Zobacz więcej na temat:
Porty morskieWięcej z regionu:
Polska
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zakończyło konsultacje społeczne związane z dokumentem „Polityka Morska Rzeczypospolitej Polskiej do 2020 roku” oraz materiałem komplementarnym wobec niego, pn. „Prognozy oddziaływania na środowisko dla projektu Polityki Morskiej…”. Wpłynęły wnioski od 41 podmiotów, zawierające w sumie 396 postulatów, z których 310 odnosiło się do projektu PM 2020, a pozostałe – do projektu „środowiskowego”. Najczęściej pojawiały się postulaty wydłużenia perspektywy czasowej dokumentu, wprowadzenia do niego danych statystycznych, zwiększenia spójności dokumentu oraz modyfikacji zaproponowanych celów polityki morskiej. Fundacja na rzecz Energetyki Zrównoważonej była jednym z podmiotów, który wziął udział w konsultacjach.
Rozwój portów morskich powinien być bardziej szczegółowy
– Polityka Morska RP do 2020 jest dokumentem strategicznym i cieszy nas fakt jego powstania. Jeżeli chodzi o zawartość merytoryczną, to naszym zdaniem opracowanie jest przygotowane na dużym poziomie ogólności, co wg. Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju jest cechą charakterystyczną dla tego typu dokumentów strategicznych. Wierzymy, że w połączeniu ze Strategią Rozwoju Portów Morskich oraz innymi dokumentami strategicznymi dotyczącymi pasa nadmorskiego, takimi jak np. strategie rozwoju gmin nadmorskich, opracowanie „Polityka Morska” poprawi warunki rozwoju gospodarki morskiej. Naszym zdaniem jednak, pewne obszary tematyczne, szczególnie dotyczące rozwoju portów morskich mogłyby być opisane bardziej szczegółowo – ocenia, w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl, Grzegorz Walczukiewicz, dyrektor biura Związku Miast i Gmin Morskich.
„Niezgodne z treścią”, „Zbyt subiektywne”
ZMiGM zwracał w toku konsultacji społecznych m.in. na zbyt słabo uwypukloną edukację morską, proponował też ewaluację terenów portowych, jako branży niedocenianej w porównaniu z portami Europy Zachodniej, aby zapewnić konkurencyjność dla całej gałęzi oraz dochody dla państwa. Związek stał też na stanowisku, że brakuje generalnej wizji dla gospodarki morskiej na 2020 r. Postulował też organizowanie spotkań z władzami miast nadmorskich oraz firmami z branży morskiej, mających na celu dyskusję nad ujednoliceniem skomplikowanych procedur inspekcji, dopuszczania towarów do obrotu w UE i odpraw w portach polskich, wygenerowanie dobrych praktyk zarządzania gospodarką morską. Tego rodzaju uwagi nie zostały uwzględnione – MIR potraktowało je jako niezgodne z treścią dokumentu lub zbyt subiektywnie.
– Mamy jednak nadzieję, iż nowo powołane ministerstwo nie kończy prac nad tym ważnym dokumentem i po okresie przekształcenia powrócimy do dialogu wraz z innymi zainteresowanymi podmiotami z branży morskiej – mówi Grzegorz Walczukiewicz.
Redakcja i reklama w portalu
Skład redakcji i dane kontaktowe >
Regulamin
Serwisy partnerskie:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Railway Market
Rynek Lotniczy