Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Jest przetarg na dzierżawę atrakcyjnego obszaru w Porcie Gdańsk

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-12-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/ZMPG

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Jest przetarg na dzierżawę atrakcyjnego obszaru w Porcie Gdańsk
fot. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, mat. pras.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił kolejne postępowanie przetargowe dotyczące dzierżawy terenu po opuszczonym terminalu zbożowo-paszowym w części głębokowodnej. Tym razem administracja portowa jest otwarta na inne przedsięwzięcia niż budowa terminala zbożowego. W porównaniu z poprzednim przetargiem skorygowano obszar powierzchni do dzierżawy w górę.

Port morski w Gdańsku, który w ostatnim czasie stał się jednym z dziesięciu największych portów morskich w Europie pod względem wielkości przeładunków, składa się z dwóch części. To port wewnętrzny, który znajduje się w rejonie Martwej Wisły i Kanału Kaszubskiego, oraz głębokowodny port zewnętrzny, w którym znajdują się Port Północny, Naftoport oraz terminal kontenerowy Baltic Hub. W części głębokowodnej pod koniec lat 90. minionego stulecia kanadyjski inwestor rozpoczął budowę terminala zbożowo-paszowego, która jednak została przerwana. Od tego czasu powstałe wówczas charakterystyczne silosy powoli niszczeją.

Administracja portowa od lat podejmuje działania ukierunkowane na zagospodarowanie tego niezwykle atrakcyjnego inwestycyjnie obszaru, do którego dostęp od strony morskiej jest możliwy z wykorzystaniem Pirsu Rudowego. O potencjale tej lokalizacji stanowi przede wszystkim możliwość obsługi masowców klasy Neopanamax o zanurzeniu na poziomie 15 metrów i nośności do 120 tys. DWT, największych, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie. Wśród jej atutów należy wymienić również dogodny dostęp do infrastruktury drogowej i kolejowej oraz obowiązujące cały czas pozwolenie na budowę.

Do tej pory kolejne przetargi na dzierżawę tego terenu zakładały budowę terminala agro. W dniu 2 grudnia rząd ogłosił jednak, że kluczowym projektem inwestycyjnym w zakresie zwiększenia zdolności przeładunkowych zbóż w polskich portach morskich będzie rozbudowa infrastruktury spółki Port Gdański Eksploatacja na terenie portu wewnętrznego, która umożliwi zwiększenie przepustowości z 0,7 mln ton w skali roku do aż 2,9 mln ton. W zaistniałej sytuacji dzień później Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił kolejny przetarg na dzierżawę terenu o powierzchni ok. 26,7 hektarów. Przypomnijmy, że w ostatnim przetargu, który został unieważniony w maju, ZMPG poszukiwał dzierżawcy nieco mniejszego, bo 24-hektarowego obszaru.

Co istotne, administracja portowa tym razem nie oczekuje od potencjalnych inwestorów budowy terminala agro. – W przypadku Deepwater jesteśmy otwarci na różne propozycje ze strony biznesu. Spodziewamy się poważnych ofert w różnych konfiguracjach, uwzględniających trendy obrotu portowo-morskiego i gospodarczego naszego regionu i Europy. Przy tak dużej powierzchni terenu, unikalnie położonego, musimy zadbać o jego jak najlepsze wykorzystanie – komentuje Dorota Pyć, prezes zarządu ZMPG.

Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 31 marca 2025 roku do godziny 12:00. Potencjalni dzierżawcy będą musieli w nich wskazać m.in. wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych, która ma wynieść co najmniej 250 mln zł. W przeszłości budowę terminala agro, którego roczne zdolności przeładunkowe mogłyby wynieść docelowo nawet 8 mln ton, planowało OT Logistics, czołowy operator portowy w Polsce, obecny w portach morskich w Gdyni i Świnoujściu. Spółka podpisała nawet 30-letnią umowę dotyczącą dzierżawy tego terenu pod koniec 2015 roku, jednak wkrótce znalazła się w procesie restrukturyzacji, a rzeczona umowa w roku 2020 została rozwiązana, zaś dokumentacja projektowa i wszelkie niezbędne pozwolenia zostały przekazane do ZMPG.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Polityka i prawo

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Damian Kelman 14 maja 2025

Terminal FSRU. 70% prac zrealizują polscy podwykonawcy?

Biznes i przemysł

Port Gdańsk na fali? Imponujący wzrost przeładunków kontenerów i rud metali

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Port morski w Kołobrzegu dziś i jutro. Rozmowa z Arturem Lijewskim, część I

Intermodal i logistyka

Port morski w Kołobrzegu dziś i jutro. Rozmowa z Arturem Lijewskim, część I

Mikołaj Kobryński 17 marca 2025

Terminal kontenerowy w Świnoujściu: Kolejne umowy podpisane

Intermodal i logistyka

Kolejny etap budowy morskiego terminala przeładunkowego Orlenu zakończony

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Polityka i prawo

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Damian Kelman 14 maja 2025

Terminal FSRU. 70% prac zrealizują polscy podwykonawcy?

Biznes i przemysł

Port Gdańsk na fali? Imponujący wzrost przeładunków kontenerów i rud metali

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Port morski w Kołobrzegu dziś i jutro. Rozmowa z Arturem Lijewskim, część I

Intermodal i logistyka

Port morski w Kołobrzegu dziś i jutro. Rozmowa z Arturem Lijewskim, część I

Mikołaj Kobryński 17 marca 2025

Terminal kontenerowy w Świnoujściu: Kolejne umowy podpisane

Intermodal i logistyka

Kolejny etap budowy morskiego terminala przeładunkowego Orlenu zakończony

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5