Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Życie na drodze warte dwa mln zł

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Forsal.pl 30.10.2015

PARTNER DZIAŁU


 

Życie na drodze warte dwa mln zł
fot. ArakuS, flickr.com

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jeśli sytuacja na polskich trasach nie ma przynosić dużych strat dla budżetu państwa konieczne jest zainwestowanie w infrastrukturę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przekonuje, że zadbanie o ten aspekt jest ważne. Jak podaje portal „Forsal.pl” – każda śmierć na drodze kosztuje 2 mln zł.
Polska niebezpieczna dla pieszych

Według ogólnoeuropejskich statystyk Polska jest jednym z krajów, w których współczynnik osób rannych i zabitych na drogach jest największy. W największym niebezpieczeństwie są piesi i rowerzyści. Największa ilość osób zabitych przypada na konkretne punkty. Przykładem jest np. DK-27 w województwie lubuskim. Tam co roku ginie bardzo dużo osób. Od 2012 do 2014 roku doszło tam do 20 wypadków, w których zginęło osiem osób, a 40 zostało rannych.

Urzędnicy i drogowcy planują działania, które mają na celu poprawienie sytuacji na drogach. – Wdrażamy likwidację miejsc niebezpiecznych w ponad tysiącu lokalizacji. Zadania obejmują przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, czyli np. pieszych i rowerzystów – mówi DGP Tomasz Rudnicki, szef GDDKiA.

Rekordowe wydatki

Trwają uzgodnienia szczegółowego wyboru projektów w ramach PBDK 2014-2023. Wydatki mają być rekordowe. – Na ten cel rocznie przeznaczono z Krajowego Funduszu Drogowego od 300 do 600 mln zł, co do końca 2023 r. może dać nawet 5 mld zł – zapowiada Rudnicki. – W naszej gestii znajdują się nie tylko autostrady i trasy ekspresowe, na których koncentruje się program inwestycyjny ostatnich lat, ale też zwykłe drogi krajowe. To właśnie na nich miejsc niebezpiecznych do likwidacji jest najwięcej – dodaje.

Pieniądze wydawane na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego to zapobieżenie kolejnym kosztom. – Każde pieniądze wydane na działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa na drogach to środki dobrze zainwestowane. Poza kosztami niewymiernymi ponoszonymi przez najbliższych ofiar, których nie da się wycenić, jednostkowy koszt ofiary śmiertelnej wypadku drogowego to ok. 2 mln zł – mówi Agata Foks, sekretarz KRBRD. – Środki zainwestowane w bezpieczeństwo zwracają się więc wraz ze spadkiem liczby wypadków – tłumaczy.

Wspomniane 2 mln zł rozkładają się na pracę wielu służb takich jak policja czy służba zdrowia. Kosztuje też postępowanie sądowe oraz późniejsze utrzymanie więźnia po wyroku sądu. Z danych KRBRD wynika, że średni jednostkowy koszt osoby lekko rannej to ponad 30 tys. zł, a ciężko rannej, 2,2 mln zł. Poza tym, jak wynika z wyliczenia Banku Światowego, osoby zmarłe i ranne stanowią utracone przychody Skarbu Państwa, które wynikałyby z ich opodatkowanej działalności zarobkowej, gdyby do wypadku nie doszło.

Problem w inwestycjach

Dotychczas główne inwestycje w kierunku bezpieczeństwa ruchu drogowego były przeprowadzane przy budowie nowych dróg, przez co stare trasy były zaniedbywane i dochodziło na nich do wielu wypadków. Teraz, kiedy odpowiednią kwotę na poprawę bezpieczeństwa na już istniejących drogach przewiduje Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 taka sytuacja ma się zmienić.

– Taka polityka utrudniała planowanie inwestycji, np. zlecanie projektów, wykup gruntów i ogłaszanie zamówień publicznych – komentuje GDDKiA. Dochodziło do takich absurdów, że kiedy Generalna Dyrekcja remontowała odcinek drogi krajowej, z puli budżetowej na bieżące utrzymanie, to procedury uniemożliwiały dobudowę z tego źródła niczego ekstra. Czyli np. chodnika, niezależnie od tego, czy w tym miejscu ginęli piesi, czy nie. Nowy chodnik można było oczywiście zbudować, jako nowe zadanie inwestycyjne, z projektem, zezwoleniami oraz procedurą zamówień publicznych. Po wprowadzeniu planu finansowania drogowcy mają mieć mniejsze problemy w realizacji zadań w kwestii poprawy bezpieczeństwa drogowego.

Cały tekst

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS