Wątki
Następny wątek
Poprzedni wątek
Bez szybkiej kolei nie uratujemy klimatu
Kolej dużych prędkości, uzupełniona liniami konwencjonalnymi oraz autobusami dowozowymi, pozostaje optymalnym środkiem ograniczania emisji dwutlenku węgla z transportu. Jej rozwój, zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i w pozostałej części kontynentu, powinien być wspierany przez władze unijne i państwowe wszelkimi dostępnymi sposobami – uznali uczestnicy debaty podczas konferencji Railway Direction Days.
CPK: Ponowny przetarg na roboty przygotowawcze przy łódzkim tunelu
Choć za pierwszym razem nie udało się wybrać wykonawcy pierwszych prac przygotowawczych, harmonogram budowy łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości nie jest zagrożony – zapewnia Centralny Port Komunikacyjny. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w przyszłym roku rozpocznie się już drążenie obiektu tarczą TBM. Zakończenie prac przewidziano na rok 2027.
CPK: Przejęcie Torpolu nie ograniczy konkurencji
– Przejęcie przez CPK kontroli nad Torpolem nie oznacza, że ten wykonawca będzie dostawał kontrakty od inwestora „z wolnej ręki”, na preferencyjnych zasadach i bez trybu konkurencyjnego – podkreśla spółka i odpiera zarzuty podnoszone przez ekspertów związanych z sektorem budowlanym.
Ukraina – UE: Integracja także poprzez kolej
Wysokiej jakości połączenia kolejowe będą ważnym elementem integracji Ukrainy z Unią Europejską. W trosce o wymianę handlową trzeba udrażniać i budować nowe przejścia graniczne oraz zagęszczać sieć terminali intermodalnych. Konieczne będzie też zharmonizowanie ukraińskiego systemu kolejowego z Europą pod względem prawnym – uznali uczestnicy debaty o roli, jaką w odbudowie gospodarczej Ukrainy może odegrać budowa kolei dużych prędkości.
Mikołaj Wild: KDP to nie tylko kolej do lotniska, zyskają regiony
Sieć kolei dużych prędkości w Polsce jest koniecznym elementem systemu KDP w regionie. Technicznie rzecz biorąc, szybka kolej mogłaby działać niezależnie od lotniska. Zintegrowany węzeł kolejowo-lotniczy pozwoli jednak osiągnąć dodatkowe korzyści – przekonuje w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.
CPK kupuje spółkę Torpol
Torpol wejdzie w skład grupy kapitałowej Centralny Port Komunikacyjny. Podpisanie przedwstępnej umowy kupna ogłosił dziś w Warszawie Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Porozumienie CPK i Kolei Ukraińskich. Celem KDP z Polski do Lwowa i Kijowa
Spółka Centralny Port Komunikacyjny i Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznyca), podpisały porozumienie o współpracy podczas Railway Direction Days w Warszawie. Dokument zakłada zacieśnienie współpracy w dziedzinie budowy nowej infrastruktury, w tym Kolei Dużych Prędkości. Sygnatariusze zadeklarowali również chęć przyczynienia się do odbudowy Ukrainy po zakończeniu wojny.
Koleje Ukraińskie: Nie będzie budowy szerokiego toru z Ukrainy do Wiednia
W nowych warunkach geopolitycznych wydłużanie szerokotorowych linii na Słowacji, w Austrii czy w Polsce jest pozbawione sensu. Ocenę tę podzielają niedoszli partnerzy Rosji w tych przedsięwzięciach. Zamiast tego ukraińska sieć kolejowa zostanie stopniowo przekuta na rozstaw 1435 mm – powiedział podczas konferencji Railway Direction Days dyrektor Kolei Ukraińskich ds. projektów międzynarodowych Wołodymyr Szemajew.
Kolej Ukraina – UE: Strategia na czas pokoju potrzebna już dziś
Wspieranie ukraińskiej kolei podczas wojny z Rosją wymaga zarówno bieżących zastrzyków finansowych, jak i tworzenia strategii dotyczących połączeń Ukrainy ze „starą” UE po zakończeniu wojny. Docelowo kolej w Ukrainie powinna odpowiadać europejskim standardom – mówił podczas konferencji Railway Direction Days zastępca dyrektora generalnego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Sąsiedztwa i Negocjacji w sprawie Rozszerzenia Komisji Europejskiej Maciej Popowski.
Wojsko: Kolej niezbędna dla obronności, spalinowe lokomotywy niezbędne
– W ubiegłym roku 500 razy transportowaliśmy koleją sprzęt dla Ukrainy – ujawnił pułkownik Todd Allison z 21. Dowództwa Wsparcia Regionu armii Stanów Zjednoczonych, podczas jednej z debat kongresu Railway Direction Days 2022.
Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?
Znaczenie projektów kolejowych w regionie Trójmorza jest ogromne dla wzmocnienia bezpieczeństwa i odporności na kryzysy Unii Europejskiej i krajów sąsiednich. – Nie możemy polegać na jednym systemie transportowym – podkreślił Marius Skuodis, Minister Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej, podczas kongresu Railway Direction Days 2022, organizowanego przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny.
Projekt CPK zakłada przebudowę niewielkiego fragmentu linii 25 pod Opocznem
Modernizacja linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica w ramach kolejowego komponentu CPK ma objąć tylko krótki odcinek w okolicach Opoczna. Przebudowa tego ważnego ciągu międzywojewódzkiego na styku Łódzkiego i Świętokrzyskiego oprze się więc o inne źródła finansowania. Samorządy regionalne ubiegają się o środki z rządowego programu Kolej Plus.
Redakcja i reklama w portalu
Skład redakcji i dane kontaktowe >
Regulamin
Serwisy partnerskie:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Railway Market
Rynek Lotniczy