – wyjaśnia Mirosław Kielnik.
Informacja dla drogowców i kierowców
Jesienią na Kujawach i Pomorzu zaczął też działać elektroniczny system ewidencji dróg, obejmujący bazę danych o stanie prawnym dróg, organizacji ruchu, wykonywanych pracach i dokumentacjach projektowych. Dzięki systemowi drogowcy mogą też dokładnie monitorować pracę sprzętu zimowego utrzymania i koordynować zimową akcję. Na drogach pojawiły się stacje pogodowe oraz znaki zmiennej treści informujące o zamknięciach na drodze nr 250, którą przecina wojskowy poligon. Powstała też strona internetowa (http://geoportal.zdw-bydgoszcz.pl/) informująca kierowców o aktualnej sytuacji na drogach.