Odśnieżone, przejezdne drogi są jednym z podstawowych czynników zapewniających kierowcom bezpieczeństwo w okresie zimowym. Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest przygotowany do odśnieżania 1300 km dróg krajowych w województwie warmińsko-mazurskim.
Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych w województwie warmińsko-mazurskim przygotowane są 259 jednostki sprzętu, w tym: 152 pługów lemieszowych, 17 pługów wirnikowych, 61 solarek, 29 piaskarki. W tej chwili w magazynach w województwie warmińsko-mazurskim znajduje się ok. 13 tys. ton soli oraz 5 tys. ton innych materiałów zapewniających szorstkość jezdni zimą. Wzdłuż dróg krajowych ustawiono około 90 km zasłon przeciwśnieżnych.
Drogi krajowe na Warmii i Mazurach utrzymywane będą w określonych standardach: w standardzie I – około 158 km, w standardzie II – około 714,6 km, w standardzie III – około 426,9 km. Poza podstawową siecią dróg, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie odśnieża również drogi serwisowe o łącznej długości 164,5 km.
W standardzie I jezdnie powinny być odśnieżone i odlodzone na całej powierzchni, łącznie z utwardzonymi poboczami. Po ustaniu opadów, luźny śnieg może pozostawać na drodze do 4 godzin, a błoto pośniegowe do 6 godzin. Gołoledź, szron i szadź muszą być zlikwidowane w ciągu 3 godzin od stwierdzenia występowania zjawiska. Na drodze nie może pozostawać warstwa zajeżdżonego śniegu.
W standardzie II drogi są odśnieżane i posypywane na całej ich długości i szerokości. Czas likwidacji śliskości zimowej nie może przekraczać 3-4 godzin od momentu ustania opadów śniegu lub stwierdzenia zjawiska atmosferycznego. W tym standardzie dopuszcza się, w przypadku intensywnych opadów śniegu, do 6 godzin po ustaniu opadów pozostawienie na nawierzchni warstwy zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu.
W standardzie III odśnieżanie jest prowadzone na całych ciągach, natomiast zwalczanie śliskości prowadzone jest tylko na wyznaczonych odcinkach tych dróg, takich jak np. skrzyżowania z innymi drogami i liniami kolejowymi, przystanki komunikacyjne, odcinki dróg o pochyleniu podłużnym ponad 4%.