Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Polacy zasilają budżet Niemiec. Wenzel, DCT: Trzeba zmian prawnych i fiskalnych

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
12-10-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Polacy zasilają budżet Niemiec. Wenzel, DCT: Trzeba zmian prawnych i fiskalnych
Boris Wenzel; fot. Rynek Infrastruktury
– Im więcej kupujemy, tym bardziej zasilamy budżet Angeli Merkel, a nie krajowy – powiedział dziś podczas Międzynarodowego Forum Gospodarczego w Gdyni Boris Wenzel, prezes Deepwater Container Terminal Gdańsk. Terminal portowy walczy o zmiany w podatkach i opłatach tak, aby kontrahenci wysyłali towary do portów polskich, a nie niemieckich. Dla naszego budżetu oznaczałoby to wzrost wpływów z ceł i VAT-u.

Terminal DCT w 2010 roku nawiązał współpracę z armatorem Maersk Line i to znacząco wpłynęło na jego dynamiczny rozwój. Jak zaznaczył Boris Wenzel do czasu, kiedy w 2010 roku DCT przyciągnął uwagę do regionu, ładunki do Polski, Czech czy Słowacji były obsługiwane przez porty niemieckie w Bremenhaven czy Hamburgu, a - według szefa DCT - „perspektywy dla zachodniej Europy są raczej smutne, a Polska ma stabilny wzrost gospodarczy”.

Jednak, jak wskazuje Wenzel rozwój portów w Polsce jest hamowany przez biurokrację i funkcjonujące przepisy w Polsce. Są to przede wszystkim skomplikowane procedury kontrolne oraz kwestie finansowe. – Przeszkody biurokratyczne to dziedzictwo Polski z wcześniejszych czasów, to kwestia mentalności – przyznawał szef terminalu, ale wskazywał konieczność zmiany tych zwyczajów.

Konkretne zmiany, jakie środowisko portowe forsuje w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki morskiej, to wprowadzenie pełnomocnictw podatkowych. – Chcemy doprowadzić do sytuacji, kiedy spedytorzy będą mogli funkcjonować jako agenci celni – powiedział. To odciążyłoby klienta od wszelkich czynności formalno-prawnych.

 

W kwestiach finansowych najbardziej palącym problemem są różne stawki VAT-u oraz wyższe niż w Niemczech opłaty celne.  – Wpływ VAT-u na koszty całkowite jest kilkakrotnie większy niż koszt transportu – mówił Wenzel wskazując, że polskie porty mają o 20 proc. niższe koszty transportu niż porty w Rotterdamie czy w Hamburgu (wliczając w to koszt transportu morskiego, lądowego oraz opłaty portowe). To są, według niego, najistotniejsze bariery importowe, z jakimi borykają się porty w walce o atrakcyjność w branży transportu morskiego.

 

Jak twierdzi Wenzel obniżenie opłat celnych oraz przejrzystość stawek VAT wbrew pozorom dałyby zwiększenie wpływów do budżetu dzięki efektowi skali. Niższe stawki zachęciłyby kontrahentów do wysyłania towarów do Polski i to krajowy budżet, a nie budżet na przykład niemiecki, zasiliłyby wpływy z cła. (Zgodnie z przepisami Unii cła pobiera ten kraj członkowski, którego granicę jako pierwszą przekraczają towary spoza obszaru Schengen). – Powinniśmy robić to, co Niemcy – pobierać opłaty celne za towary jadące do Czech czy na Słowację – podsumował Boris Wenzel.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5