Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Lubuskie

Zielona Góra chce mieć południową obwodnicę

| Elżbieta Pałys źródło: Rynekinfrastruktury.pl 14.02.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Zielona Góra chce mieć południową obwodnicę
fot. commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Lubuskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ruszyły konsultacje przebiegu południowej obwodnicy Zielonej Góry. Trasa miałaby powstać w latach 2021–2023.
Obecnie ruch tranzytowy wokół Zielonej Góry na kierunku północ–południe odbywa się poprzez drogę krajową nr 27 (od strony zachodniej) oraz trasę S3 (po wschodniej stronie miasta).
Ze wschodu na zachód można natomiast przejechać północną obwodnicą miasta, czyli ulicą Trasa Północna, która stanowi fragment drogi krajowej nr 32. Jak argumentują władze miasta, trasa już teraz zaczyna się korkować, a szacunki wskazaują, że ruch w tym miejscu nadal będzie rósł. – Po wybudowaniu S3 droga ta będzie miała większe natężenie nawet niż S3 – mówi Jan Kubicki, prezydent Zielonej Góry. Jak dodaje, w tej części miasta powstaje wiele osiedli mieszkaniowych. W przyszłości spowoduje to, że trasa północna nie będzie w stanie spełniać swej funkcji.

Jakie rozwiązanie?

Obwodnicy północnej bardziej na północ przesunąć się nie da – mówi prezydent. Uniemożliwiają to m.in. tereny zalewowe. Problemem jest także brak w tym miejscu węzła na S3. Alternatywą jest poprowadzenie drogi obwodowej południową stroną miasta.

Obecnie na południu nie ma drogi dedykowanej tranzytowi. Żeby ominąć miasto od tej strony trzeba skorzystać z drogi wojewódzkiej nr 279, która jednak jest w złym stanie technicznym. Według władz miasta, nie można dostosować jej do parametrów obwodnicy, ponieważ przebiega przez zabudowane tereny miejscowości Świdnica oraz tereny mieszkaniowe dzielnicy Nowe Miasto.

W styczniu ub. roku miasto zawarło porozumienie z GDDKiA związane z dążeniem do zrealizowania projektu obwodnicy południowej. Chodziło o przygotowanie koncepcji przyszłej obwodnicy i przeprowadzenie konsultacji społecznych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała w sumie 5 możliwych wariantów przebiegu nowej drogi. Dwa z nich, po wstępnych uwagach różnych środowisk zostały wybrane jako te, które zostaną poddane szerszym konsultacjom społecznym. To tzw. wariant III i wariant II. Oba mają podobną długość – nieco ponad 12 km długości.

Dwa warianty

Wariant oznaczony jako III (pomarańczowy) na etapie pierwszych konsultacji uzyskał największe poparcie. Jest usytuowany w ciągu drogi krajowej nr 27 (ul. Obwodowej), w północnej części Świdnicy, na skrzyżowaniu DK–27 (obwodnicy Wilkanowa) i DW–282. Przebiega po terenach leśnych, w kierunku południowego wschodu. Od strony północnej omija Ochlę na terenach zlokalizowanych pomiędzy Skansenem a stadniną koni, a następnie łukiem od strony południowej obchodzi Jędrzychów. Proponowana trasa omija ciek Pustelnik oraz Dłubnię. Następnie kieruje się na północ, do skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 279 oraz 282 w rejonie węzła Racula na trasie S3.

Drugi z poddawanych konsultacjom wariantów (Wariant II – niebieski) również zlokalizowany jest w ciągu drogi krajowej nr 27 (ul. Obwodowej), w północnej części Świdnicy, biorąc początek od skrzyżowania DK-27 i ul. Długiej. Następnie kieruje się na wschód przez tereny leśne, dwukrotnie przecinając teren trasy przebiegu gazociągów wysokiego i średniego ciśnienia. Dalej przebiega po terenach leśnych, mija granicę gminy Świdnica, po czym biegnie równolegle do istniejącej drogi – ul. św. Huberta. Omija od strony północnej Ochlę, na terenach pomiędzy stadniną koni a kąpieliskiem miejskim, a dalej jak w poprzednim wariancie od południa omija łukiem Jędrzychów, przecina ciek Pustelnik i Dłubnię i kieruje się w kierunku węzła Racula na trasie S3. Konsultacje dwóch zaproponowanych wariantów potrwają do końca lutego.
 

Planowana obwodnica południowa byłaby jednojezdniową drogą klasy GP o szerokości 8 m, z dwoma pasami ruchu po 3,5 m. W wariancie III na krótkim odcinku założono przekrój 2+1 – na wzniesieniu kierowcy jadący pod górkę mieliby do dyspozycji dwa pasy ruchu.

Dwa etapy

Rozważania na temat południowej obwodnicy przewidują dwa etapy jej realizacji. W pierwszym etapie, na którym miasto zamierza się ubiegać o dofinansowanie – inwestycja może kosztować ok. 150 mln zł – wybudowana byłaby droga zaczynająca się pomiędzy Świdnicą a Wilkanowem do skrzyżowania z ekspresową trójką w Raculi.

Drugi etap, który na razie przedstawiany jest jako rozwiązanie opcjonalne, miałby polegać na połączeniu obwodnicy południowej z węzłem Niedoradz. – To na razie tylko propozycja, pokazująca, że takie rozwiązanie jest możliwe. Powodowałoby ono lepsze wykorzystanie południowej obwodnicy Zielonej Góry – argumentują przedstawiciele miasta.

Głosy zielonogórzan, co do zasadności budowy południowej obwodnicy są podzielone. Przeciwnicy obawiają się niszczenia terenów leśnych. Część argumentów przeciw odwołuje się także do braku uzasadnienia w natężeniu ruchu. – Obecnie powstaje łącznik Osiedla Pomorskiego z drogą S3. Pierwsze rozmowy na ten temat były jeszcze w 2007 roku. Po 9 latach jest w realizacji. Czas takich inwestycji jest długi – zauważa Janusz Kubicki, dodając, że Zielona Góra, wbrew pozorom, już teraz zaczyna mieć w określonych godzinach problemy z korkowaniem. Pierwszy etap obwodnicy, według założeń, miałby być budowany w latach 2021–2023. Opcjonalny etap drugi w latach 2026–2028.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5