- Pan premier w swoim expose wymienił kwotę 43 mld zł – są to środki zagwarantowane jeszcze w tej perspektywie budżetu unijnego. W samym roku 2012 w ramach Krajowego Funduszu Drogowego wydamy ok. 18-19 mld na inwestycje, w roku 2013 będzie to 15 mld zł, w 2014 roku 8 mld zł, a w roku 2015, czyli w roku kończącym tą perspektywę unijną, będzie to ok. 2 mld zł na dokończenie tych projektów, które są rozpoczęte – mówił dziś minister transportu.
Minister transportu dodał, że w tych kwotach nie zawarte zostały środki na przebudowę i remonty małych mostów powiatowych oraz programu przebudowy dróg lokalnych. – W wielu miejscach w Polsce wspomagamy powiaty, dofinansowujemy przebudowę mostów, jak i dwuipółkrotnie zwiększamy środki na program przebudowy dróg lokalnych z 200 mln zł w tym roku do 500 mln w roku 2013, co przy współfinansowaniu na poziomie 50 proc. daje kwotę 1 mld zł w samym roku 2013 na program przebudowy dróg lokalnych – zaznaczył.
Zapewnił, że wciąż wielkim wyzwaniem przed rządem jest dokończenie w tej perspektywie rozpoczętych już projektów autostradowych. - W ramach tych 43 mld dalej przebudowujemy projekty autostradowe. Musimy dokończyć autostradę A1. Jak wiecie państwo, musieliśmy wykluczyć nierzetelnego, irlandzkiego wykonawcę na jednym z odcinków między Toruniem a Strykowem. Rozpoczyna się wreszcie inwestycja między Strykowem a Tuszynem. Kontynuujemy kolejne inwestycje, również nie bez problemów, na autostradzie A4. Do końca tego roku puścimy ruch między Krakowem a Tarnowem, i do końca 2014 r. oddamy resztę tej autostrady – obiecał Sławomir Nowak.
- W ramach tych 43 mld zł oddamy do końca 2015 r. oddamy 474 km autostrad i 335 km dróg ekspresowych – podsumował minister transportu.
Po raz kolejny zapewnił również, że w najbliższych latach nie grozi nam zastój inwestycyjny związany z nakładaniem się dwóch perspektyw unijnych. - Pan premier w swoim expose wspomniał o kilku inwestycjach drogowych. Użył sformułowania, że np. „będziemy gotowi do już uruchomienia przetargów w ramach nowej perspektywy budżetu unijnego w roku 2013”. Właśnie po to, żeby, po pierwsze, opinia publiczna, po drugie, branża otrzymała bardzo wyraźny sygnał. Jesteśmy gotowi i jak mówiła przed chwilą pani minister (minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska – przyp. red.), bo było taką wielką obawą branży budowlanej i wielu ekspertów, nie wpadniemy w dołek inwestycyjny w latach 2013-15 przed rozruszaniem nowej perspektywy budżetu unijnego – mówił Sławomir Nowak.
- Jesteśmy przygotowani i na wielu tych odcinkach będziemy ogłaszali przetargi już roku 2013. Na przykład na drodze ekspresowej S7 między Gdańskiem a Warszawą, na dwóch kluczowych odcinkach będziemy gotowi do uruchomienia przetargu w 2013 r. W 2014 r. będą to brakujące, istotne fragmenty znowu „siódemki” między Warszawą a Krakowem. W kolejnych latach połączenie między Wrocławiem a Poznaniem, między Rzeszowem a Lublinem, między Warszawą a Białymstokiem, kluczowa z punktu widzenia transportu ciężkiego droga ekspresowa i wiele jeszcze innych połączeń – wymieniał minister transportu.